Broeden ja of neen?

Gestart door Safrena, september 26, 2006, 19:30:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Safrena

Citaat van: Cutie_lover op november 18, 2006, 19:46:26
Heb me veranderd broeden neen.. tenzij je kweker bent ( hobby natuurlijk.. ) Liefst niet thuis..

Hey Cutie_lover

Je hoeft geen kwerker te zijn om te broeden hoor
Maar wat wel heel belangrijk is dat je heel veel informatie zoekt en heel veel leest, zodat je heel veel weet over broeden voor je begint
En als je al begint met broeden, dat je ergens terecht kan met je vragen, mocht er toch nog iets zijn

Broeden kan, MAAR... alleen als je voldoende kennis hebt, anders moet je er niet aan beginnen

vele groetjes

Moppers

CiteerHeb me veranderd broeden neen.. tenzij je kweker bent ( hobby natuurlijk.. )
Waarom per se een hobby kweker?
En waar ligt het verschil tussen iemand die zijn eigen parkietjes een nestje laat hebben (en daar goed over nagedacht heeft enz) en een 'hobbykweker'? Is die lijn wel te trekken?


(niet dat mijn standpunt zal veranderen, dat blijft nog steeds een dikke nee, maar dit vroeg ik mij af)

Caradow

Iemand die gewoon af en toe eens een nestje heeft, heeft af en toe eens een nestje.. Een Hobbykweker kweekt op regelmatige basis met zijn vogels en heeft vaak ook meerdere koppels zitten.

Ik denk dat je zo die lijn een beetje moet trekken. Hoewel iemand die af en toe een nestje heeft, je in zekere zin ook een hobbykweker kan noemen omdat die het voor de hobby doet...

ashley

hallo,

ja ik vind eigenlijk dat iedereen die wel eens hun parkieten wilt laten broeden dat ze dat gewoon moeten doen maar ze moeten er wel goed over nadenken, informatie zoeken, zeker weten of hun vogeltjes oud genoeg zijn en of je er wel tijd voor hebt.
ja dan vind ik dat het wel kan, want dat heb ik ook allemaal gedaan namelijk bij de biep boekjes geleend hier op dit forum heel veel informatie gehaald  ;D enz. enz. en nu is mijn vogel dus aan het broeden op 5 eitjes ;D

groetjes ashley

luis

Citaat van: Caradow op november 19, 2006, 16:12:58
Iemand die gewoon af en toe eens een nestje heeft, heeft af en toe eens een nestje.. Een Hobbykweker kweekt op regelmatige basis met zijn vogels en heeft vaak ook meerdere koppels zitten.

Ik denk dat je zo die lijn een beetje moet trekken. Hoewel iemand die af en toe een nestje heeft, je in zekere zin ook een hobbykweker kan noemen omdat die het voor de hobby doet...

maar is het kweken van pietjes sowieso niet uit gekomen uit hobby?
naar mijn mening heb je kwekers, broodkwekers, hobby kwekers en liefhebbers
de eerste kweken tentoonstelling vogeltjes
de tweede kweken parkietjes voor het geld
de derde kweken parkietjes om het proces mee te maken (vaak wel meerdere pietjes)
de vierde zullen helemaal niet kweken

maar met wat voor hoeveelheid vogels ze kweken kan verschillen.
soms kan een broodkweker veel meer vogels hebben als een tt-kweker.
ik denk dat de meeste kwekers en broodkwekers zijn ontstaan uit iemand die begon als hobby kweker en de smaak te pakken kreeg. en misschien wel is begonnen met het houden van 1 of 2 pietjes....

broeden mag vindt ik, maar ik zou als liefhebbers en hobbykwekers het zeker niet te vaak doen (je kunt al snel een broodkweker worden)

en ik vindt het slecht als je met de achterliggende gedachte (geld) met je pietjes kweekt. (vaak is dit ook nog met veel vogels) je kunt dat wel heel veel kennis hebben, toch vindt ik het erg slecht. waar ben je mee bezig, met je eigen welzijn of het welzijn van de pietjes? (uitzonderingen daar gelaten)

tt-kwekers laten hun pietjes broeden en halen de mooiste jongen eruit, de andere worden verkocht aan een dierenwinkel, op makrtplaats gezet of vaak in een te klein kooitje verkocht op een vogelmarkt >:(,
(en ik ken zelfs verhalen waarin pietjes het nog veel slechter treffen  :()

CONCLUSIE: Broeden mag maar laat je niet begeren door het geld. en denk aan het welzijn van je pietjes

mvg Luis


Cutie_lover

Citaat van: Moppers op november 19, 2006, 16:05:25
Waarom per se een hobby kweker?
En waar ligt het verschil tussen iemand die zijn eigen parkietjes een nestje laat hebben (en daar goed over nagedacht heeft enz) en een 'hobbykweker'? Is die lijn wel te trekken?


(niet dat mijn standpunt zal veranderen, dat blijft nog steeds een dikke nee, maar dit vroeg ik mij af)
Omdat een broodfokker nou niet echt geweldig is.. Ik weet ondertussen ook niet waarom ik zei: tenzij je een kweker bent.. Maarja :P Ik vind dat er al genoeg parkieten in de wereld zijn.. Ik vind : broeden neen.. ( klinkt hard: maar maak eerst eens de oude op )

Moppers

CiteerOmdat een broodfokker nou niet echt geweldig is..
Ben ik helemaal je eens.
En wat betreft het 'eerst opmaken', ik zou het zo niet verwoord hebben, maar ook daar ben ik het mee eens. En voor mij geldt dat dus ook voor hobbykwekers.

L.ove

Verantwoord vind ik van wel. Maar dus alleen als je je goed hebt ingelezen, alle benodigde spullen hebt, en het welzijn van je parkieten boven geld of iets dergelijks stelt. Als je het voor het geld doet raak je toch snel teleurgesteld zou ik denken, alle moeite en dan vanalles dat fout kan gaan...en dat soms doet. Maar doe je het omdat je het proces wil volgen en gewoon zorgt dat je parkieten niet meer nestjes hebben dan geond is etc..Dan ben ik er zeker niet tegen.

En...er zijn nu een heleboel oude parkieten, maar als deze 'op' zijn zoals eeerder verwoord..dan komen jonge parkieten toch gewoon van kweker/hobbykwekers? Dus zijn ze niet uiteindelijk 'nodig' ? Zelf zou ik er nooitaan beginnen, maar als ik kijk hoeveel plezier in en soms verdriet om zijn parkieten heeft (en niet zijn diertjes verzwakt door vele nestjes etc..) gun ik hem en zijn parkieten dat. Want parkieten willen soms ook een nestje, he is toch je natuur, reproduceren. Zo denk ik er tenminste over.