Leverproblemen bij Tommie

Gestart door Josw, oktober 08, 2006, 23:25:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josw

Bij mijn grasparkiet Tommie, waarmee ik al zo'n 3 weken aan het tobben ben, blijkt zijn lever niet meer goed
te functioneren. Dit kon de dierenarts zien aan zijn ontlasting. Hij is dus heel erg ziek. Toch zat er nog genoeg leven in om te proberen met medicijnen hem er misschien nog bovenop te helpen. Hij heeft nu sinds anderhalve week antibioticum (2 maal daags in zijn snavel) wat beslist niet meevalt om voor elkaar te krijgen. Ook heeft hij een middel voor in zijn drinkwater, dit is om  zijn ontlasting wat steviger te krijgen. Ook krijgt hij 2 maal daags een druppeltje laxeermiddel om de afvalstoffen wat te binden, zodat hij zich wat beterder zal gaan voelen. Tenslotte heeft hij ook al 2 maal een injectie met een ontstekingsremmer gekregen, waarvan 1 injectie ook nog vitamines bevatte. Langzaam lijkt het wel beter te gaan. Tommie is
wel wat magerder geworden en heeft veel aan kracht verloren. Toch vliegt hij nog af en toe een heel klein beetje. Ik moet er dan wel heel goed opletten, want hij kan zich zelf nu niet meer zo goed  redden als er iets misgaat met vliegen. Wel is hij nu zo snel uitgeput dat hij weer snel met zijn oogjes dicht gaat zitten.
Toch toont hij nu niet meer zo ziek als eerst en zit hij weer af en toe op 1 pootje te slapen.  Wat een lang verhaal  zullen jullie wel denken. Mijn vraag is zijn er mensen die dit ook wel eens bij de hand hebben gehad?
Zou er nog hoop zijn dat Tommie  nog beter wordt? Wat ik me ook afvraag is hoe zouden die leverproblemen nou zijn ontstaan. Zou het evt. van het eten van een giftige plant kunnen zijn gekomen?
Ter informatie Tommie is inmiddels 7 jaar.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Josw

budgie

Wat een indrukwekkend verhaal. Welke dierenarts/vogelarts heeft de diagnose gesteld?
Misschien kun je hem/haar vragen of het in dit stadium aan Tommie's herstel zou kunnen bijdragen als hij ook paardebloemblaadjes eet? Deze blaadjes staan bekend om de gunstige werking die ze op de lever hebben.
Ik ga je dit dus niet zélf aanbevelen vanuit mijn positie! Ik ben alleen benieuwd of de arts er iets in ziet.
Natuurlijk niet als vervanging van de therapie, maar misschien als een aanvulling erop?

Parkieten-Freak

#2
Citaat van: Josw op oktober 08, 2006, 23:25:06
.............. Mijn vraag is zijn er mensen die dit ook wel eens bij de hand hebben gehad?
Zou er nog hoop zijn dat Tommie  nog beter wordt? Wat ik me ook afvraag is hoe zouden die leverproblemen nou zijn ontstaan. Zou het evt. van het eten van een giftige plant kunnen zijn gekomen?
Ter informatie Tommie is inmiddels 7 jaar.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.
Josw

Hallo Josw,
Leverproblemen komen vaker voor bij grasparkieten.
Zelf heb ik vroeger ook een vogeltje gehad wat leverproblemen had. Ze had af en toe ontkleurde ontlasting. Ik ben naar de dierenarts gegaan, en deze constateerde ook leverproblemen.
Ze kreeg lactulose door haar drinkwater. Dit omdat de lever niet meer goed werkte, en niet alle afvalstoffen "kon verwijderen". Lactulose helpt vergiftigingsverschijnselen te voorkomen.

Leverziekten bij vogels onstaan door te vet eten: zaden (trosgierst!) zijn erg vet.
Waarom de ene vogel het niet krijgt en de andere wel, is niet duidelijk.
Het beste zou zijn om Tommie op pellets over te zetten, maar dat is nu geen optie omdat hij vermagerd is.
Als je dit toch wilt proberen, doe het dan in overleg met de dierenarts.
Als pellets geen mogelijkheid zijn zou je eventueel het "brinta dieet" kunnen proberen, maar ook daar moeten vogels aan wennen.
(Brinta dieet = brinta mengen met parkietenzaad en een beetje roosvicee).

Helaas heeft mijn parkietje het uiteindelijk niet gered. Ze heeft nog wel een tijdje geleeft, maar de leverziekte was ernstig.
De dierenarts heeft haar uiteindelijk in laten slapen, omdat ze er een infectie bij kreeg en helemaal "op" was.
Ze was bijna 8 jaar.
Wellicht hoeft dit bij jouw vogeltje allemaal niet te gebeuren. Wel is het heel belangerijk dat je met de dierenarts de voeding bespreekt en aanpast.
Beterschap met Tommie!


Josw

Dank voor jullie reacties op mijn vraag over Tommie met zijn leverproblemen.Ik ben geweest bij de dierenkliniek van Doormalen in Amsterdam. Tommie gaat in ieder geval niet slechter hij gaat zelfs volgens mij best wel vooruit. Soms vooral tegen een uur of 6 's avonds begint hij ineens aktief te worden,  begint ook alweer beter te vliegen maar net als bij een mens na inspanning,  is hij ook weer een hele tijd uitgevloerd.Hebben jullie nog tips voor mij wat betreft het geven van medicijnen met een spuitje in de snavel. Ik zie er iedere keer weer tegenop. Hij houdt zijn snaveltje zo krachtig op elkaar,  we moeten het echt met z"n tweeen doen. Het duurt dan ook veel langer dan nodig is. Het medicijn kwam gisteren door zijn neusgaatjes, vandaag ben ik nog voorzichtiger met doseren geweest, maar toch weer een klein luchtbelletje, ik schrok daarvan, dat moet toch heel onprettig voor hem zijn en zou het geen kwaad kunnen, zouden die gaatjes niet verstopt kunnen raken? Graag jullie reacties.
Alvast bedankt.


Parkieten-Freak

Je moet medicatie bij een vogel inderdaad heel voorzichtig toedienen. Het is niet gemakkelijk.
Zorg in elk geval dat je de vogel rechtop houdt, dus niet liggend medicijnen toedienen.
De vogel mag in geen geval het medicijn in zijn luchtpijp krijgen.
Ik hoor ook wel eens van mensen dat ze de parkiet tijdens de toediening in een klein een klein twijgje laten bijten, en dan het medicijn voorzichtig in de openstaande ondersnavel geven.
Het is niet leuk, maar het moet nu eenmaal. Beloon Tommie altijd met wat lekkers nadat hij het medicijn ingenomen heeft.
Als Tommie erg tam is en bijvoorbeeld graag brood lust, zou je ook kunnen proberen om het geneesmiddel op een heel klein stukje brood te gven. Hij moet dat stukje dan wel helemaal opeten!

Verder  zou ik Tommie veel rust geven en zich niet te moe laten maken.
Vogels zijn echte acteurs en laten pas in een heel laat stadium zien dat ze ziek zijn. Dit komt omdat in de vrije natuur een zieke vogel een gemakkelijke prooi is. Vogels zullen daarom hun best doen om ziekteverschijnselen te verbergen en de schijn van "gezond zijn" zo lang mogelijk op te houden.
Sterkte en succes!


Sonja

Hoi Josw,

Allereerst wil ik je zeggen dat ik het heel naar voor je vind, dat Tommie niet lekker in zijn velletje zit. :(

Als het medicijn door Tommies neusgaatjes komt, betekent dat dat je het medicijn iets te snel ingeeft.
Je kunt het medicijn via de zijkant van het snaveltje geven, en heel voorzichtig naar binnen laten lopen.  Zorg er altijd voor dat hij het goed weg kan slikken. Soms vinden ze het zo vies en willen ze niet slikken. Dan kun je daar een beetje bij helpen door heel voorzichtig over zijn keeltje te strijken, vlak onder zijn snaveltje.

Veel sterkte, ik hoop dat het allemaal lukt en dat Tommie snel weer opknapt.

Groetjes, Sonja.

Sonja

Hoi Josw,

Ik vraag me af hoe het nu met Tommie is?

Groetjes, Sonja.

Josw

Hallo Sonja,

Over het geheel genomen gaat het met Tommie in ieder geval niet slechter. Hij eet nog steeds en verzorgt ook al weer wat meer zijn veren. Vandaag had hij zelfs best wel een goede dag. Hij slaapt ook nog heel veel. Zit er gelukkig niet meer zo ziek bij. Morgenochtend moet hij weer naar de dierenarts, ik ben benieuwd wat die ervan zal zeggen. Het zal eraan liggen of zijn lever misschien  voor een gedeelte beschadigd zal zijn, zo ja dan zal dit natuurlijk zo blijven en zal hij daar waarschijnlijk altijd  last van houden. Of misschien dat het een ontsteking is die toch nog genezen kan. We zullen het moeten afwachten. Hij zit nu al bijna 2 weken aan de antibioticum, dat zal toch ook wel eens moeten stoppen, lijkt me.
Bedankt voor je belangstelling, ik hou je op de hoogte.

Groetjes Josw

Sonja

Hoi Josw,

Het is gelukkig toch positief dat Tommie's situatie niet is verslechterd.
Hopelijk zal het bezoek aan de dierenarts morgen meer uitsluitsel geven.
Ik duim voor je dat Tommie er toch bovenop mag komen.
Het is een dapper vogeltje. :-*

Heel veel sterkte morgen, voor Tommie en voor jou.

Groetjes, Sonja.

Idske

Jemig wat een verhaal zeg!

Ik wil Tommie veel sterkte en beterschap wensen!
Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!