groene halsparkieten in schiedam

Gestart door birdy_girl, oktober 02, 2006, 13:15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Trippy

#40
Dat filmpje van AJ staat al op de site,maaar ik wou dat ik het Trippy kon leren  :-*
Maar goed...

Ik had dat van die halsband parkieten (2 weken gelede geloof ik)gezien op SBS6.
Het waren er echt veel.....ik stond even raar te kijken.

Ik hoop echt dat het niet door gaat want dit is een groep waarbij (volgens mij)
ontsnapte parkieten zich bij aansluiten en waardoor ze het overleven.
Ook is het gewoon prachtig om te zien !  :-* . Als ze het aantal terug brengen,
wat doen ze dan met al die halsband parkieten ? Doden !?  :( dat doen ze altijd
als er te veel dieren van een soort zijn.
Is er geen andere manier  >:(

CDA is inderdaad een hele erge partij,voor dieren  :o dit wist ik niet !
Maar nu wel  :-\ Hopen,hopen,hopen, hopenlijk gaat het niet door !
Dan haal ik ze daar persoonlijk weg, nee dat maar niet want dan kan ik mijn huis niet
meer in  ;)

We zullen wel zien/horen hoe dit verder gaat,
Groetjes,Ursula

roha

Hoi hoi,

Ik had het er met mijn vriend over en hij had het ook gelezen in de krant. Nu werkt mijn vriend vlakbij het korte Voorhout in den Haag en vindt het ook belachelijk. Hij zei, Han je moet dit echt een keer zien. dus...

Wij zijn afgelopen zondag eens heel vroeg ons bed uitgegaan en met de tram naar de binnenstad gereden. Vandaaruit zijn we naar het korte Voorhout gewandeld. Het was nog donker/schemering. Het was bijna 07:00 uur. En al die bomen daar zaten vol met halsbandparkieten, een kabaal joh, maar geweldig gewoon!! Inderdaad het ligt daar vol met poepsliertjes van de parkieten, maar ze kunnen toch wel wat vaker daar schoonmaken, harde straal erover en weg poep!!! Ze overnachten daar in de bomen en als het licht wordt vliegen ze in groepen weg richting het Haagse Bos en Duindigt. Wij zijn naar het Haagse Bos gewandeld en toen het licht werd kwamen ze al schreeuwend in groepjes overvliegen. Ik vind dat zo machtig mooi, joh!!
We zijn weer terug gewandeld en zagen nog veel halsbandparkieten op het Malieveld bij het hertenkamp in de bomen en laag vliegend.

Het is gewoonweg fantastisch dat deze vogels hier in Nederland en ook nog eens in de stad(niet alleen hier) in het wild leven, zeker als je parkieten/vogelfreak bent. Het was nu niet zulk heel mooi weer, maar ga zeker nog een keer als het mooi weer is en lekker picknicken in het Haagse Bos!!!

Groetjes Hanneke

Moppers

Ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar de contactpersoon van CDA Den Haag. Ik wil er nu toch wel wat meer over weten, dus ik heb gewoon van me laten horen. De inhoud van het mailtje:

Beste mensen van het CDA,

Via meerdere nieuwsbronnen hoorde/las ik dat het CDA in Den Haag zich ergert aan de halsbandparkieten op het Korte Voorhout, met name aan hun ontlasting. Ik heb verschillende geruchten gehoord over hoe het CDA het 'probleem' wil aanpakken, bijvoorbeeld afschieten. Dit zijn echter geruchten en geen feiten. Op de website van uw partij in Den Haag is geen informatie te vinden over dit onderwerp. Als burger van deze stad en tevens dieren- en natuurliefhebber zou ik toch graag wat meer willen horen hierover. Het CDA staat bij mij namelijk bekend als een vrij dieronvriendelijke partij, en ik maak me zorgen. Zo zou ik bijvoorbeeld willen weten wat voor het CDA het verschil is tussen de overlast van parkietenpoep, duivenpoep en hondenpoep.
Zou u mij over de situatie en de plannen kunnen informeren, of kunnen vertellen waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Met vriendelijke groet,
Ingrid *******


Vandaag had ik nog geen reactie. Ik ben benieuwd.


roha


Moppers

Ik kreeg een antwoord van degene die ik gemaild had. Ze heeft mijn mailtje doorgestuurd naar "het gemeenteraadslid in kwestie". Een uur na dat mailtje ontving ik van die persoon al een antwoord.
Daar komtie:

Beste mevrouw *******,

Pas op voor geruchten!

Sedert enige tijd verzamelen honderden halsbandparkieten zich op het
Korte Voorhout. Hun aanwezigheid leidt tot een grote viezigheid op de
plaatsen waar twee haltes voor het openbaar vervoer zijn. Bij
regenachtig weer wordt het fiets- en loopgedeelte van de straat glad.
Bovendien ziet het erg smerig uit Om die reden heb ik het college van B
& W gevraagd de straat schoon te willen maken! Ik neem aan dat u daar
geen bezwaar tegen heeft.

Ook vraag ik bij het college naar de groeiende omvang van het aantal
halsbandparkieten omdat ik van natuur- en vogelliefhebbers hoor, dat de
groeiende kolonie een bedreiging is voor jonge spechten en  jonge
eekhoorns, die door de halsbandparkieten worden gedood en opgegeten.

Uw opmerking dat het CDA een dieronvriendelijke partij is wordt niet
nader gemotiveerd. Mag ik u vragen via www.cda.nl het partijprogram van
het CDA op dit onderdeel te willen raadplegen.

Met vriendelijke groet,

Ries Smits.


Ik heb het hierop het volgende terug geantwoord:

Beste meneer Smits,

Bedankt voor uw snelle antwoord.
Uiteraard heb ik geen bezwaar tegen het schoonmaken van de straat. Zo wordt en blijft onze leefomgeving schoon. Daar ging mijn vraag dan ook niet over.

U schrijft dat u het college gevraag heeft naar de omvang van de kolonie op deze lokatie. Ik vraag me af waarom verschillende journalistieke instellingen dan komen met het bericht dat het CDA al heeft gevraagd om maatregelen om de kolonie van het Korte Voorhout weg te krijgen (bijvoorbeeld TvWest: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/4145?rss=true). Is dit een collectief geval van 'de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt', of heeft een collega van u misschien ook vragen aan het college voorgelegd, of een andere reden? Zijn er al voorstellen gedaan omtrent het terugbrengen van het aantal halsbandparkieten op deze lokatie?

Daarnaast zegt u dat gehoord heeft dat halsbandparkieten schadelijk zijn voor inheemse diersoorten. Ik zou zeggen pas op voor geruchten... Dit is namelijk niet waar. Halsbandparkieten kunnen om broedplaatsen concurreren met andere vogelsoorten. Het is aangetoond dat dit in Nederland niet tot zeer zelden het geval is. Daarnaast doden zij geen jongen van spechten of eekhoorns en ze eten ze al helemaal niet. Op het Korte Voorhout zullen ze die dieren niet eens tegenkomen. De aanwezigheid van halsbandparkieten in Nederland blijkt geen invloed te hebben op de populatie van inheemse diersoorten. Misschien kan de Nederlandse Vogelbescherming u hier meer over vertellen.

Tot slot wil ik nog reageren op de al dan niet diervriendelijkheid van het CDA. In mijn vorige mail heb ik niet gezegd dat het CDA een vrij dieronvriendelijke partij is, maar dat dit mijn mening is. Die mening is gebaseerd op de beslissingen en voorstellen die het CDA de afgelopen jaren heeft gemaakt/gedaan. Ik baseer mijn mening liever op wat een partij daadwerkelijk doet dan op wat een partij belooft. De inhoud van het partijprogramma bevestigt die mening alleen maar.

Ik kijk uit naar uw antwoord.
Met vriendelijke groet,
Ingrid *******


Het zal natuurlijk op zijn vroegst maandag zijn voor ik weer antwoord krijg.

(even voor de CDA stemmers onder ons: ik ben niet tegen het CDA, ik ben het gewoon vaak niet met ze eens wat betreft diervriendelijkheid. Ik suggereer ook niet dat iemand die op het CDA stemt dieronvriendelijk is. Mijn mening is niet beter dan die van een ander. Ik hoop dus dat ik niemand beledig, dat is niet mijn bedoeling)

Trippy

Wat een mails....
Ben erg benieuwd naar het antwoord.

Tanja

Pasgeleden hebben de parkieten in Den Haag ook nog het AD gehaald. Daar stond op de voorpagina dat de bewindslieden er erg veel last van hadden, omdat er nogal veel poep op de kleding neerdaalde...

Jammer hier in Capelle zie ik ze niet... Zou wel gezellig zijn als ze hier in de boom zouden zitten!

Moppers

Kennelijk werkt deze ambtenaar ook in het weekend, want ik kreeg zaterdag dit mailtje:

Beste mevrouw *******

Binnenkort krijg ik de antwoorden op de vragen aan B & W over de halsbandparkieten. Dan kunt u tevens  lezen wat wij gevraagd hebben.

Met vriendelijke groet,

Ries Smits.


Hij weigert dus antwoord te geven op mijn vragen. Nu weten we nog steeds niets over wat het CDA nu wil en/of doet. Ik blijf het in de gaten houden. Zo makkelijk komen ze niet van me af.

Moppers

Inmiddels zijn we een half jaar verder. Vanavond maakte ik een avondwandeling, en ik besloot over het Korte Voorhout te lopen. Nou ze zitten er nog hoor :D Ik denk een stuk of 500. Ik liep (om 9 uur) onder de bomen door waar ze zaten. Geweldig! Allemaal druk aan het kwetteren, wat een geluid zeg, heerlijk! En ja, er lag nog wel wat parkietenpoep op de tegels, maar niet zoveel, vooral niet als je nagaat hoeveel vogels er vlak boven zitten.
Het gebouw aan de straat was een gebouw van de overheid, weet niet meer precies wat. Maar daar is nu nog maar een geraamte van over, het wordt gesloopt denk ik. Zouden de parkieten de politiek hebben weggejaagd?  ;)

Eenmaal weer thuis ging ik onder het vrolijke gepruttel van mijn eigen vogeltjes eens op de site van de gemeente kijken. Het was even flink zoeken, maar ik heb de collegestukken gevonden (anders had ik ze wel kunnen opvragen). Hierin staan de exacte vragen (5 stuks) die meneer Smits gesteld heeft aan het college (http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2007/RIS143476A.PDF) en letterlijk wat er geantwoord is op deze vragen (http://zbs.denhaag.nl/risdoc/2007/RIS143476.PDF). Het zijn allebei kleine documenten van resp. 1 en 2 pagina's.
Waar het op neerkomt: ze hebben meneer Smits flink ingemaakt. Hij heeft niet gekregen wat hij wilde. Daarnaast is er ook genadeloos geantwoord op zijn hoogst speculatieve en suggestieve vraagstellingen.

Het mooiste vind ik vraag 3 en het antwoord daarop:
3. Is er, nu ook in Nederland de winters zachter worden en naar verwachting het aantal
halsbandparkieten alleen maar zal toenemen waardoor een aantal beschermde diersoorten zoals
vleermuizen en eekhoorns geheel zullen verdwijnen, aanleiding voor het college om maatregelen te
nemen die ertoe leiden het aantal halsbandparkieten aanzienlijk afneemt?

De veronderstelling, dat een aantal beschermde diersoorten zullen verdwijnen is niet aangetoond.
Deskundigen nemen waar dat halsbandparkieten de inheemse vogels, zoals spechten niet verdringen. Gelet
op deze constatering is er geen aanleiding om maatregelen te nemen die er toe leiden dat het aantal
halsbandparkieten aanzienlijk moet afnemen.

Bij deze gniffel ik even hard in mijn vuistje (en biedt ik weerstand aan de gedachte meneer Smits een 'lekker puh' mailtje te sturen, dat zou wel erg cru zijn). De gemeenteraad van Den Haag is wat dit betreft zo slecht nog niet.
Den Haag houdt van haar halsbandjes  :-*

Mii.lou

heey heey

zelf woon ik in schiedam en ik weet dat ze hier vrij rond vliegen.
iedereen hier vind het heel dus ze zullen ze niks aan doen!
ik heb ze vaak gezien en ik vind het leuk dat jij het zo leuk vind! :D



roha

Hoi,

Gisteren liep ik met mijn vriend door het Zuiderpark in Den Haag. Mijn vriend had zijn (nieuwe) fototoestel bij zich, om foto's van de halsbandparkieten te maken.
We waren net in het park, toen we iets roods zagen bewegen in de bomen. We keken goed, maar het was net te ver/hoog om het goed te zien. Helaas was de lens van de camera ook niet voor die afstand (er moet nu dus een betere lens erbij  ::) ) Wel onder een (ik dacht) esdoorn, met van die helicoptertjes als zaadjes, een grote groep halsbandparkieten zien smikkelen van die xaadjes, de helicoptertjes vielen met velen naar beneden en je hoorde het geknars van het pellen. Ik vind dat zo prachtig om te zien en te horen !!  :-*
Later toen we er aan de zelfde kant uitliepen, zagen we de rode vogel weer, vlakbij in een boom met 4 halsbandparkieten en niet al te hoog.
Nu konden er betere foto's worden gemaakt.
Het bleek een prachtrosella te zijn. Waarschijnlijk ontsnapt uit een buitenvoliere. Ik denk ook niet dat je hem nog kan vangen.
Wat ik me dan afvraag: Zou ie er al lang zitten en kan deze ook overleven in het wild hier in Nederland?
Deze is wel rood, niet echt een schutkleur en ook alleen.
Het leek er wel een beetje op dat de andere 4 hem opgenomen hadden in de groep, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik vond het wel mooi om te zien, bijzonder!  :-*

Groetjes Hanneke

Parkieten-Freak

Losvliegende Rosella komt ook hier in het gezelschap van halsbandparkieten.  :)
Topics samengevoegd dus.  ;)
Gr PF


Moppers

Vanochtend zat ik tv te kijken en op Animal Planet was de Britse serie Wildlife SOS . Afgezien van alle andere leuke dingen die er voorbij kwamen, ging een van de medewerkers ook 2 halsbandparkieten loslaten. Dit ging ze doen bij een rugbyclub waar een grote kolonie leefde. Die kolonie werd geschat op zo'n 3000 halsbandjes. 3000! Ze lieten nog wat beelden zien van die kolonie, echt geweldig! Een hele rij met hoge bomen gevuld met allemaal halsbandjes die af en aan vlogen, uiteraard onder het kenmerkende geschetter.
Daar is de kolonie in mijn wijk (stuk of 200) niets bij.

Kyrenna

Ik heb ze inderdaad gezien ja, in het Vondelpark.

Ze zitten niet alleen in de steden, trouwens. In mijn dorpje (onder de rook van Amsterdam, dat dan weer wel) huizen er een stel in de bomen bij het oude station, en het parkje bij het dorpscentrum :)

roha

2e Kerstdag waren we weer een wandeling aan het maken door het Zuiderpark, fototoestel mee, hele leuke foto's gemaakt van de halsbandparkieten. :)
Er waren drie die heel laag zaten en 1tje zat steeds met z'n koppie in een holletje bij de boom, zo schattig!  :-*
Toen we terug liepen, kwamen we ook bij de boom waar we vorig jaar de Rosella tegenkwamen. (zag net dat het bijna een jaar geleden is)
Maar de boom was gesnoeid, zat geen tak meer aan.  :(
Een stukje verder zagen we weer halsbandparkieten zitten en hee daar zat ook de rosella bij. :)
Helaas, toen het fototoestel weer uit de tas was gevist en ik 1 moment was afgeleid, was de vogel gevlogen.
Wij zoeken tussen de bomen.....rood moet je toch snel zien.....maar we konden hem nergens vinden in dat gedeelte, de anderen zaten er nog steeds.
Nou ja, pech! In ieder geval weten we nu dat ook de Rosella kan overleven hier!!
Wie weet hebben we over een paar jaar ook allerelei tropische vogels rondvliegen in het wild  ;)

Moppers

Ik heb me door een collegavrijwilliger van de dierenambulance laten vertellen dat er rondom de watertoren in Den Haag ook valkparkieten in het wild leven. Er is iemand die ze daar voert. Volgens hem zijn het er meer dan honderd. Daar wil ik nog steeds een keertje gaan kijken. Wie weet hebben we over 30 jaar net zoveel valkparkieten in het wild leven als er nu halsbandparkieten zijn.

roha

Ooh wauw, ook nog eens valkparkieten. Ik ga ook een keer kijken bij de watertoren!!!

hillie

Wat ik me af vraagt overleven deze tropische parkieten deze kou wel?
want het zijn toch parkieten die voornamelijk in de warme landen leven.

Milo-Pixel

Of de valkparkieten overleven weet ik niet. Wel zag ik bij www.waarneming.nl dat er veel valkparkieten in het wild zitten. Op 1 gebied van 10 km zelfs een groep van 80 tot 120 valkparkieten!

Dit is de waarneming van de valkparkiet.

angels-birds

Ik woon in Den Haag tegenover het park De Uithof en daar zitten ook heel veel halsband parkieten! Soms zitten ze met z'n allen in een boom en dat is echt super om te zien! Mijn parkietjes gaan altijd met ze mee zitten schreeuwen, als ze hier door de straten vliegen of bij mijn raam in een boom zitten :D

Bij mijn opa en oma in het bos vlogen eerst allemaal geel kuifkaketoes, ara's en nog meer van die grote papegaaien rond.. Allemaal door iemand toen los gelaten! Ik heb ze nu al een tijdje niet meer gezien.. Zullen het wel niet overleefd hebben..

Zielig hoor, die mensen die hun vogels los laten in de wilde natuur!