Tam.....en eigenzinnig?!

Gestart door Carl, september 26, 2006, 21:25:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carl

Hallo allemaal,

Nou onze parkiet Ricky is redelijk tam en kletst er aardig op los, erg leuk en ik heb er ook enorm veel plezier van :-*. Alleen heb ik een probleempje..ricky waarschijnlijk niet :P, maar het lijkt wel of dat ricky helemaal weg is van zijn kooi, als ik thuis ben gaat het deurtje gelijk open en mag hij er ten aller tijden uit. Alleen meneer is zo verknocht aan zijn kooi, dat hij heel af en toe is een wandelingtje maakt over zijn kooi heen en dan weer naar binnen. Wel heb ik een jungle voor hem en als ik dan met hem in de keuken ga zitten (is overigens een open keuken)dan gaat het redelijk, maar ja door de open keuken...je raadt het al, als hij echt geen zin heeft dan is de vogel ook echt zo weer gevlogen...terug naar zijn kooi. Terwijl ik toch meer tijd met hem wil doorbrengen en hem heel graag om me heen heb stel ik dan ook de vraag, hoe kan ik het voor mekaar krijgen of in ieder geval proberen dat het buiten de kooi ook leuk is...ik heb het geprobeerd met speeltjes de jungle met lopend water uit de kraan, eten....noem maar op een nu weet ik het echt niet meer. Hij krijgt er overigens binnenkort wel een vriendje bij dus ben heel benieuwd hoe het dan gaat.

Groetjes Mirjam

Caradow

De kooi is zijn huis en zijn veilige haven. Coco was ook altijd best een kooimus... heel vaak zat ze smiddags in de kooi te dutten terwijl Ukkie altijd andere plekjes zoekt om te zitten. Nu hebben wij sinds een aantal weken een mooie speelboom en een kamervoliere en zitten ze het liefste  hele dagen in de boom. De ene keer slapend de andere keer spelend. De boom is nu de veilige haven, hoewel de kamervoliere dat ook is, maar die staat verder bij ons vandaan. Ze zijn hier namelijk ook altijd graag in de buurt van ons.

Joske

Ja.... Dat heeft Gigi ook! Hij is graag uit de kooi, maar ook graag er in! Hij heeft soms ook dagen dat hij er liever in is.

Mijn tip: maak het hem buiten de kooi zo aangenaam mogelijk. Dus met speeltjes, snoepjes, kusjes en heel veel aandacht. Wie weet gaat hij buiten de kooi dan ook erg leuk vinden!

emceeelwee

Ik herken dat ook.

Kiki kwam in het begin (zo'n 2,5jaar geleden) niet uit zichzelf uit haar kooi. Als ik haar eruit haalde (door haar op mijn vinger te laten stappen en haar zo eruit te nemen) vloog ze een rondje en ging weer op haar kooi zitten. Als ze er genoeg van had, klom ze weer naar binnen. Later heb ik voor haar van houte stokjes een speeltoestelletje gemaakt. Ik heb haar spiegeltje en belletjes (waar ze gek op is) erin gehangen. Nog steeds kwam ze niet uit zichzelf uit de kooi, maar als ik haar eruit nam, vloog ze naar de belletjes om te spelen. Ze sliep er nooit, maar zat er wel regelmatig.
Nou hebben we een paar weken geleden, ik denk inmiddels 6 ofzo, Pien geadopteerd van een stel in Ede. Pien is twee keer zo oud als Kiki. De komst van Pien heeft erin geresulteerd dat Kiki zelf uit de kooi komt, net zoals Pien. Ze motiveren elkaar om te vliegen. Maar als ze er genoeg van hebben, gaan ze weer naar hun eigen kooi, en soms samen naar die van Kiki.

Kiki is nooit echt aanhankelijk geweest, maar wel tam. Daarom vonden we het niet erg als ze, door de evt komst van een tweede vogel, minder aanhankelijk zou worden.

De verhalen van mensen waar hun parkiet hele dagen de kooi uit is, herken ik dus nog steeds niet, maar ze is in ieder geval vaker "buiten" te vinden.

Carl

Nou als Ricky er eenmaal uit is en ik zet hem op mijn schouder dan blijft ie wel lekker zitten, maar als hij op mijn schouder zit en de kooi staat naast me dan duurt het niet lang. Maar goed ik weet dat hij gewoon heel veel plezier beleeft in zijn kooi hij mag als wij thuis zijn er altijd uit maar als hij geen zin heeft daar moeten wij ons dan ook maar bij neerleggen, het is in ieder geval een hele vrolijke vogel die zichzelf prima kan vermaken. Vandaag hebben we een nieuwe vriend voor hem gehaald, deze heeft een eigen kooitje zodat ik deze ook tam kan maken, zal wel weer wat tijd in gaan zitten, maar ja dan heb je ook wat (hopelijk). Het lijkt me onwijs gezellig twee van die tamme gevleugelde vrienden en als die ander eenmaal tam is heeft die misschien wel heel veel zin om lekker uit de kooi te zijn en gebeurd er misschien wel hetzelfde als bij jou parkiet dat die dan wel in ene komt en gezellig gaat spelen, tja je weet het niet he....