Hoe oud kan een grasparkiet worden?

Gestart door Lotje, september 04, 2006, 15:28:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lotje

Hallo, ik heb 2 parkieten waarvan ik ongeveer weet hoe oud ze nu zouden moeten zijn: eentje is uit '98/'99 en de ander is een jaar of 2 ouder.
Ik heb een boekje over parkieten maar daar staat niet in hoe oud ze kunnen worden.
En hoe kun je dat gaan zien, dat ze oud worden?
Het enige wat me opvalt aan het vrouwtje is dat ze tegenwoordig regelmatig een klont ontlasting onder haar staart heeft hangen, dat ze zelf niet weg krijgt en dat er afgeweekt moet worden.
Het mannetje is ouder maar is nog erg kwiek.

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Sonja

Hoi Lotje,

Welkom op het forum. :)

Parkietjes kunnen ongeveer een jaar of 10, 12 worden.
Maar er zijn ook parkietjes die de leeftijd van 15 halen. Dit is echter, bij mijn weten, eerder uitzondering dan regel.
Jouw parkietjes zijn dus al redelijk op leeftijd, maar kunnen nog de nodige jaartjes mee, hoor. ;)

Aan het uiterlijk van wat oudere parkietjes is denk ik niet zo heel veel te zien, behalve dat de neusdop weleens wat wil gaan verkleuren door de ouderdom. En verder zullen wat oudere parkietjes zich rustiger gaan gedragen, minder vliegen en ook overdag wat vaker een tukje doen. ;)
Bij het popje kun je de ontlasting er met een wattenstaafje oid met lauw water heel voorzichtig af proberen te krijgen. Als het niet lukt, kun je het aan de dierenarts vragen. Het is sowieso wel goed om hierover even kontakt met hem op te nemen, want als er geregeld ontlasting aan haar kontje zit, is dat toch niet goed natuurlijk.

Groetjes, Sonja.

Qwerty

Heyy,,

Parkieten worden vijftien jaar!Zelfs twintig kunnen ze halen!
Maar je moet je parkietje hèèl goed verzorgen.Niet te veel gierst, niet te veel snoepstengels, geen chips, cola, bier, jenever of kamerplanten.Allemaal gevaarlijk.Geef je parkietje veel vliegruimte, vitamine voer en orgineel voer, geef hem ook ei-krachtvoer, zand met anijs en maagkiezel, maagkiezel, sepia, een partner, aandacht, elke dag vers water, verse groente en verse fruit.En natuurlijk een hele grote kooi!Niet te vol maken.Fruit en groent met kleine pitjes kan je ook geven.Haal eerst de pitjes eruit En gee ze NOOIT AVOCADO!

Geen dank.
Qwerty de Heer  :) ;) :D 8) ::) :P :-X :-\

Caradow

Citaat van: Qwerty op september 04, 2006, 15:52:22
Heyy,,

Parkieten worden vijftien jaar!Zelfs twintig kunnen ze halen!


qwerty, dit zijn uitzonderingsgevallen....

Zoals Sonja al zei, 10/12 jaar is vaak het matje...

Lotje

Citaat van: Qwerty op september 04, 2006, 15:52:22
Heyy,,

Niet te veel gierst, niet te veel snoepstengels, geen chips, cola, bier, jenever of kamerplanten.Allemaal gevaarlijk.

Nou Qwerty, het is nog nooit in mijn hoofd opgekomen om ze dat te geven hoor..................;)

Lotje

Ok, gemiddeld 10 tot 12 jaar dus.
Ik zit me echt suf te piekeren wanneer ze hier nou gekomen zijn.............We hadden eerst een heel tam parkietje, Joortje, die mocht altijd los in de kamer. We hadden toen 1 kat en op een kwade dag was Joortje ontsnapt uit haar kooi en tegen het raam opgevlogen (we deden altijd de lamellen een beetje toe als ze eruit kwam, maar op die dag had ze haar waterbak eruit gekiept en was daardoor gekropen, zo tegen het raam gevlogen). Toen heeft ze daar waarschijnlijk versuft gezeten en toen heeft de kat...........U begrijpt het al.
Dit was in 1998, dat weet ik zeker. En daarna hebben we een tijd een valkparkiet gehad, dat was ik vergeten maar die bleef maar eieren leggen en werd daar niet echt gelukkig van en heel erg kwaadaardig dus haar hebben we uiteindelijk naar een fokker gebracht en toen we haar een paar maanden later opzochten, herkende ze ons gelijk en had inmiddels een prachtig nestje! Maar dit terzijde.
Daarna kwamen Bonnie I en Clyde. Ze waren heel jong en toen hun neusdop ging verkleuren, zagen we dat Bonnie een mannetje was en Clyde een vrouwtje, maar dat hebben we toen maar zo gelaten. Dit moet dus toch in 1999 zijn geweest.......na een jaar is Bonnie I overleden.
Bij de fokker waar ze beide vandaan kwamen, mochten we toen Bonnie II uitzoeken maar die was toen al ruim 2 jaar. Dus dan uit 1998 ofzo.
Dus is Clyde nu 6 of 7 pas en Bonnie 8 0f 9.
Overigens hebben we bij deze parkietjes nu dus gekozen voor een stelletje dat niet meer uit de kooi mag. Want met inmiddels 4 katten in het gezin, vonden we dat de goden verzoeken...................