Dilemma: wel of niet uit de kooi

Gestart door mozart, september 29, 2006, 17:17:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mozart

Ik zit met een dilemma: mijn nieuwe parkietje is graag uit de kooi, vliegt, zit op speeltuin, of bij mij.
Als ik de kooi openzet is hij er zo uit, maar gevolgd door Nelie. Alleen is die dus nog niet handtam. En nu krijg ik haar al 2 middagen niet in de kooi, met geen mogelijkheid en ik weet dat je er niet achteraan moet jagen, maar ik moest echt weg, dus ik moest wel.
Dit schiet dus niet op, zo krijg ik haar niet handtam.
Moet ik dan de nieuwe er uitlaten en de kooi dicht doen zodat Nelie er niet uit kan?
Vind ik eigenlijk zielig, maar ja wat moet ik doen?
De nieuwe parkiet heb ik zo weer in de kooi.

emceeelwee

Ik heb twee vogels, Kiki (handtam) en Pien (onderweg handtam te worden, maar dat lukt nog niet zo), alletwee in een aparte kooi. Soms laat ik ze alletwee los vliegen. Dit kan alleen als ik voldoende tijd heb. Pien gaat na een tijdje zelf weer de kooi in. Als ik maar een korte tijd thuis ben, laat ik Pien in de kooi, omdat ik haar niet in de kooi krijg op een vriendelijke manier.
Als ik van plan ben met Pien te "oefenen", dan laat ik haar ook in haar kooi. Ik oefen dan en laat haar daarna evt los. Maarja, Pien vlieg vanzelf haar kooi weer in. Ik weet niet hoe dat bij jou gaat.

Wat ik dus zou doen is inderdaad de handtamme eruit laten en de niet-handtamme erin laten zitten. Dan heb je tijd om met haar te oefenen. Als Nelie dan handtam is, kan zij ook los.

Hoe kan het trouwens dat je nieuwe parkietje wel handtam is, maar Nelie niet? Is Nelie ook al wat ouder, zoals Pien?

Succes ;D

Andrea

Mee eens. Ik zou ook de handtamme lekker laten vliegen, en de niet tamme toch in de kooi laten. Het is misschien wel zielig, maar lijkt me in jouw geval wel de beste oplossing. Pas als de andere ook handtam is, zou ik ze samen laten vliegen.
Misschien zou je ze  wel eens samen kunnen laten vliegen op een tijdstip dat je wel genoeg tijd (en ze beide terug gaan in de kooi), maar als je geen tijd hebt om dit af te wachten, gewoon nog even wachten met vliegen.

Overigens, ik heb je berichtjes steeds gevolgd: leuk om te lezen dat het goed gaat met Nelie.

Groetjes, Andrea.