Nageltjes afgeknipt door dierenarts, bij badderen bloedde t weer!

Gestart door Idske, september 12, 2006, 20:18:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Idske

Hallo mensen!

Vanmorgen heb ik de nageltjes van Coco af laten knippen door de dierenarts, 1 van de nageltjes werd te ver afgeknipt waardoor het begon te bloeden.

Vanavond heb ik Coco onder de douche gestopt omdat hij een vies kontje had en uiteraard omdat hij dat heerlijk vind! Nu is dat tijdens het douchen weer begonnen met bloeden. Ik heb een papiertje gepakt, Coco gepakt en het nageltje dicht gedrukt. Tot zo ver ik zag is het nu gestopt.
Hij zit nu even uit te puffen van alle drukte, straks verwen ik hem even met wat lekkers.

Ben ik nu te snel geweest met het douchen, dat het adertje nog niet helemaal goed dichzit?  ??? Dit is eigenlijk wel logisch aangezien als wij een wondje hebben wat nog niet goed genezen is het ook weer open gaat als het nat word.
Waar moet ik verder op letten mbt dat ik weet dat hij niet teveel bloed heeft verloren??? :o


Ik hoor het graag van jullie!
Heb de zoekfunctie wel gebruikt maar kon niet iets specifieks vinden dus heb de vraag maar even gesteld!



Groetjes Idske en Coco
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

Safrena

Hey Idske

Ik denk dat je inderdaad een beetje te vroeg geweest bent met een badje

Wat heel goed is om het bloeden te stoppen is jodium tinctuur.
Zelf heb ik dit ook ooit gebruikt toen Winnie net bij me was en heel erg bloede omdat ze een nageltje verloren was :'(
Door het jodium tinctuur was het bloeden onmiddelijk gestelpt

Het beste kun je nu toch de eerste dagen het pootje droog houden, dus geen badje tot het wondje goed hersteld is ;)

Vele groetjes

Idske

Hoi Safrena,

Bedankt voor je reactie! :D

Is dat jodium tinctuur verkrijgbaar bij de winkel of dierenarts?

En betreft het verliezen van bloed, ik heb begrepen in een topic dat parkietjes echt heel weinig bloed mogen verliezen! Coco heeft vanmorgen bij de dierenarts en dus vanavond met het douchen bloed verloren.
Ik kan er verhoudingsgewijs niet uit opmaken hoeveel dat nu geweest is. In beide situaties van vandaag hebben we zijn nageltje toch wel een minuut of 5 moeten dichtdrukken.


Groetjes Idske en Coco.

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

Ik vind het een beetje vreemd. Geknipte nageltjes horen niet na te bloeden. Ik heb het altijd zelf gedaan en heb van nabloedingen nooit last gehad. Misschien heeft de dierenarts toch iets te veel 'in het leven' geknipt.

Safrena

Citaat van: budgie op september 12, 2006, 21:10:45
Ik vind het een beetje vreemd. Geknipte nageltjes horen niet na te bloeden. Ik heb het altijd zelf gedaan en heb van nabloedingen nooit last gehad. Misschien heeft de dierenarts toch iets te veel 'in het leven' geknipt.

Hey Budgie

Inderdaad normaal hoort dat nooit te bloeden.
Maar zoals Idske reeds zei, had de dierenarts het net iets te ver afgeknipt :-\

@ Idske

Jodiumtinctuur kun je bij de apotheek gaan halen ;)

vele groetjes

Caradow

Citaat van: budgie op september 12, 2006, 21:10:45
Ik vind het een beetje vreemd. Geknipte nageltjes horen niet na te bloeden. Ik heb het altijd zelf gedaan en heb van nabloedingen nooit last gehad. Misschien heeft de dierenarts toch iets te veel 'in het leven' geknipt.

Een nabloeding kan altijd ontstaan, bij het kleinste wondje al. Dat de dierenarts in het leven geknipt had, was al vastgesteld.


En Idske, zolang je parkietje nog gewoon levendig is hoef je je geen zorgen te maken. Wanneer Coco echt te veel bloed heeft verloren zal je dat gelijk aan hem merken

Parkieten-Freak

Vogels hebben een heel goed stollingssysteem.
Dat moet ook wel, want ze hebben immers maar weinig bloed en kunnen niet zoveel missen.
Ik denk niet dat Coco erg veel bloed verloren heeft, als ik je verhaal lees.
Bij de dierenarts zal het gestelpt zijn, en jij hebt er ook voor gezorgd dat hij niet teveel bloed verloren heeft door de wond dicht te drukken.
Ik zou wel nog een dag of 2 wachten met het aanbieden van een badje. ;)


Idske

Hallo!

Het lekkers wat ik hem zou gaan geven heeft hij van gesmuld, en hij zat ook al lekker weer een beetje te kwekken!

Omdat het een drukke dag is geweest voor Coco heb ik hem al lekker ingestopt en hij ziet er best wel moe uit.

Het smullen en kwekken van Coco en jullie reacties hebben me al een stuk rustiger gemaakt!!!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties en de hulp! Toppie!!! ;D ;D

Groetjes Idske en kusje van Coco!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

Citaat van: Safrena op september 12, 2006, 21:14:50
Hey Budgie
Inderdaad normaal hoort dat nooit te bloeden.
Maar zoals Idske reeds zei, had de dierenarts het net iets te ver afgeknipt :-\

Oei, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Mijn excuses! Maar aan de andere kant: zoiets mag eigenlijk niet gebeuren bij een in feite zo simpele handeling, en nog wel verricht door een dierenarts.

karin v h

Hij heeft in het 'gevoel' geknipt, ik heb het ook eens gehad, wat je ook altijd kunt doen is met een watje gekookt (afgekoeld-koud) water deppen. Dit helpt ook altijd goed. Met warm water zet je de bloedsomloop door koud water te nemen stopt het bloeden omdat ik geloof de bloedplaatjes dan stollen.
Dit heb ik ook bij Sara gedaan toen het andere vrouwtje haar pootje amputeerde door er een stuk af te bijten.
groetjes karin

Idske

Citaat van: budgie op september 12, 2006, 23:33:05
Oei, je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Mijn excuses! Maar aan de andere kant: zoiets mag eigenlijk niet gebeuren bij een in feite zo simpele handeling, en nog wel verricht door een dierenarts.

Ja inderdaad, daar heb ik gister nog over zitten te denken! Dit was de tweede keer bij de dierenarts. De eerste keer was het mijn eigen en gisteren een vervanger.
Dus denk ik dat ik het voortaan zelf doe, heb het wel een paar keer geprobeerd en dat ging goed, maar was toch onzeker omdat ik niet goed het adertje kon zien. Maar schijnbaar zijn alleen de puntjes al genoeg

De beide keren is er door de dierenarts en assistentes te ver geknipt waardoor het begon te bloeden. Maar ik moet wel zeggen, dat ze beiden weten hoe ze met parkietjes om moeten gaan, vast pakken etc.

Maar ik ga op zoek naar die dikke kalkstokken, heb ze nog niet kunnen vinden in de dierenwinkels waar ik tot nu toe ben geweest. De schuurpapierdingetjes gebruik ik allang niet meer na wat ik hier heb gelezen, de dierenarts van gisteren heeft hetzelfde gezegd wat hier ook wordt gezegd, dat het ook de pootjes schuurt namelijk.

Ik heb al wel stokken van verschillende diktes en materialen.

En met Coco is het goed, ik heb nog 1 keer gekeken voordat ik ging slapen en hij zat op 1 pootje! :D

En de tip van het watje zal ik zeker onthouden Karin! Bedankt!

Groet Idske en Coco.

Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

Als zoiets weer zou voorkomen: aluin poeder werkt ook bloedstelpend. Ik weet niet of het bij vogels kan worden gebruikt maar hierover is wellicht iets te vinden op internet.

Josephine

Ik heb ook nog een tip voor een bloedend nageltje:

Zorg dat er van dat meel in een bakje zit en laat je vogeltje daar doorheen lopen. Aan het bloed zal het blijven plakken. Daardoor stolt het bloed ook sneller. Ik heb dit een keer op internet gelezen, maar heb zelf(gelukkig) geen ervaring met bloedende nageltjes.

Groetjes Josephine

Moppers

Ik laat parkietennagels altijd knippen in mijn vaste dierenwinkel. Dan bel ik van tevoren of degene die dat doet (er is één werknemer die doet, en hij is er erg geoefend in) die dag aanwezig zal zijn. Hij heeft verstand van vogels, weet hoe hij ze moet hanteren en hoe hij ze vast moet houden zodat ze niet uitschieten als hij net het knippertje dichtknijpt. Ook weet hij wanneer hij het vogeltje even los moet laten om te veel stress te voorkomen. Ik weet dat ze bij hem in goede handen zijn, letterlijk en figuurlijk.
Volgens mij kan je bij veel dierenwinkels hiervoor terecht. Informeer eerst even. Ze vragen er wel geld voor, maar niet veel. Rond de 2,50. Bij de dierenarts ben je al gauw meer kwijt, ivm consultkosten en dergelijke.

In het leven knippen kan gebeuren. Ik vind niet dat het betekent dat je een slechte dierenarts hebt als die per ongeluk iets te veel van het nageltje heeft afgeknipt. Het is soms vrij moeilijk te zien waar het leven eindigt. Niet alleen bij vogels, ook bij zoogdieren bijvoorbeeld. Hoe donkerder de nagel, hoe moeilijker het te zien is. Parkietennagels zijn klein, dat maakt het ook nog eens een lastig werkje.

Het bloeden is ook makkelijk te stelpen met een verbandgaasje, die zijn nog eens steriel ook (mits je hem uit een gesloten verpakking haalt).
Ik zelf zou met jodium, in welke vorm dan ook, heel erg uitkijken. Het kan namelijk prikken. Als je zelf een wondje hebt, weet je dat je met jodium even moet doorbijten en dan is de pijn weg, maar leg dat maar eens aan een dier uit. Die raken helemaal in paniek als er een prikkende vloeistof in een wondje komt.

karin v h

Toch is het knippen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Het is even een handigheidje en als je het met zijn tweetjes doet moet het helemaal lukken. ;)
Je neemt een tangetje om nagelvelletjes mee te knippen of een heel klein handwerkschaartje (geen keukenschaar of zo maar iets kleins!).

De een houdt het parkietje vast en de andere pakt het pootje vast en hou het nageltje tegen het licht en je ziet een heel klein streepje erin, dat is het bloedvaatje. Knip vlak daarvoor het nageltje af.
Het is even een geduldig werkje dus je moet niet denken, laten we dit gauw even doen maar neem er de tijd voor en na een paar keer doen doe je het de volgende keer alleen.
Als je de nageltjes maar goed tegen het licht houdt heb je alles onder controle en moet het lukken.
Wordt het vogeltje ongeduldig dan stop je, anders gaat het toch mis en ga je de volgende dag verder.
Groetjes karin

budgie

Let er op dat de nageltjes door de platste kant heen moeten worden afgeknipt. Dus van zijkant naar zijkant en niet van voorkant naar achterkant. Dan gaan de nageltjes scheuren. Blijf een eind van het bloedvaatje in elke nagel vandaan. Het is vaak voldoende om er alleen het puntje vanaf te knippen.

Idske

Ik laat het eerlijk gezegd liever door een dierenarts doen dan iemand van de dierenwinkel, bij mijn dierenwinkel zei die man destijds dat hij het ook kan maar toch... Het is indertijd hier op het forum aangeraden en ik kan me daar in vinden!

Ik heb het zelf ook wel eens gedaan maar was daar te onzeker in en kon het adertje moeilijk zien. Nu ik heb begrepen van de dierenarts en jullie dat alleen de puntjes voldoende zijn moet het mij wel lukken. Het is wel een paar keer goed gegaan...

En ik vind onze dierenarts ook niet slecht, ze wisten precies hoe ze parkietjes moeten vastpakken en hoe ze er mee om moeten gaan.

Groet Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

budgie

In feite maakt het niet uit wie de nageltjes knipt, als de persoon in kwestie maar weet hoe je een vogeltje vasthoudt en hoe het knippen in z'n werk gaat. Het hoeft niet per se een dierenarts te zijn want het betreft hier geen medische ingreep.

Mars

En wanneer is het 'nageltjes-knip-tijd'? Hoe kun je zien dat ze te lang zijn?

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

budgie

Citaat van: Mars op september 14, 2006, 13:12:28
En wanneer is het 'nageltjes-knip-tijd'? Hoe kun je zien dat ze te lang zijn?

Als ze écht te rond gaan buigen. Probeer er foto's van te vinden op internet. Overigens: verwaarloosde vogelnagels zijn er zó erg aan toe, dat er meer dan slechts een puntje moet worden afgeknipt. Ik heb  diverse keren gezien, dat kooivogeltjes bijna 'kreupel' waren omdat ze met hun véél en véél te lange nagels niet eens fatsoenlijk op een stokje konden zitten! Ook bij het beoordelen van wanneer nageltjes moeten worden geknipt, komt ervaring om de hoek kijken. Daarom is het moeilijk om het zo één twee drie uit te leggen.