groene halsparkieten in schiedam

Gestart door birdy_girl, oktober 02, 2006, 13:15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

birdy_girl

hoihoi,

ik vond dit zo bijzonder, dat ik dit even kwijt moest. in schiedam, wat naast rotterdam (waar wij wonen) ligt, leven nu een paar honderd groene halsbandparkieten in het wild. wij hebben ze tijdens een bezoekje ook gezien.
aanvankelijk dachten we dat er een paar ontsnapt waren :D, maar nu blijken ze daar werkelijk te leven.
deze informatie heb ik op ''wikipedia.nl'' gevonden:
''Halsbandparkieten zijn exoten uit tropisch Afrika en Zuid-Azië, die ooit naar Europa zijn gehaald als volièrevogel. In de loop der jaren zijn een aantal van deze vogels ontsnapt of vrijgelaten. Zij bleken goed te aarden in het West-Europese klimaat, en konden zich vermenigvuldigen tot duizenden exemplaren in 2006. [...]
Ze komen het meest voor rond de grote steden. In het Amsterdamse Vondelpark, maar ook in Voorburg vliegen vele exemplaren rond.'' en nu dus ook in schiedam :), dichtbij huis.
deze foto's heb ik op internet gevonden:
een halsbandparkiet aan een pindanetje
een halsbandparkiet op een balkon
een duidelijke, 'officiele' foto van een halsbandparkiet

groetjes,
birdy girl en pietepiet


Caradow

De halsbanden in Schiedam zitten er al jaren hoor :)

Voorburg/Den Haag/Rijswijk hebben ook kolonies en in Vlaardingen hebben ze zich ook al gevestigd. ;D

Ik zie ze bijna dagelijks voorbij vliegen hier en ze hebben een vaste stek hier vlak bij mij huis.

roha

Hoi

Ja dat klopt!!!
Wij zien en horen ze ook elke dag bij ons huisje voorbijvliegen hier in Den Haag.
Mijn vriend heeft ze ook in het Vondelpark in Amsterdam gezien.
Ik vind het ook geweldig!!

Roha

Mars

Van parkieten in het Vondelpark was ik op de hoogte. Maar ik vroeg me eigenlijk af of het ook voorkomt met andere parkietensoorten. Want ik dacht dat er in het Vondelpark ook grasparkieten bij zaten? Of had ik dat er in mijn fantasie maar van gemaakt...  ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

roha

De groottes van de halsbandparkieten verschillen nogal, blijkt. Ook de kleur is niet altijd even groen. Misschien dat daar de verwarring in zit.

Roha

Caradow

Voor zover ik weet zijn het echt alleen halsbanden, maar wie weet hebben zich inmiddels ook wel wat verdwaalde grasparkietjes aangesloten bij de groep, je weet het nooit...

De kans dat grasparkietjes zouden overleven is echter wel stukken kleiner omdat ze ook een makkelijkere prooi zijn voor grotere vogels als eksters en kraaien

Trippy

ZIjn leuke beesties maar ze lijken meer op papagaaien ???

birdy_girl

oeps, sorry, ik wist niet dat ze al jaren in schiedam rondvlogen :-[.
we wonen dan ook niet in schiedam :), in rotterdam heb ik ze eerlijk gezegd nog nooit gezien. ik vind ze er inderdaad ook meer als een soort van dwergpapegaaitjes uitzien.

Caradow

Het zijn echt parkieten hoor, herkenbaar aan de lange staart, zoals alleen parkietachtigen hebben. Papegaaiachtigen hebben allemaal een korte staart.

De Ara, voor de oplettende lezer, een van de grootsten der papegaaien, is eigenlijk een prakietachtige...

Trippy

Wow maar hik vond het ''snoetje'' meer op die van een parkiet lijken

Chicowen

De halsbandparkieten uit het Vondelpark komen af en toe ook hier in Amstelveen langs.
Ik zat van de zomer met Chico en Pucky buiten, die natuurlijk tegen alles wat ze zagen aan het roepen waren.
Toen kwam er opeens iets groens aangevlogen en die ging boven in de boom in onze tuin zitten, en roepen dat ie deed!
Zo hebben Chico en Pucky een heel gesprek met de halsbandparkiet gehouden, erg leuk natuurlijk om te horen!

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

dirgnietje

Wowie, wist niet dat Nederland deze parkieten rijk was in de natuur.
Vroeger hadden wij ze in de voliere in de tuin. Zal eens opletten her en der!

Groetjes Ingrid

smartie

Ze zijn zeker weten mooi!

Toen ik nog aan de andere kant van Zoetermeer woonde, zag ik er weleens een paar langsvliegen als ik op het balkon zat. Vaak tegen schemering, als ze weer terug naar hun nachtplaatsen gingen (ook ik heb gehoord dat deze in Voorburg/Leidschendam te vinden zijn). Sinds ik verhuisd ben heb ik ze helaas niet meer gezien. Gewoon blijven opletten en wie weet....

Moppers

Ik heb een tijdje geleden eens wat over de soort opgezocht in een uitgebreid vogelboek. Daarin staat dat ze sinds de jaren 70 steeds meer voorkomen in Nederland, het begon zoals eerder gezegd door enkele ontsnapte of losgelaten exemplaren. De eerste kolonies vestigde zich in Voorburg, en tegenwoordig zijn ze in de hele Randstad te vinden. Ze kunnen overal zitten waar ook maar een beetje bomen staan, dus ook in het hartje centrum van een grote stad.

Ik hoor ze vaak voordat ik ze zie (en soms zie ik ze niet eens). Ik vind het altijd zo gezellig klinken  :)

Meltjuh

Ik word in de ochtend wakker van de halsbandparkieten die samen met Macho & Tika de hele buurt bij elkaar roepen ;D Mijn grasparkietjes reageren erg fel op de halsbandparkieten. :P

Veel mensen (vooral inheemse vogel liefhebbers) zien ze als plaag. De populatie word steeds groten en heb mensen horen zeggen dat ze de musjes weg jagen. Ook schijnen ze door de groeiende populatie alle vruchten, besjes en zaden weg te eten zodat de inheemse vogels niet meer genoeg kunnen vinden. Ik heb zelfs dingen opgevangen richting neerschieten?  :o

Wilde halsbandparkieten in nederland blijft een appart maar prachtig gezicht! ;D

roha

Neerschieten?!?! Neeeeee toch!!
Kunnen ze niet wat halsbandparkieten vangen en elders uitzetten, buiten de randstad!!!
Wij wonen nu ruim een half jaar in Den Haag en komen uit Hengelo (Overijssel).
Daar heb je ze niet en ik had er ook nog nooit wat over gehoord. Ik was aangenaam verrast toen ik er eentje voor me in een boom zag zitten. Natuurlijk daarna overal info ingewonnen door rond te vragen. Wij vinden het geweldig!!!
Van mij mogen ze in heel Nederland rondvliegen.

Roha

Sara

Hoii,

Ik hoop dat ze die arme diertjes niet neerschieten :o
Ik weet wel dat hier in Brussel(België) tamelijk veel grasparkieten in het wild wonen.
Dat lijkt me wel een erg grappig zicht,kom je daar in het bos zo grasparkieten tegen :P

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Josephine

oowww wat leuk ik wou dat ik daar in de buurt woonde. Ik weet wel van een oom van mij die in amsterdam woont dat die ook in het vondelpark van die halsbandparkieten gezien heeft.

smartie

Als je ze graag wilt zien zou ik als je in de buurt van Den Haag bent eens een wandeling door/langs het Zuiderpark maken. Vaak als ik op visite ben bij mijn opa&oma (die er pal naast wonen) horen we ze bij de parkeerplaatsen (in de bomen). Als je even geduld hebt zie je ze vaak ook gaan vliegen. En als er 1 gaat volgen er meestal nog een paar (sociale dieren he?!). Ik vind het super om naar te kijken en meestal sta ik dan ook een kwartiertje te kijken naar ze...

Caroline

Ja, ook in Voorburg vliegt een hele kolonie rond. Als ze 's avonds hun slaapplaats opzoeken, reageert mijn parkietje op het geluid. Hij gaat dan (ook) poetsen en zich klaarmaken voor de nacht.

Over de groene halsbandparkieten heb ik nog een leuke anekdote. In de winter had ik een pindanetje opgehangen, de volgende dag was die h e l e m a a l weg. Weer een nieuw netje opgehangen. En 's avonds was het wederom weg. Ik snapte er niks van. Het lag niet op balkon en ook niet in het gebied eronder. Pas toen ik een weekeindje op de bank zat, zag ik wat er gebeurde. Twee halsbandparkieten kwamen aangevlogen. De ene hield het netje vast. De andere knaagde het touwtje door. En daar ging nummer 1 er met het HELE netje pinda's vandoor. Nummer 2 ging er gauw achteraan. Die zullen flink gesmuld hebben!

P.S.: er schijnen in Nederland meer dan 5.000 van die groene halsbandparkieten rond te vliegen :o