Mannetje/vrouwtje

Gestart door janneke, juni 25, 2005, 08:33:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

janneke

hoi hoi,
Ik heb net het forum doorgelezen maar ik ben er nog niet helemaal achter.
Ik heb 2 parkieten, Karel en Casper. In de winkel heb ik gevraagd naar 2 mannetjes. Karel zal nu ongeveer 7 maanden oud zijn. Hij had een blauwe neusdop, maar de kleur werd steeds vager. Nu is ie meer roze, gaat ie dan bruin worden? Dat betekent dat Karel dus eigenlijk een pop is!!!!
Ik las ook iets over hormonen, dat daardoor de kleur tijdelijk verandert. Hoe lang duurt dat dan?
Als Karel een pop is, wanneer begint ie dan eitjes te leggen? Moet ik daarvoor iets doen in de kooi? (En is er nu dus ook kans op jonge parkieten?)
Zijn er behalve de neusdop nog andere kenmerken om het geslacht te bepalen?

Ik heb nogal veel vragen, maar ben ook erg verbaasd over deze ontwikkeling! Ben ook benieuwd welke verrassingen mijn schatjes nog meer hebben!

Groeten Janneke  Casper en Karel/Karolientje

Safrena

Hey janneke

Bij oudere mannetjes kan het zijn dat de neusdop van kleur veranderd door de ouderdom of door de hormonen.
jonge mannetjes hebben daar geen last van ;)

Bij popjes veranderd de kleur van neusdop als ze in broedstemming komen ;)

Is karel altijd al blauw van neusdopje geweest (eventueel met een beetje wit) ook als hij jong was?


Als er geen nestkastjes hangen hoef je je geen zorgen te maken dan komen er ook geen eitjes ;)
Momenteel zijn ze daar nog te jong voor. Om eitjes te leggen is het popje best al een jaar ;)

je kan het geslacht kennen van een parkietje aan de neusdop of je kan een dna test laten doen, dan moet je een veertje van je parkiejte naar het labo doen en kunnen ze zo kijken welk geslacht je parkietje heeft ;)

vele groetjes

janneke

#2
Oei, ik moet nog wennen aan het nieuwe forum. Per ongeluk heb ik je bericht er nog een keer in gezet Safrena.  :glare:

Karel is 7 maanden, dus ik neem aan dat hij niet bij de oudere mannetjes hoort. Na ja, als ik het zo lees hoort hij niet bij de mannetjes! Wat een verrassing zeg!
Ik blijf m gewoon Karel noemen, hij luistert naar die naam.

Toen ik Karel kocht was hij 6 weken. De neusdop was duidelijk blauw. Sinds een maand ongeveer werd de neusdop lichtblauw, steeds lichter en nu is ie lichtroze.

Het maakt verder ook niet uit, ik was alleen erg verbaasd! Karel heeft me toch flink voor het blok gezet!!  :D

Groetjes Janneke
Karel en Casper


CiteerOei, ik moet nog wennen aan het nieuwe forum. Per ongeluk heb ik je bericht er nog een keer in gezet Safrena.  :glare:
Dat is geen probleem hoor
dubbel gewoon effe verwijderd ;)
gr safrena

Safrena

#3
Hey Janneke

Je parkietje van 7 maand is inderdaad nog jong :D

Een oudere parkietje dan spreek ik van een parkietje die al minimum een jaar of 3 is en ouder ;)

Als je parkietje bij 6 weken een blauw neusdopje had zal dit volgens mij toch een popje zijn ;)

Jonge popjes hebben een blauw met witte neusdop die rond de 7 à 8 maand bruin wordt
Jonge mannetjes hebben een roze (vleeskleurige) tot paarse neusdop die blauw wordt

kijk maar even op onderstaande link hoe de neusdop van een jong mannetje eruit ziet en evolueert  ;)

http://www.parkietenfreak.nl/r-dagboek.php

vele groetjes