Zijn pellets wel zo goed?

Gestart door prissie, augustus 22, 2006, 21:09:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

prissie

Ok, misschien kom ik weer met iets heel onbenulligs hoor, maar ik vraag me af of pellets wel zo goed zijn?
Gebakken pellets zijn al zoiezo zeer slecht, daar twijfel ik al niet eens meer over, maar volgens mij zijn er niet zoveel gebakken pellets, de meesten zijn geperst denk ik...
Bij gebakken pellets gaan namelijk alle vitamen en mineralen verloren door de hoge tempratuur waaronder het word blootgesteld en blijft er niks over dan een handje nutteloos poeder.
Geperste pellets heb ik eigenlijk geen idee van, als het alleen maar gesperst word en daar geen hitte aan te pas komt neem ik aan dat het wel goed zit.
Maar hoe zit het met het maag/darmgestel?
Als je de brokjes nat maakt valt de hele boel zo uit elkaar, dus als het de maag bereikt is er niks meer van over dan een beetje poeder.
Zo hebben de maag en darmen toch niks meer te doen?
Een hond bijvoorbeeld overzetten van brokken op vlees moet je rustigaan opbouwen en voorzichtig brengen, ze kunnen echt doodziek worden al krijgen ze van de ene op de andere dag ineens vlees, dit kunnen de maag en darmen niet meer aan, ze zijn gemaakt om vlees te verteren, maar krijgen dit nooit en passen ze zich aan aan de brokken, worden hier superlui van.
Terwijl een hond die vlees eet veeeel gezonder zal zijn en actiever dan een brokkenhond, ze halen veel meer vitaminen en mineralen uit het vlees, omdat dit niet bewerkt is.
Ik vraag me dus af hoe dit bij pellets is?
Een vogel die pellets eet zou je denk ik niet meer zomaar van de ene op de andere dag op zaad kunnen zetten, ik denk dat ie hier behoorlijk ziek van zal worden...
Hier zit ik zo eens over te malen, misschien dat er mensen zijn die hier meer over weten of die weten hoe het "persen" van zo'n pellet in zijn werk gaat?

Groetjes Priscilla.

Safrena

Hey Priscilla

Yep het is hier door mijn vogelarts verteld dat Pellets nog steeds de beste voeding is voor parkietjes

Het is niet zo dat ie zegt dat je dat moet gaan geven, omdat het voor oudere parkietjes heel moeilijk is om hen dat nog te leren eten, maar hij zei dat het de beste voeding is en als het mogelijk is om jonge parkietjes dit te laten eten.


vele groetjes

prissie

Ja, maar ik vraag me dus af of dit werkelijk zo is, aangezien een pellet helemaal uit elkaar valt zodra ie in de maag terecht komt.
Zo hebben de maag en darmen niks meer te doen en worden erg lui, is dat wel zo gezond vraag ik me af?
Ik denk dat als je een parkietje dat pellets gewend is van de ene op de andere dag over zou zetten op zaadjes, deze doodziek zou worden, omdat ie het niet meer verteren kan of omdat de maag en darmen het gewoonweg niet meer aankunnen.

Caradow

Je moet er toch wel vanuit gaan dat de vogel naast de pellets ook nog groenvoer ed krijgt. dit houd de darmen wel bezig hoor  ;)
En trouwens, de pellets vallen niet zomaar uit elkaar, de inhoud van het spijsverteringskanaal bestaat niet alleen uit water. En ook is de hoeveelheid water die je moet gebruiken om de pellet uit elkaar te laten vallen, toch aanzienlijk, als je het vergelijkt met hoeveel de vogel ongeveer drinkt.
Als ik kijk naar wat ik te eten krijg van Ukkie (nou ja, hij bied het aan, ik eet het niet  :P) dat is een compacte brok halfverteerde pellets...

prissie

Hahahaha kijk, dat voorbeeld van Ukkie daar kan ik dan weer wat mee...
Dat is weer intressant om te horen dat het er weer compact uit komt bijvoorbeeld...
En dan ga je er vanuit inderdaad dat de parkiet groenvoer ed eet, maar stel hij lust dit niet of krijgt dit gewoonweg niet van zijn eigenaar.
Dan is het waar dat er inderdaad meer water bij komt kijken voor het uit elkaar vallen dan ze drinken...
Hmm dr grijze massa draait nog even verder, wel interssant om zo meerdere kanten en verhalen te horen!

karin v h

Ik heb met veel belangstelling deze verhalen gelezen.
Kan een parkietje die pellets eet gezonder zijn, ouder worden en daardoor dus langer leven? :-\

Als een parkiet goed voer krijgt + eikrachtvoer, trosgierst, groente, fruit, kalk, schoon water kortom een goede verzorging en veel liefde dan kunnen ze uiteindelijk 14-15 jaar worden (uit eigen ervaring). Kan een parkietje dan met pellets 16 jaar worden.

Vroeger aten parkieten ook geen pellets toen bestonden ze niet eens, gingen ze toen eerder dood? :-\
Je hebt altijd vogels die minder sterk zijn, ik vraag mij af of je dit kunt beinvloeden door pellets!
Groetjes karin


prissie

Dat vraag ik me ook af en wat ik me vooral afrvaag, het is niet natuurlijk!
Wel van natuurlijke producten, niet in die zin dus, maar niet wat de parkietjes in de natuur zouden eten en ik blijf erbij dat net als bij de hond het veel gezonder is om dingen te eten waar ze voor gebouwd zijn...
Zoals je de hond vlees geeft en hij het ineens stukken beter doet, omdat zijn lichaam daarop gebouwd en ingesteld is en ik vraag me dus af hoe dit met parkietjes is, ze zijn niet gebouwd om pellets te eten,maar wel om zaadjes te verteren en te pellen.
In mijn ogen is het dus minder gezond om een parkietje ALLEEN pellets te geven.
Het zou dus eigenlijk altijd op zijn minste gecombineert moeten worden met zaad, zodat het natuurlijke gedrag en verteringsprocess behouden blijft.
En dat een dierenarts iets adviseert is in de meeste gevallen (ik val niemand aan en ik wil geen dierenartsen afkraken of zeggen dat ze allemaal zo zijn!!) eigenbelang om geld te verdienen.
Stap met je huisdier dat 1 gram te veel weegt bij een dierenarts binnen en je krijgt voor de rest van zijn leven peperdure dieetbrokken mee en waar zijn die brokken van gemaakt?
Meerendeel waar zo'n brok uit bestaat is graan en een hond of kat is niet gebouwd om graan te eten en zal van dieetbrokken alleen maar meer en meer en meer aankomen...
Dierenartsen hebben misschien weer een "hype" ontdekt waar geld uit te halen valt en proberen iedereen wijs te maken dat het geweldig spul is en dat het beter is dan wat dan ook en wie geloof je het meeste als het op je dieren aankomt?

Caradow

Een baas die zijn vogeltjes geen groenvoer aanbied, zal naar mijn idee ook niet overstappen op pellets. Dat zal hem namelijk te veel geld en moeite kosten. Ik denk dat uiteindelijk alle parkieten wel fruit en groente lusten, maar dat de vogel wel zijn voorkeuren heeft, net zoals wij mensen dit hebben en het ene liever eet dan het andere. Wel heeft de ene vogel een veel langere gewenningstijd dan de andere voor het groenvoer, want in eerste intantie is het natuurliijk alleen maar eng....

Net als bij mensen is de uiteindelijke leeftijd die het beestje zal bereiken afhankelijk van heel veel factoren en ik zal de laatste zijn om te beweren dat een parkietje 100% gegarandeerd ouder word wanneer hij pellets eet. Dit is bij mensen namelijk ook niet het geval, dat wanneer een mens alleen maar gezond voedsel eet, men ouder zou worden.

Dat een parkietje een zaadeter is klopt overigens niet.. tenminste, niet helemaal... ik kan zo de link niet terugvinden, maar iemand had nog niet zo lang geleden een linkje geplaatst met ene artikel, waarin ook wordt aangegeven dat wilde parkieten voornamleijk in de winter zaden eten en in de zomer genoeg loof, vruchten en insecten kunnen vinden om te overleven. OK, blijft wel het feit staan dat pellets niet kant en klaar in de natuur liggen. Maar om dan naar het voorbeeld van de hond terug te keren, krijgt die hond dan een half schaap voorgeschoteld of vleesbrokken uit blik  :-X

Daarnaast pellen ze hun zaden en zijn deze gemakkelijk te verteren, waardoor een grasparkiet ook in principe geen maagkiezel of grit nodig hebben voor de vertering.

Ja, dat dierenartsen hier inkomsten uit hebben, dat zal ik niet ontkennen, maar dat het een Hype is, nee... Ik denk dat de pellets ondertussen wel bewezen hebben dat het niet zomaar een nieuwtje is, een middel om geld te verdienen. Maar.... een kritische blik is altijd goed, zowel voor het produkt als voor of het werkelijk helpt. Ikzelf ben overtuigd. Kan nog geen uitspraken doen over hoe oud mijn parkietjes gaan worden... ze zijn tenslotte nog maar 2 en 2 en een half jaar... over een jaar of 14 laat ik het je weten karin  ;)

Kijk, een parkiet kan ook op een zaadmengsel met alle extraatjes e.d. heel oud worden, net als dat een mens dat kan met een normaal voedingspatroon of zelfs met een "slechte" voeding (junkfood, snoep enz) Ik denk dat we dan de pellets moeten indelen als biologisch voer. Net even wat meer zorg en toezicht bij de productie ervan. Geen insecticiden, puur natuur...

Harrisons word voor mijn gevoel nog niet vreselijk veel onder parkietenliefhebbers gebruikt, maar merendeel onder de papagaaienhouders, ik denk dat daardoor de onbekendheid hier ook meespeelt. Kijk, wij zijn inmiddels allemaal enorme liefhebbers van onze parkietjes en wij doen er alles aan om ze zo goed mogelijk te verzorgen, maar zeg nou zelf, hoe veel mensen zeggen niet dat het maar een parkietje is, en gaan zeker niet naar een dierenarts als ze ziek zijn. Voor papagaaien ligt dat anders, dat zijn vogels die een leven lang mee gaan, die een enorme investering kosten zowel financieel als qua tijd... Daar gaat men al zo veel langer mee naar vogelartsen als het nodig is, want je laat een investering van honderden euros niet zomaar doodgaan. Maar de tendens is nu meer en meer dat ook parkietenliefhebbers naar de dierenarts gaan als het diertje ziek is. Daardoor hoort men ook vaker en vaker over andere vormen van voeding.

Toen mijn dierenarts mij aanraadde om over te stappen op Harrisons, omdat het spijsverteringssysteem van Tiki niet goed functioneerde op zaad, wist ik al veel over pelletvoer. Ik kwam regelmatig op een forum vooral gericht op papagaaien. Ook daar waren altijd leuke discussies te volgen over het wel of niet geven van pellets, de voorkeuren van de gaaien zelf, verschillen tussen de diverse merken enz. ik weet ook, dat het zeker niet alle parkieteneigenaren word aangeraden om over te stappen. Soms omdat de vogel al te oud is, of te ziek om een overstap aan te kunnen. Ook Hooijmeijer schrijft het niet aan alle eigenaren voor, terwijl hij toch al sinds 1989 voor de invoer en verspreiding van Harrisons in Nederland verantwoordelijk is. Mijjn moeder heeft jaren geleden een Amazone gehad, en liep daarmee bij Hooijmeijer, maar heeft nooit over pellets gerept.

Een parkiet kan zelf niet kiezen, want wat hij niet kent, eet hij niet, maar als ze eenmaal gewent zijn.. Ik weet wel wat mijn parkietjes kiezen als ik ze een handvol pellets en een handvol zaad voor de neus houd... ze kiezen hetzelfde als deze grijze in onderstaand filmpje :-*

http://www.harrisonsbirdfoods.com/talkingbird.avi


prissie

Ik denk dat ik het gewoon hou op fifty fifty!
Hahahaha ik weet niet wat goed is en wat niet goed, daarvoor heb ik er te weinig van van.
Ik was gewoon erg nieuwsgierig naar andere verhalen en meningen en die rakkers eten hier xtravital en daar hou ik het gewoon op, hoewel ik na jouw verhaal minder zeker ben van mijn stelling dat pellets niet goed zijn.
Ik denk dat het beide goed is, misschien zou ik het half/half gaan geven, de zaadjes om het pellen en het verteren erin te houden en de pellets om te zorgen dat ze voldoende van alles binnen krijgen.
Ik denk dat het er ook heel erg aan ligt hoe je parkietje eet, "snackt" hij alleen bijv de lekkere dingen uit zijn bak xtra-vital dan is dit natuurlijk alsnog ongezond en heeft het geen zin m dit complete voer te geven en zijn pellets weer beter misschien.
Zelf zou ik gewoon gaan voor zaad, omdat ik altijd zelf van mening ben dat het dier zo natuurlijk mogelijk moet eten.

En in het geval van de hond zijn dit absoluut geen vleesbrokken uit blik, die zijn nog walgelijker dan gewone brokken, dat is puur en alleen maar water met een smaakje.
Dus ja, een half schaap  ;)
Nou krijgt mijn kleine frummel geen half schaap weg, maar eet wel lamsribben, harten, vissen en de verdere smakelijke details laat ik wel zitten, maar zo natuurlijk mogelijk ja  :-X

Bedankt voor je antwoorden  ;D

Groetjes Priscilla.

karin v h

Hallo Priscilla,
Toch snap ik jou niet, in je laatste verhaal staat het volgende:
Zelf zou ik gewoon gaan voor zaad, omdat ik altijd zelf van mening ben dat het dier zo natuurlijk mogelijk moet eten.
Nou, dan geef je ze toch lekker zaad, je moet op je eigen gevoel afgaan. Als je ze verder toch goed verzorgd kan dat toch geen kwaad.
Dus wees wijs .... volg je eigen gevoel. ;D
Groetjes karin

prissie

Ze krijgen ook alleen zaad, maar mijn mening is nu fifty fifty, het staat er ook niet duidelijk moet ik zeggen.
Ze krijgen xtra-vital en daar hou ik het ook bij en buiten dat krijgen ze genoeg andere dingen zodat ik wel weet dat ze gezond zijn en het bakje xtra-vital gaat ook helemaal leeg, er blijft niks over, alleen soms wat eivoer dat aan de randen blijft zitten, dus ik maak me geen zorgen, ik was alleen benieuwd, maar ik ga echt niet over op pellets, hoewel ik nu ook niet meer zo heel tegen ben zeg, de mening is nu fifity fifty verdeeld.

Groetjes Priscilla.

Karin

#11
Citaat van: Caradow op augustus 23, 2006, 10:32:52
Dat een parkietje een zaadeter is klopt overigens niet.. tenminste, niet helemaal... ik kan zo de link niet terugvinden, maar iemand had nog niet zo lang geleden een linkje geplaatst met ene artikel, waarin ook wordt aangegeven dat wilde parkieten voornamleijk in de winter zaden eten en in de zomer genoeg loof, vruchten en insecten kunnen vinden om te overleven.

Dat was ik, denk ik.  :D

Dit was het artikel, van dierenkliniek Oog in Al:

"Zaden zijn deficiƫnt aan minstens 21 voedingsstoffen. Van oudsher worden papegaaiachtigen aangemerkt als zaadeters. In de natuur eten deze vogels echter ook insecten, bloemen, vruchten, bladeren en boomschors. Alleen in de winter en tijdens droogten worden zaden gegeten."

http://www.ooginal.demon.nl/vogel.html

Ik denk dat het het beste is om een parkietje beide te geven, zaadjes en pellets en daarnaast groente, fruit enz. Een gevarieerd menu is, denk ik, altijd het beste, net als bij mensen.

Berichtjes samengevoegd.

Caradow

ikzelf ga voor 99% Harrisons...

De normale maaltijd bestaat uit pellets, dagelijks fruit of gras (biobox) en af en toe wat trosgierst.

Daarnaast nog af en toe een hapje behang, wcrol, plafond en rolgordijn... O nee, dat gebruiken we alleen als sloopmateriaal :-X

my-tiels

Mijn dierenarts raadt aan een vogel nooit helemaal op pelletets over te zetten omdat de vogels dan op latere leeftijd meestal last van hun kliermaag krijgen omdat die niet genoeg te doen heeft gehad in hun leven. Xtra-Vital is een heel goed voer met alleen 1 minpuntje: er zit wel heel veel eivoer in. Vogels hebben wel eivoer nodig, maar niet zoveel. Eigenlijk is het in de broedperiode het belangrijkst. Vogels die veel eivoer en trosgierst eten krijgen op latere leeftijd meestal nierklachten.

Groetjes, Sanna

lotte

hej,
ik vraag me eigenlijk af word een parkiet dan niet lui en verveeld als hij gewoon een brokje eet in plaats van een zaadje waar hij nog het hulsje af moet halen en in de maag het "harde" zaadje moet verteren? mij lijkt het namelijk niet echt natuurlijk ze hebben ja niet voor niets een snavel waar ze makkelijk hulsjes van zaden af kunnen halen. Bij mij in de dierenwinkel hebben ze maar 1 soort voer en daar zitten maar 5 verschillende zaden in en ik ken mensen die ze alleen maar dat geven + wat grit en af en toe wat fruit en die parkieten zien er ook gezond uit  :-\ (ik zelf vind dat voer erg ''saai'' en ga daarom naar een ander dorp om voer te halen) dus ik ben van mening dat pellets niet natuurlijk zijn en ik zaden dus veel beter vind. ben benieuwd of ik tog nog van mening verander  :D

groetjes Talitha

Caradow

In de natuur eten parkietjes eigenlijk alleen in de wintermaanden zaden (naast ander voedsel)

Pellets zijn niet saai, de brokjes moeten ook gebroken worden en naast een pelletvoer moet je ook gewoon fruit en groente geven. Wanneer je een zaadmengsel voert zal de vogel gaan snacken en alleen de lekkerste zaden eruit vissen zodat er een tekort onstaat aan bepaalde voedingsstoffen. Tenzij je de vogels die kans niet geeft door de hoeveelheden aan te passen. in een pelletvoeding zitten alle voedingsstoffen samen gepakt en zal bij een normaal eetpatroon geen voedingstekort ontstaan.

Over de eventuele schadelijke gevolgen op lange termijn voor de kliermaag zijn vele discussies lopende op diverse fora. Omdat pelletvoeding nog niet zo heel erg lang bestaat, dat je daar inderdaad een goed onderzoek naar zou kunnen doen maar inmiddels wel lang genoeg dat de eerste mogelijke gevallen bekent zouden kunnen zijn is de reden dat er nog zoveel onduidelijkheid over is.

Veel kromsnavelhouders die pellets voeren geven hun vogels ook regelmatig zaad of voeren 50/50 om deze mogelijke gevolgens op lange termijn te voorkomen.

Mijn vogels krijgen een 100% pelletvoer met groente en fruit en af en toe wat trosgierst daarnaast. Ze doen het hier nu al ruim 2 jaar heel erg goed op.

emceeelwee

Hoi

Ik heb een vraagje, dat misschien wel in dit topic past.
Ik was van het weekend bij Keesje thuis. Keesje is een parkietje dat verliefd is op van alles. Hij geeft zijn zaadjes dan terug en plakt ze op zijn geliefden (een neus, de spiegel, een duim). Erg leuk om te zien. Maar nou vroeg ik me iets af...
Als hij pellets zou eten, aangevuld met fruit, kan hij dat niet meer. Is dat een probleem? Moet hij zaadjes naast de pellets eten?
Ik heb eens gelezen dat brood de krop kan verstoppen. Is dat bij pellets ook een gevaar?

Hopelijk heeft iemand een antwoord...

Caradow

Owww, dat is helemaal geen probleem hoor, hier vliegen de klodders ook gewoon in de rondte, klodders aan de tralies geplakt... Dat is helemaal geen probleem. Het zijn alleen geen zaadjes, maar klodders dus...
Pellets zetten ook niet uit zoals vers brood doet en zullen de krop ook niet verstoppen