ademhaling

Gestart door aatje, oktober 12, 2006, 13:25:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

aatje

hallo iedereen,

Ik heb twee parkietejes van drie maanden, nu heb ik een vraag de ene ademt veel sneller en dieper dan de ander. Dit is al een tijdje zo. Geen slijm uit de neus of i.d. Is dit normaal en wat is de gemiddelde ademfrequentie van een parkiet?



Josephine

Volgends mij hoor ik mijn parkietje niet eens echt ademen... Als je je parkietje hoort ademen heeft hij het misschien wel benouwd... Wacht maar even de reactie af een een expert.

Groetjes Josephine

aatje

ik hoor ze ook niet ademen, maar ik zie zijn hele lijfje heen en weer gaan.

Groet Anita

Scotty - Keecko

Heeft je parkietje hard gevlogen of is hij/zij heel druk geweest?

aatje

hallo iedereen,

Ik ben gisteravond en vanmorgen met Coco bij de dierensarts geweest. W.s heeft hij schimmel in zijn luchtzakken. Dit ten gevolge van het feit dat ik ze elke dag mee naar buiten neem voor een wandeling.Heb anti-biotica gekregen en Coco moest onder de warme lamp. Snel een warmte lamp voor hem gekocht. Daar zit hij nu al de hele dag onder. De dierenarts vertelde dat het nog maar afwachten is of hij er bovenop komt. Zet hem om de paar uur bij zijn eten, gelukkig eet hij nog wel. Vannacht ga ik naast hun kooi slapen, dan kan ik hem misschien helpen als er wat is....
Ik vind het allemaal heel erg...
Heeft iemand nog andere tips of zelf ook zoiets mee gemaakt?

Hoop snel iets te horen van jullie.

Groet Anita

Scotty - Keecko

Hoi Anita,

Wat vervelend dat je parkietje last van zijn longentjes heeft :( Goed dat je naar de dierenarts bent gegaan, nu weet je wat er aan de hand is.

Zelf heb ik dit nog niet meegemaakt met mijn parkietjes. Ik wil je veel beterschap wensen voor Coco.

Beterschap!

Groetjes Ilse

Mars

Wat goed dat je naar een dierenarts bent gegaan. Hopelijk komt je parkietje er weer bovenop. We zullen voor je duimen, het is vreselijk om een ziek parkietje te hebben!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Karin

Heeft je dierenarts ook met je gesproken over haar voeding? Wat eet ze?


Ademhalingsinfecties kunnen soms voortkomen uit een onderliggend vitamine A-tekort. Dan is antibiotica goed als symptoombestrijding, zeker aan te raden, maar het pakt niet de dieper liggende oorzaak aan.

Respiratory problems can be caused by many factors. Feeding an all seed diet is a common problem among many birds with respiratory problems. Because seeds contain very little vitamin A, and because vitamin A is needed for the normal develop of epithelium, vitamin A deficiency results in abnormal epithelium, such as that lining the respiratory tract, which is easily infected by microorganisms.
Bron http://www.petalia.com.au/Templates/StoryTemplate_Process.cfm?specie=Birds&story_no=2024

Vitamin A deficient birds are more prone to respiratory infections, as well as skin and liver problems.
Bron http://members2.authorsguild.net/goodbird/work9.htm

Heel kort samengevat: vogels met een vitamine A-tekort zijn vatbaarder voor luchtweg/ademhalings ontstekingen.

Er wordt overigens ook soms een jodiumtekort aangehaald bij ademhalingsproblemen bij vogels. Alleen is een jodiumtekort moeilijker op te lossen dan een vitamine A-tekort, omdat vogeltjes vaak wel vitamine A-rijke voeding lusten zoals mango en worteltjes. 

Parkieten-Freak

#8
Citaat van: Karin op oktober 13, 2006, 21:51:16
Er wordt overigens ook soms een jodiumtekort aangehaald bij ademhalingsproblemen bij vogels. Alleen is een jodiumtekort moeilijker op te lossen dan een vitamine A-tekort, omdat vogeltjes vaak wel vitamine A-rijke voeding lusten zoals mango en worteltjes. 

Een jodiumtekort is op zich niet moeilijk te verhelpen.
Jodiumtekort veroorzaakt doorgaans schildklierafwijkingen.
Bij grasparkieten kan dit ademhalingsproblemen veroorzaken door druk van de gezwollen schildklier op de luchtpijp.

Edit:
Ook andere aandoeningen kunnen benauwdheid veroorzaken: o.a. luchtweginfecties en bepaalde hartaandoeningen eveneens.


aatje

bedankt voor jullie lieve en fijne reacties..

Coco eet pallets nl die van Harrison. Dat is de beste voeding aldus de dierenarts.

Heb coco vanavond zijn tweede dosis antibiotica gegeven, was wel een worsteling om dat in zijn bekje te spuiten, maar het is gelukkig gelukt.
Heb nog telefonisch contact gehad met de DA of hij nog iets extra's kon doen, op dit moment niet, want eet nog wel goed. Morgen heb ik weer contact met hem...

Ga zometeen naast Coco slapen in de kamer, hoop op een rustige nacht,,

Welterusten...

Groet Anita

Caradow

Heel veel sterkte vannacht!

Je doet je best en meer kun je op dit mometn niet doen...

budgie

Citaat van: aatje op oktober 13, 2006, 19:52:16
W.s heeft hij schimmel in zijn luchtzakken. Dit ten gevolge van het feit dat ik ze elke dag mee naar buiten neem voor een wandeling.Heb anti-biotica gekregen

Heb je alleen maar een antibioticum gekregen? Dit helpt niet tegen schimmelinfecties. Wél wordt het voorgeschreven bij secundaire bacteriële infecties.
Heeft de dierenarts gezegd dat je parkietje een schimmelinfectie heeft opgelopen omdat hij buiten komt?
Wat kunnen de meningen dan toch verschillen. Ik heb ooit een vogelarts horen zeggen dat vogels die binnen worden gehouden, veel vatbaarder zijn voor schimmelinfecties dan buitenvogels. Wat je nooit moet doen, is vogels buiten houden in de buurt van een composthoop o.i.d. Daarin zitten voor vogels levensgevaarlijke schimmels.
Als je meer wilt weten over luchtzakschimmel, kun je op internet kijken bij 'aspergillose'.

Safrena

Citaat van: Karin op oktober 13, 2006, 21:51:16

Er wordt overigens ook soms een jodiumtekort aangehaald bij ademhalingsproblemen bij vogels. Alleen is een jodiumtekort moeilijker op te lossen dan een vitamine A-tekort, omdat vogeltjes vaak wel vitamine A-rijke voeding lusten zoals mango en worteltjes. 

Hey Karin

Zoals parkietenfreak al zei: "Jodiumtekort veroorzaakt doorgaans schildklierafwijkingen"
Een van de symptomen bij jodium tekort zijn braak neigingen, zonder dat er iets uitkomt
Jodium tekort kan perfect behandeld worden.
Je kan dit gewoon bij de apotheek kopen. Let wel dat je dit nooit doet zonder het advies van een vogelarts.

Jodium zit trouwens in eivoer, en in prestige premimum van versele laga, en ook in xtra-vital (omdat daar eivoer in verwerkt zit)

Vele groetjes

Karin

Citaat van: Safrena op oktober 14, 2006, 11:08:16
Jodium tekort kan perfect behandeld worden.
Je kan dit gewoon bij de apotheek kopen. Let wel dat je dit nooit doet zonder het advies van een vogelarts.

Mm, ik heb niet geschreven dat een jodiumtekort niet behandeld kan worden, alleen dat het moeilijker is (zelf) op te lossen, omdat parkietjes over het algemeen wel graag worteltjes en mango eten waar veel vitamine A/betacaroteen in zit.

Daarentegen, met een jodiumtekort moet je vaak eerst langs de apotheek voor een supplement jodium of moet het toegevoegd zijn aan voer, zoals Xtra Vital, als een soort supplement. Natuurlijke bronnen van jodium waar parkietjes dol op zijn, zijn m.i. wat moeilijker te vinden, dus vandaar dat ik schreef dat het een moeilijker op te lossen probleem is dan een vitamine A-tekort... 

aatje

hallo,

Hier ben ik weer even met een verslagje van Coco,

Coco is goed de nacht doorgekomen, lijkt sinds vanavond weer iets beter te gaan, heeft heel even gespeelt maar was daarna erg moe.
Coco zit nog steeds onder de warmte lamp, zoekt dit ook echt op.
Eten doet hij gelukkig ook nog steeds..
Hopen dat het steeds weer wat beter gaat, hou jullie op de hoogte,

Groet Anita

Sonja

Hoi Anita,

Fijn dat het (naar omstandigheden) redelijk gaat met Coco. :)
Warmte doet veel goed bij parkietjes die zich niet lekker voelen, ze hebben hun energie nu immers heel hard nodig om op te knappen.
Dat Coco ook nog wil eten, en zelfs wat spelen, is ook positief te noemen.

Heel veel sterkte verder en beterschap voor Coco.
Ik hoop dat hij weer snel opknapt, aan jouw goede zorgen ontbreekt het hem in ieder geval niet! ;)

Groetjes, Sonja.

Psychobilly

Sneu allemaal hoor  :( maar inderdaad, zoals ik het lees gaat het stapje voor stapje positiever, hang in there  :)

groetjes,

Maurice

judithdejong

Gelukkig dat het ogenschijnlijk weer wat beter gaat met Coco. Houdt goede moed!!

Wat ik me eigenlijk afvroeg is hoe je dat bedoelt dat je met Coco naar buiten en een stukje gaat lopen?? Gewoon zo over straat?? Lijkt me nogal vreemd, maar wie ben ik. Ik ben gewoon nieuwschierig.

Groetjes,
Judith

aatje

#18
Citaat van: BudgieHeb je alleen maar een antibioticum gekregen? Dit helpt niet tegen schimmelinfecties. Wél wordt het voorgeschreven bij secundaire bacteriële infecties.

Wat helpt dan wel tegen schimmelinfecties?

want de anti-biotica slaat nog steeds niet aan...

Citaat van: judithdejong op oktober 15, 2006, 09:09:02

Wat ik me eigenlijk afvroeg is hoe je dat bedoelt dat je met Coco naar buiten en een stukje gaat lopen?? Gewoon zo over straat?? Lijkt me nogal vreemd, maar wie ben ik. Ik ben gewoon nieuwschierig.


Ja gewoon op het schouder over straat, coco en zijn vriendje milo zijn erg tam.. vinden het lekker als ze naar buiten gaan.

Groet Anita


Quote verduidelijkt en berichtjes samengevoegd. GR. Ingrid

Caradow

Citaat van: aatje op oktober 15, 2006, 21:46:20
Ja gewoon op het schouder over straat, coco en zijn vriendje milo zijn erg tam.. vinden het lekker als ze naar buiten gaan.

Groet Anita

Zijn ze gekortwiekt?