groene halsparkieten in schiedam

Gestart door birdy_girl, oktober 02, 2006, 13:15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Moppers

Hihihi, wat grappig dat ze het hele pindanetje jatten. Slimmerds.

Mijn Binky is inmiddels erg goed in het immiteren van de typische kreet van halsbandparkieten. Zelfs als ik in de tuin sta weet hij me ermee voor de gek te houden, sta ik daar om me heen te kijken...

kekavo

Ik woon in Voorschoten, vlakbij recreatiegebied de Vlietlanden. Dadaar, en op nog 2 plaatsen hier in het dorp broeden ze. Ze komen hier iedere ochtend als de zon op is, en iedere avond voor de zon onder gaat, met de hele kolonie overvliegen. Ze vliegen dan een aantal rondjes door de wijk voor ze naar eten gaan zoeken. Ik heb wel eens gehoort dat er hier 30 jaar geleden een groepje ontsnapt is uit dierentuin Wassenaar, en dat de vogels hier in de buurt daarvandaan komen.
Ik vind het erg gezellig. Vooral 's morgens vroeg, als ik net wakker ben dan lig ik er graag naar te luisteren.
Lucky reageert er nog niet op, maar Paco, die 2 maanden geleden gestorven is, vond het schitteren. Ze ging er niet naar roepen, maar juist naar kwetteren. Alleen als ze hier vlak langs het raam vliegen (ik woon 3 hoog) was dat wel even schrikken voor mijn meisje.

Oma

Bij ons in Amsterdam komen ze regematig buurten
en zoals jullie op de foto kunnen zien, zijn het niet
alleen halsbandparkieten, maar ook zonder. :)
En wij wonen niet bij het vondelpark ;)


Caradow

Citaat van: Oma op november 10, 2006, 15:59:26
zijn het niet
alleen halsbandparkieten, maar ook zonder. :)
Ook de vogel zonder halsband is een halsbandparkiet, ja het klinkt heel logisch ;)

kekavo

De parkiet met rode halsband is een mannetje, de ander is een vrouwtje

Sara

Ik zie eigenlijk geen rode halsband?
Ik dacht dat het zo was dat die zonder halsband jongere halsbanden waren en die met halsband al oudere halsbanden..Of zit ik nu ver mis?  ::)

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

kekavo

Onder de snavel van de rechter parkiet loopt een donkere streep. Die is knal rood, maar op de foto moeilijk te zien.
Inderdaad hebben ook jonge mannetjes nog geen halsband om.

Moppers

Ik weet niet wat er aan de hand is hier in Den Haag vandaag, maar alle halsbandjes zijn flink in paniek! Ze vliegen constant heen en weer, een alarmroep schreeuwend.
Misschien gaat het onweren en voelen ze dat aan...

birdy_girl

hoihoi,

ik heb ze weer gesignaleerd :)...dit keer in leiden, waar ik studeer.
ze bleven een hele tijd in een boom zitten die voor het klaslokaal waar ik in zat, stond. het waren er 4. ik heb ze nog nooit zo goed kunnen bekijken, dus het was echt superleuk. ze liepen de takjes op en af zoals grasparkietjes, dus aan hun bewegingen kun je al duidelijk zien dat het inderdaad parkietjes zijn. ze aten de zaadjes van de takjes. het was echt zo'n lief gezicht :).

stepchild

die beestjes waren eerst alleen in het vondelpark in amsterdam,maar nu zijn ze overal in amsterdam tezien
ze vliegen wel eens langs en mijn vogels gaan dan gelijk wild fladderen in hun kooi.
dacht dat ze alleen in amsterdam waren,leuk om teweten dat ze in meer steden in het wild leven  :-*

roha

Hoi,

Ik heb gehoord, maar precies weet ik het ook niet,
dat onderzoekers gaan de vogels inventariseren op hoeveelheid en waarom ze in ons klimaat zo goed kunnen overleven.

Hanneke

kekavo

Ze kunnen hier zo goed overleven, omdat ze een geweldig aanpassingsvermogen hebben.
Ik heb hier het boek "Parkieten" van Annette Wolter, uitgever Thieme (lijkt me dus gewoon een betrouwbar boek), waar in staat waar parkieten hebben leren leven:

"Oorspronkelijk waren perkieten bosbewoners. Dankzij hun enorme aanpassingsvermogen weten zij zich ook goed te handhaven in steppen, savannen en woestijnen, aan waterlopen, op rotsen of in kreupelhout en zelfs in steden. Er zijn parkieten, die in het gebergte op een hoogte van 3000 meter leven en sommige, die net als de Kakariki's, te zamen met de pinguins de eilanden aan de rand van Antarctica bevolken."

Dus kunnen ze hier makkelijk overleven.

parkietenfan

Wat waanzinnig zeg. Maar ik moet zeggen dat ik er nog nooit 1 gezien heb hier in de omgeving. Niet in Dordrecht en ook niet hier in Hendrik Ido Ambacht. Lijkt me wel waanzinnig, vooral als ze op je balkon zitten. Geweldig :)

kekavo

Ik weet niet of ze daaar zitten, maar als je een hoop geschreeuw boven je hoofd hoort (parkietengeschreeuw, het klinkt bijna hetzelfde als van en grasparkiet), dan moet je maar gauw kijken. Want ze zijn razendsnel, en zo verdwenen. Van opnderaf kan je vaak niet zien dat ze groen zijn, maar je kan ze wel herkennen aan de lange smalle staart.

Tijnie

In Haarlem hebben we ook wilde parkieten vliegen. Volgens mij zijn het bij ons alleen Valkparkieten die langsfladderen. Ik zie ze eigenlijk alleen in de zomer/herst ieder jaar en dan trekken ze weer weg. Dat is nu ook al 3-4 jaar zo en het worden er steeds meer  ;D

Ik kan er wel om lachen, al onze vogels die zomers buiten staan zaten er altijd naar te schreeuwen. Alleen Pino schreeuwde hard genoeg, die kreeg antwoord en dan bleven ze rond het huis wel eens hangen om te kijken wie de aandacht wilde  :-X

kekavo

Dat lijkt me erg leuk om te zien :D
Mijn parkiet riep ook altijd naar de langsvliegende groep parkieten (ik heb mijn nieuwe vogeltjes nog niet buiten gehad, dus ik weet niet hoe zij er op reageren), maar die had nooit succes.

Moppers

"DEN HAAG - Het CDA in Den Haag wil dat de gemeente de overlast door halsbandparkieten aanpakt.

De groeiende populatie overnacht onder meer op het Korte Voorhout, waardoor de stoepen en tramhaltes vol vogelpoep liggen.

De partij wil weten of de gemeente het aantal halsbandparkieten kan terugbrengen. Intussen zou de brandweer de stoep moeten schoonspuiten."

(bron: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/4145?rss=true, website TV West)

Ik vind het een belachelijk voorstel, en ik denk dat iedereen hier het wel met me eens zal zijn. Echt, wie verzint zoiets? Ook op gemeentelijk niveau is het CDA dus een zeer dieronvriendelijke partij.
En daarnaast denk ik dat duiven toch echt de grootste poep-overlast veroorzaken. Waarom zou het CDA iets tegen halsbandparkieten hebben? Ik snap het soort mens wat met dit soort 'voorstellen' komt niet.
>:(

kekavo

Belachelijk!
Hoe verzinnen ze het >:(

CDA is inderdaad erg dieronvriendelijk, hij kreeg van Stichting Wakker Dier een erg laag cijfer. Een 2 ofzo. Voor mij al een reedn om er niet op te stemmen (deed ik toch al niet)

Scotty - Keecko

#38
Wat is dit nou weer voor iets achterlijks  >:(

Ik heb al vaker gelezen dat het CDA dieronvriendelijk is en dit bewijst het nog maar eens.

Sorry, dit wordt wel wat off-topic, maar hier een link om te laten zien dat het CDA echt dieronvriendelijk is:
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/192

Groetjes, Ilse

Mensen let op
dat dit geen chatten word
Dat doen we in de chatbox ;)
gr Safrena

birdy_girl

Citaat van: Moppers op februari 02, 2007, 20:46:44
"DEN HAAG - Het CDA in Den Haag wil dat de gemeente de overlast door halsbandparkieten aanpakt.

De groeiende populatie overnacht onder meer op het Korte Voorhout, waardoor de stoepen en tramhaltes vol vogelpoep liggen.

De partij wil weten of de gemeente het aantal halsbandparkieten kan terugbrengen. Intussen zou de brandweer de stoep moeten schoonspuiten."

(bron: http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/4145?rss=true, website TV West)

Ik vind het een belachelijk voorstel, en ik denk dat iedereen hier het wel met me eens zal zijn. Echt, wie verzint zoiets? Ook op gemeentelijk niveau is het CDA dus een zeer dieronvriendelijke partij.
>:(
Ik ben dit helemaal met je eens. Dit is werkelijk vreselijk >:( :'(. Ik had er toevallig een foto van zien staan in de krant en vond het juist een heel leuk en mooi gezicht, al die halsbandparkietjes samen op 1 plaats in Nederland. Maar goed, ik hoop dat dit belachelijke voorstel absoluut niet wordt doorgezet.

Nu iets vrolijkers over de wilde parkietjes: ik heb een Amerikaans filmpje op een site gevonden van een schattig halsbandparkietje, genaamd AJ, die heel veel trucjes kan!
Kijk maar ;)...