kaal plukken

Gestart door fweijers, oktober 13, 2006, 12:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fweijers

Ik heb 2 parkieten; een broer en zus. Ze kunnen goed met elkaar overweg ook al hebben ze regelmatig ruzie, maar dat is normaal. Wel is het zo dat het vrouwtje het mannetje wegjaagt als ze beide (in aparte voerbakjes) gaan eten. De vrouw heeft eigenlijk in de kooi 'de broek aan'.

Beide parkieten lijken eigenlijk niet echt veranderd: gewoon happy, druk gezond gedrag, maar sinds een week of 4 heeft het mannetje kale plekken op schouders en buik.  Hij was flink in de rui, en leek daar niet doorheen te komen. We hebben al via dierenarts middelen tegen mijten etc geprobeerd, maar bij een controle van schraapsel van de huid onder de microscoop bleek er geen spoor van mijten etc.
Het vrouwtje is overigens helemaal ok.

Na goede observatie thuis blijkt dat hij zelf de nieuwe pennetjes op zijn buik wegpikt: je hoor hem gewoon 'knippen'. Hij maakt er zelfs een "pijn" piepje bij!
Op deze manier blijft hij natuurlijk kaal en blijft natuurlijk zijn huid geirriteerd. Hij zit dus in een vicieuze cirkel denk ik: jeuk van een nieuwe pen, wegknippen, beschadiging huid, weer krabbelen, weer pennen wegpikken en ga zo maar door.

Wat we tot nu toe gedaan hebben is nieuwe speeltjes in de kooi gehangen voor meer afleiding, het mannetje vaker apart laten eten zodat hij wat meer aansterkt.
Verder ben ik op zoek naar een soort 'boom' voor ze in de huiskamer waar ze in kunnen zitten, knagen etc.
(iemand een goed idee voor zoiets? ik kan nergens wat vinden)

Maar belangrijker: heeft iemand een idee om hem uit dit gedrag te halen? Zodra hij 10 dagen niet meer aan zichzelf zit te frutsen zullen de veren teruggroeien verwacht ik, en hoop ik dat hij geen aanleiding meer heeft tot wegpikken van veren.

Ik heb een kraagje geprobeerd, maar die krijg ik hem niet om. Iemand hier succes mee?
Of misschien bestaat er een middel wat parkieten zeer smerig vinden, wat ik op zijn buik kan smeren zodat hij eraf blijft?

Safrena

Hey fweijers

Stress kan ook een van de reden zijn waarom je parkietje zich kaal plukt.

Kijk even bij onderstaande link over veren pikken ;)

http://users.skynet.be/woutvgils/artikels/016.html

http://www.vogelweeldemeppel.nl/Vogelziekten1.htm#Afwijkingen

Vele groetjes


corrina

Een boom maak je gewoon door naar het bos/slootkant te gaan (met goeie snoerschaar)en daar een flinke tak af te knippen,die zet je bv. in een fles met zand,speeltjes erin bv wc rolletjes aan touw,alles wat los en vast is hang ik in de boom :-) en klaar.Mijn boom staat naast de kooi en heb verbindingen met andere takken en touwen naar gemaakt,ze zitten er heel de dag in,en hebben het vreselijk naar hun zin.
succes ermee
Corrina

Parkieten-Freak

#3
Verenpikken in een lastig probleem, en moeilijk af te leren. Hoe sneller dit pikken stopt, hoe beter het is!
Ik acht het niet uitgesloten dat het verenpikken in ontstaan door voedingstekorten. Het lijkt me verstandig om de vogel allleen te laten eten, zonder het vrouwtje. Als beide vogels tam zijn, zou je het mannetje even uit de kooi kunnen laten, en rustig laten eten, zodat hij binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Als je dit elke dag één keer doet, leert de vogel vanzelf dat dat het moment is waarop hij rustig kan/moet eten.
Misschien is het zinvol om eens met de dierenarts te overleggen of een vitaminepreparaat zinvol is voor deze vogel.
Helpt dit alles niet, dan zou je alsnog een nekkraag aan kunnen laten meten. Wel zou ik de vogels dan tijdelijk in aparte kooien zetten, zodat het mannetje in alle rust kan eten en niet gestoord wordt door het vrouwtje.
Wellicht komt hij dan tot rust.
Een parkietenboom is een heel goed idee en leuk voor beide vogels!
Tja, en dan parkietenbomen........ :)
Hoe wil je ze hebben? Romantisch? Hi-Tech of kunstzinnig?
Kijk eens hier...... ;)


Pam

Hoi,

Je kunt ook een boom maken van takken van de krulhazelaar. Dat zijn mooie grillige takken en erg hard, daar kunnen ze dan lekker aan knabbelen en erin klimmen.
Wij hebben zo'n hazelaar in de tuin staan. Bij jullie in de buurt zal ook vast wel iemand zo'n plant in de tuin hebben.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

fweijers

Ik heb inmiddels een mooie boom voor ze gemaakt, bedankt voor alle tips :-)

Over de andere tips over het kaalpikken, ook erg bedankt.
Het belangrijkste is het mannetje meer tot rust te laten komen en goed te laten eten.

Ik ga in ieder geval eens kijken of ik de parkieten wat meer uit elkaar kan halen. Dit gaat moeilijk worden omdat ze erg met elkaar bezig zijn, altijd eigenlijk. Misschien maar een aparte kooi aanschaffen...


fweijers

Na een tijdje van alles geprobeerd te hebben blijkt het allemaal niet te helpen.
- boom in de huiskamer waar ze lekker in kunnen spelen (zijn ze heel blij mee dat wel)
- mannetje apart laten eten
- vogels in aparte kooien s'nachts
- vitamine in het drinkwater
Het heeft allemaal niet geholpen: mannetje plukt nog steeds aan zijn veren.

Het vrouwtje is gewoon erg dominant en jaagt hem (vooral in de kooi) telkens weg. Ik denk dat hij door stress aan zichzelf zit te plukken dus ...
Laatste redmiddelen die ik kan bedenken om hem ervan af te helpen zijn:
- lange tijd uit elkaar halen (dat wordt een ramp want ze kunnen niet zonder elkaar)
- dierenarts nogmaals laten kijken


Parkieten-Freak

Wat vervelend dat het niet geholpen heeft. Het lijkt me inderdaad verstandig om de dierenarts in te schakelen. Wellicht heeft hij of zij een nog tips die kunnen leiden tot de oplossing van dit nare probleem!