heeft IUT het koud?

Gestart door hannah, november 11, 2006, 17:19:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hannah

hallo allemaal
over 1 van mijn drie parkietjes die buiten (in de schuur) zitten maak ik me een beetje bezorgd :(
IUT is een beetje stil en als je haar optilt voel je dr een beetje trillen
volgens mij is ze niet ziek ofzo want ze doet verder wel gewoon en zit niet heel bol. alleen een beetje stil.
Ik denk dat ze het koud heeft en dat ze nog niet heel goed voorbereid is op de winter.  ze zit wel vanaf de zomer al buiten, daar ligt het niet aan, maar ze heeft nog laat eitjes gelegd, die ik snel weggehaald heb . ik denk dat ze nog niet genoeg vet heeft ofzo. kan dat? kan ik haar iets geven dat ze wat meer binnen krijgt? ze krijgen ook eivoer.
ik weet niet of ze extra verwarming nodig heeft, maar dat is wel lastig want ze zit in de schuur en niet binnen. ik wou dat mijn parkietjes niet buiten hoefden te staan want er komt zoveel bij kijken (wordt er gek van) maar ze mogen niet binnen van mijn ouders...
groetjes Hannah

Hetty

Misschien kun je dat ene parkietje wel aan iemand geven waar hij wel binnen mag staan! Ik vind het erg zielig want hij/zij zal het koud hebben.

hannah

ik wil ook niet dat ze het koud heeft hoor
maar ze kan nu niet meer naar binnen dan wordt ze helemaal ziek van de temperatuurovergang!
en ze zou anders hier ook wel naar binnen mogen hoor, maar niet met zijn allen.

Karin

#3
Citaat van: hannah op november 11, 2006, 17:19:07
ik weet niet of ze extra verwarming nodig heeft, maar dat is wel lastig want ze zit in de schuur en niet binnen. ik wou dat mijn parkietjes niet buiten hoefden te staan want er komt zoveel bij kijken (wordt er gek van) maar ze mogen niet binnen van mijn ouders...

Je parkietjes zitten in de schuur? Als je geen parkietjes in huis mag van je ouders, waarom vonden ze het dan wel goed dat je drie parkietjes nam?

En ziek van de temperatuursovergang zullen ze niet worden als je je parkietjes nu naar binnen haalt en ze binnen laat blijven. Eerder ziek van de kou, lijkt me.

janneke

Hoi Hannah, erg jammer dat je parkietjes niet binnen mogen staan. Ervan uitgaande dat je ouders niet overstag zullen gaan:
Kan het zijn dat je parkieten op de tocht staan in de schuur? Hebben ze een nachthok daar? (daar zou ik voor kiezen als ze minder geisoleerd staan). Ik ken iemand die de parkieten het hele jaar in een voliere buiten heeft, met de benodigde aanpassingen in de winter. (een warm gedeelte)
Bij mensen hier in de buurt zie ik altijd parkieten in de tuin (in een kooi  :( ) . Zij doen in de winter plexiglas rond de kooi. Misschien helpt plexiglas bij jouw parkieten tegen de kou? (wel rekening houden met luchttoevoer!)
Ik zou zelf toch een heleboel moeite doen om de ouders ervan te overtuigen dat parkieten niet in de schuur moeten staan.
Of je parkiet ziek is weet ik niet. Als ik het vermoeden krijg dat een van mijn parkieten niet goed in orde is hou ik hem heel goed in de gaten. Aan de hand van symptomen (of juist het ontbreken ervan) kan ik mijn conclusies trekken en aan de hand daarvan actie ondernemen.
Groeten Janneke

roha

Hoi,

Als dat het enige parkietje is die zo rilt, dan zou ik toch proberen mijn ouders over te halen om deze alleen deze winter in huis te halen. Beter het zekere voor het onzekere. Temperatuurverschil van koud naar warm is niet zo erg, daar wordt ze niet ziek van. 
Ik denk ook dat ze doordat ze eitjes heeft gelegd, dat haar vetreserves daaraan op zijn gegaan. Voer waar veel vetten of suikers in zitten zijn gierst, snoepstengels, kaas, zonnepitten.
Maar als je haar nu van dat gaat geven, duurt het nog een tijdje voor ze haar vetreserves voor de echte koude winter op orde heeft en in goede conditie verkeert.
Je vind het nu zielig dat ze het koud heeft, dan raad ik je aan om haar toch naar binnnen je halen en in het voorjaar weer bij elkaar te plaatsen.
Jammer dat je ze niet allemaal binnen mag hebben van je ouders, dat is een stuk gezelliger, toch?!

Succes met je besluit!!

Roha

hannah

hallo allemaal
bedankt voor de reacties! ;D
het zit zo: ik had eerst 1 parkiet binnen, op gegeven moment werden dat vier. later vonden mijn ouders het zo'n lawaai dat ze niet meer binnen mochten. toen heb ik een voliere gekocht voor de zomer met wieltjes zodat hij 's winters binen mocht staan. ik weet niet meer zeker of dat van te voren afgesproken was maar volgens mij wel! mijn ouders zeggen van niet
we zijn bezig met het bouwen van een nachthok, maar of dat veel scheelt met de schuur weet ik niet (hele schuur zit dicht, dus geen tocht)
ik heb het ook op een forum gevraagd waar veel mensen parkieten buiten hebben zitten. zij hebben niet eens echt een nachthok, meer een hoekje waar ze tegen de wind beschut zitten en dat gaat allemaal prima. ik weet dat het wel lekker is voor de kieten dat ze warm zitten, maar het is allemaal erg ingewikkeld om dat uit te vogelen (hoe je verwarming aanbrengt in een klein nachthok)
misschien is het dan toch beter om haar binnen te halen. wel wilde ik een andere parkiet erbij nemen omdat mijn andere popje alleen zit. misschien moet ik dan het nieuwe parkietje ook binnen halen zodat er twee buiten en twee binnen zitten (als dat nog wel mag) is dat een idee?
ik weet het, misschien maak ik het te moelijk en had ik er eerder over na moeten denken. maar ik heb geen ervaring met een buitenvoliere en ik wilde ook dat ze 's winters naar binnen mochten
groetjes Hannah

Caradow

Citaat van: hannah op november 12, 2006, 11:08:39

ik heb het ook op een forum gevraagd waar veel mensen parkieten buiten hebben zitten. zij hebben niet eens echt een nachthok, meer een hoekje waar ze tegen de wind beschut zitten en dat gaat allemaal prima.


Wanneer zijn jou parkietjes naar buiten gegaan... Als dat pas in de loop van de zomer is geweest, zijn ze er nog niet aan toe om buiten te blijven. De beste tijd om parkieten naar buiten te doen met het idee om ze in een buitenvoliere te houden is in het voorjaar, wanneer de temperatuur zo rond de 20 graden is. Zo wennen ze dan aan de buitentemperaturen en het klimaat. Nu komt er dit jaar ook nog eens bij dat het een extreem warme zomeren een extreem warm najaar hebben, doordat er geen geleidelijke afkoeling is geweest is het extra moeilijk voor de parkieten om zich voor te bereiden op de kou.

Wat ik niet helemaal begrijp van je ouders, is dat ze je eerst toestaan om uit te breiden naar 4 parkietjes, terwijl ze ook van te voren hadden kunnen bedenken dat dat geluid met zich meebrengt. Daar hadden ze beter eerst bij stil kunnen staan, uiteindelijk zijn nu de vogels de dupe. Persoonlijk vind ik een kamervoliere zoals jij hebt ook niet geschikt om vogels buiten te houden in de winter. Ik dnek dat het het beste is om ze dan in de schuur te laten, met een vorm van verwarming, ofwel door een (warmte)lamp ofwel door een electrisch kacheltje bijvoorbeeld. Nadeel van een lamp is dat het licht geeft, en ze dan ook in de nacht in het licht zitten. Je zou dan kunnen kiezen voor een warmtelamp die geen licht geeft (bijv de Einstein warmtelamp). voor deze lamop ben je echter wel een speciaal armatuur nodig dat vrij prijzig is, maar daarentegen weet ik niet wat een kacheltje kost.

Hetty

Ben het helemaal met Caradow eens!!

Karin

Citaat van: hannah op november 12, 2006, 11:08:39
ik heb het ook op een forum gevraagd waar veel mensen parkieten buiten hebben zitten. zij hebben niet eens echt een nachthok, meer een hoekje waar ze tegen de wind beschut zitten en dat gaat allemaal prima.

Dat die parkieten het blijkbaar overleven betekent nog niet dat het "prima" gaat.

Er is een verschil tussen 'overleven' en 'leven'. Als jij vannacht alleen in een dun T-shirtje buiten slaapt, dan zul je het ongetwijfeld overleven, maar of je het prettig en "prima" zult vinden?

Want daar gaat het naar mijn mening om als parkietenliefhebber: dat onze parkietjes een zo prettig mogelijk leven hebben en niet alleen maar dag in, dag uit bezig zijn met overleven

hannah

ik snap wat je bedoeld en dit hoor ik vaak op dit forum. vind ik goed van jullie hoor! maar ik vind het lastig om dan te weten wat nou waar is. in hoeverre je veel moet doen om ze het zoveel mogelijk naar de zin te maken en in hoeverre het niet veel uit maakt. ik bedoel: wanneer doen ze moeite om te overleven en wanneer kunnen ze er makkelijk tegen
snappen jullie?  ik vind het lastig als je verschillende meningen hoort.

maar hier komt het goeie nieuws: mijn parkietjes mochten uiteindelijk toch op mijn kamer :), op voorwaarde dat ik het goed schoon hou (geen makkelijke voorwaarde voor mij ;))
mijn popje rilde vandaag nog (vanaf donderdag staan ze allemaal binnen) maar misschien kwam dat omdat het koud was op mijn kamer (vond ik zelf tenminste, heb de kachel aangezet) of omdat ze nog moeten wennen. of ze rilt niet van de kou, maar waardoor dan weet ik niet. ze is tenminste een stuk levendiger. toch blij dat ze binnen staat, want ze ging nog in de rui ook...waarvoor dat nodig was? ze was net geweest!?

nu moet ik nog een vriendje vinden die bij mijn andere popje kan...