2e parkietje tam maken, zonder de ander jaloers te maken?!

Gestart door Carl, september 30, 2006, 16:58:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carl

Hallo allemaal,

Vandaag is Ricky zijn vriendje bij ons komen wonen, onze Ricky is goed tam en kletst er aardig op los, maar nu is mijn vraag, zonder ricky jaloers te maken. Hoe kan ik nu het beste de nieuwe aanwinst Japie tam maken. Ik weet dat je heel veel liefde en geduld nodig heb, maar wil wel voorkomen dat Ricky helemaal jaloers wordt. Als de andere parkiet ziet dat Ricky zo tam is en niet bang voor de hand, helpt dit ook al? Japie heeft overigens nog wel een eigen kooitje zodat we hem op ons gemak tam kunnen maken.

Groetjes Mirjam

Andrea

Hoi.
Het kan zeker helpen als de nieuweling ziet hoe de tammere parkiet zich gedraagt.
Mijn ervaring onlangs met het tam maken van een nieuwe parkiet is, dat dit mij het beste lukte als ik de nieuwe even mee nam naar een aparte kamer om hem tam te krijgen.
Steeds als ik dit probeerde in de kamer waar beide kooien stonden, dan lukte dit eigenlijk niet, omdat ze meer met elkaar bezig waren dan met mij. De nieuwe werd gigantisch afgeleid door de andere, en ze bleven maar naar elkaar fluiten.
Door hem af en toe mee te nemen naar een andere kamer, richtte ze zich meer op mij, en lukte het steeds beter. Na dit "speeluurtje" zette ik de kooien weer naast elkaar.
Er zullen best nog andere manieren zijn om dit goed aan te pakken, dus je zult nog best meer adviezen krijgen.
Veel succes er mee, Andrea.

Carl

En hoelang heb je er nu al twee dan, na hoeveel tijd was de tweede aardig tam en vanaf welk moment heb je ze bij elkaar gezet. Dat is wel een goed plan om mee te nemen naar een andere kamer, maar dan moet ik wel naar boven lopen, wij hebben namelijk een open keuken dus hij kan zo weer terug naar onze ricky. Maakt op zich denk ik niet zoveel uit toch?! Zijn je beide parkieten nu tam, daar zul je dan wel veel plezier aan beleven of niet? Mijn vriend was en is heel bang dat onze ricky niet meer zoveel zou praten en minder tam zal worden, maar ik wil juist het tegendeel bewijzen en dat het wel allemaal heel goed kan. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

Groetjes mirjam

Andrea

De tweede kreeg ik erg jong. Het tam maken ging moeizaam, door wat ik al schreef in het voorgaande berichtje. Toen pas kreeg ik een tip om de vogel in een aparte ruimte tam te maken. Dit ging toen ineens vrij snel. Doordat ze al haar aandacht op mij richtte, was ze binnen een paar dagen niet meer bang voor mijn hand, en (ik vindt het lastig om te schatten hoor) maar ik denk dat ze binnen een tweetal weekjes handtam was.
Pas vanaf het moment dat ze handtam was, heb ik de vogels bij elkaar gezet.
Nu geniet ik inderdaad van twee tamme vogeltjes. Ze hebben gigantisch plezier met elkaar. De andere is ook absoluut niet minder tam geworden. Met 2 parkietjes merk je wel dat ze zich meer op elkaar richten , dan op het baasje. (tenminste als ik het vergelijk met de tijd dat ik 1 parkiet had, maar de laatste jaren had ik sowieso altijd 2) Die van mij kunnen niet praten, dus daar heb ik geen ervaring mee. Wel ben ik druk aan het oefenen met vooral de jongste, en ze begint steeds meer te brabbelen, dus wie weet....
Gewoon door gaan hoor, het kan absoluut heel goed.
Groet, Andrea.

Danielle

Ik heb een maand geleden ook een tweede parkietje bij mijn 1,5 jaar oudere parkiet gehaald.
Ik heb dat jalourse echter niet helemaal kunnen verkomen. Gijsje de oudste parkiet was in het begin ontzettend jalours. Ik mocht van haar niet met het nieuwe vogeltje praten of aandacht geven, dan kwekte ze echt ontzettend hard. Het grappige was wel dat Gijsje opeens veel meer bij ons zat en ons echt helemaal ging verwennen.... zo van ik ben toch echt de leukste parkiet en wil die aandacht niet verdelen.

Ik had ze al naar een week bij elkaar gezet, maar dit vooral omdat ik merkte dat Gijsje haar steeds minder ging accepteren. Doordat ik hun heb 'gedwongen' om kennis te maken, ging het vanaf toen steeds beter. Het zijn nu echt vriendjes van elkaar - in die zin dat ze vaak naast elkaar zitten, snavelen en absoluut niet meer gescheiden willen worden. Kroelen en knuffelen zit er echter niet in en Gijsje pikt nog regelmatig naar Sammie (alleen niet hard).

En ook ik denk dat je het 2e parkietje beter in een andere kamer kunt tam maken, zodat ze niet wordt afgeleid. Dat heb ik in de eerste week ook gedaan. Sammie is nu ook al redelijk tam, alleen is dat nu weer minder geworden door dat ik haar steeds moet vast pakken om een anibiotica kuur te geven, dus nu vertrouwd ze me niet meer zo  :(
Nou succes ermee  ;D