Popje of mannetje?

Gestart door Marije, oktober 08, 2006, 18:28:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marije

Hallo,

weet iemand hoe het kan dat de bruin/rode kleur van een snaveltje verdwijnt? IK heb een blauw parkietje en zijn of haar snaveltje was altijd lichtblauw en ineens werd het donkerbruin/roodachtig. Nu is dat er vorige week afgevallen tijdens de rui, nu is het weer lichtblauw. Is dit normaal? En is het dan een popje of een mannetje?

Alvast bedankt,
Marije

Caradow

wat bedoel je met eraf gevallen?

Marije

De snavel zit er natuurlijk nog maar het leek net of hij aan het vervellen was. Eerst vielen er een paar stukjes af, en sinds eergisteren is de hele kleur eraf. Hij is nu gewoon weer lichtblauw.

Sonja

Hoi Marije,

Welkom op het forum. :)

Zou je even een foto kunnen plaatsen van je parkietje?
Dan is het duidelijker wat je precies bedoelt. ;)

Groetjes, Sonja.

Annika

waarschijnlijk bedoel je dat de neusdop en niet de snavel veranderd van lichtblauw naar bruin en weer terug naar lichtblauw?  Dan is je parkietje een popje.
Echt eraf vallen doet het niet hoor, maar de kleur verandert gewoon.

Groetjes Annika

PS  een foto voor de zekerheid zou niet verkeerd zijn!

Safrena

Hey Marije

Welkom op het forum

Een parkietje met een bruine neusdop is een vrouwtje
Als de hormonen parten beginnen spelen (broedperiode, na de rui) dan kan de neusdop van je vrouwtje veranderen van bruin naar heel donker bruin of naar lichtblauw met wit tot zelfs wit

vele groetjes

Marije

Hallo,

alvast bedankt voor alle reacties. Ik heb even een foto opgezocht, hier is het bruine nog te zien op zijn/haar neusdop. Het werd toen steeds donkerder en nu is hij weer lichtblauw. Ik vind het zo vreemd want in de dierenwinkel zeiden ze dat het een mannetje was. Ik heb nog een parkietje wat heel duidelijk wel een mannetje is. Ze hebben de laatste week erg veel ruzie, kan dat ook door de rui/hormonen komen?

Groetjes Marije

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

Hoi Marije,

Het parkietje op de foto is duidelijk een popje. ;)
Dat het neusdopje nu weer lichtblauw is, komt door de hormonen, zoals Safrena al schreef.
Het geruzie kan ook wel komen doordat de hormonen wat opspelen.
Zolang ze niet tot bloedens toe vechten, en elkaar echt verwonden, kun je ze gewoon samen laten.
Tijdens de rui zijn de meeste parkietjes ook wat humeuriger, dit gaat vanzelf weer over. ;)

Groetjes, Sonja.

Marije

Onwijs bedankt voor alle reacties!

Groetjes Marije

Annika

jammer dat de dierenwinkel zei dat het een man was, dat zeiden ze bij mijn Vledder ook, maar die heeft nu haar 4e broedsel, dus knappe man  ;) Het is bij jonge parkietjes vaak moeilijk te zien, vandaar dat ook veel dierenwinkels fouten maken (de verkopers zijn vaak niet op de hoogte van de kleur neusdop bij jonge parkietjes)

Groetjes Annika