Fladderen en willen ontsnappen

Gestart door Fed, oktober 13, 2006, 15:52:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fed

Hoi allemaal,

Sinds vorige week vrijdag zijn wij in het bezit van een heel lief parkietje. Het is de eerste keer dat wij er eentje gekocht hebben en het bevalt ons hartstikke goed. Coco is heel lief en erg nieuwsgierig. Wat hij heel veel doet is fladderen met zijn vleugeltjes. Gewoon op zijn stokje. Wat heeft dit te betekenen?
Ook trekt hij vaak zijn pootje in en rekt hij zicht uit. Ik had al gelezen op dit forum dat dit gewoon een uiting van geluk is. Ik ben blij om te lezen dat hij zich dan op zijn gemak voelt. Coco is ook vaan aan het fluiten. Hij maakt veel verschillende geluidjes al. Hij doet dit vooral als ik even weg ben (naar een andere kamer of zo). Wil hij me op deze manier misschien roepen of aandacht?
Verder doen mijn vriend en ik regelmatig onze hand in de kooi om hem hieraan te laten wennen. Sinds eergisteren is hij ook voor het eerst op mijn hand komen zitten om hier de trosgierst vanaf te eten. Dit ging erg goed. Hij was nog een beetje onwennig en sprong steeds van mijn hand weer snel op de stok. Maar ik neem aan dat dit een goed teken is. Hij is denk ik nog aan het aftasten.
Gisteren ging mijn vriend met zijn hand in de kooi en zag ik Coco heel snel naar het deurtje kijken. Ik zeo toen tegen mij vriend dat hij moest oppassen omdat ik dacht dat hij wilde ontsnappen. En ja hoor.... Ik had het nog niet gezegd en hij wilde onder zijn arm door het deurtje glippen. Mijn vraag is nu: wat kunnen we hieraan doen? Hem gewoon laten ontsnappen? Hij is nog niet tam genoeg denk ik om hem los in huis te laten. Wat moeten we hiermee doen? Wat een vragen toch allemaal...
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Oh, Coco is nu ruim 6 weken oud. Ik weet niet of jullie daar iets aan hebben maar ik laat het toch even weten.

Groetjes, Vera

Sonja

Hoi Vera,

Welkom op het forum! :)

Het "droogvliegen" doen parkietjes wel vaker, ze klemmen daarbij de pootjes stevig om de stok heen. ;) Jonge parkietjes oefenen zo hun vleugelspieren.

Je kunt het beste Coco nog niet los laten vliegen, maar hem eerst heel goed handtam maken in de kooi. Dan kun je hem ook weer makkelijk terug in de kooi zetten als het nodig is.

Hier kun je meer lezen over tam maken, en ook over de voorzorgsmaatregelen die je moet nemen voordat je je parkietje zijn eerste rondvlucht door de kamer laat maken.

http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Veel succes en plezier met Coco! ;)

Groetjes, Sonja.

Annika

veel plezier met jullie nieuwe aanwinst, maar als ik het zo lees gaat dat wel lukken.
Zoals Sonja al aangeeft : niet laten ontsnappen hoor, je zult hem/haar dan moeten pakken om in de kooi terug te krijgen en dit geeft onnodige stress.
Wel zijn jullie goed bezig met trosgierst voeren. Je zegt dat hij/zij gauw weer op het stokje terug springt, misschien vindt hij/zij het prettiger om op je vinger te zitten ipv op de hele hand. Een vinger is beter vast te pakken net als een stok.

Groetjes Annika

Fed

Nou alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!!!
Ik denk dat jullie nog wel meer vragen van mij kunnen verwachten. Ik vind het in ieder geval super fijn dat dit forum er is!!! Vooral omdat meerdere hier veel ervaring hebben en wij nog helemaal niet.

Groetjes,
Vera