vragen over tam maken

Gestart door Ellenvdb83, juli 11, 2006, 22:24:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ellenvdb83

Hallo,

Mijn vriend en ik hebben Atje nu ruim twee weken. Vanaf dag 2, zijn we (voornamelijk ik, omdat ik het meest thuis ben) begonnen met Atje te laten wennen aan ons. Dit doen we door een hand in de kooi te steken en tegen Atje te praten. Atje blijft vanaf het begin dat de hand in de kooi komt rustig op z'n stok zitten. Als je je hand dichterbij houdt, gaat hij op je hand zitten. Dit doet hij, om zo met z'n spiegeltje te spelen. Hij kan ook bij z'n spiegeltje zonder op je hand te gaan zitten. Meestal als je je hand voorzichtig voor hem houdt, loopt hij weg.

Omdat hij niet meer bang reageert op onze hand, proberen we sinds een paar dagen om hem op onze hand te laten zitten door hem te lokken met eten. Fruit lukt niet (heeft hij nog nooit gegeten), trosgierst ook niet.

Sinds gisteren heb ik Atje zien eten van zijn trosgierst-stengel. Toen ik vanmiddag thuiskwam, had hij hem bijna helemaal opgegeten. Ook heb ik hem gisteravond voor het eerst zien spelen met een ander speeltje (ringenladder) dan zijn spiegeltje. Vandaag heb ik nogmaals geprobeerd om hem te lokken met trosgierst (omdat ik nu weet dat hij dit eet). Hij loopt weer weg voor m'n hand, maar als het stukje trosgierst onder z'n snavel houdt, eet hij er van. Houd ik het iets van hem af, kijkt hij er bijna niet naar.

Gemiddeld zitten we zo'n vier keer per dag uitgebreid met onze hand in z'n kooi (ong. 10 minuten). Langer gaat niet, omdat je een lamme hand krijgt en striemen in je arm van de kooi.

Mijn vriend en ik wonen tijdelijk ergens anders. Over twee a drie weken gaan we verhuizen. Ik weet niet wanneer de tijd rijp is om Atje los te laten vliegen. Nu vind ik hem nog niet heel erg tam. Omdat we gaan verhuizen durf ik hem ook nog niet zo goed vrij rond te laten vliegen. Dit omdat we binnenkort gaan verhuizen en de omgeving dan weer anders zal zijn.

Als laatste nog een vraagje: ik heb geen idee hoe oud Atje is. We hebben hem gekregen van vrienden. Volgens de man van de dierenwinkel was Atje jonger dan 6 maanden toen we hem kregen, maar dat vind ik vrij ruim. Ik lees overal dat mensen een parkiet kopen als hij ong. 8 weken oud is. En dan lijkt het tam maken veel sneller te gaan. Ben misschien wat ongeduldig, maar wil ook van die leuke verhalen aan iedereen vertellen, net als ik overal op de site en het forum lees.

Groetjes Ellen


Parkieten-Freak

Hallo Ellen,
Ik denk dat jullie heel goed bezig zijn met Atje.
Het feit dat hij/zij goed op de hand stapt is prima.
Je kunt overigens gerust wat korter oefenen, en Atje gewoon enkele keren op de hand laten stappen.
Je zegt "op" en laat haar opstappen. Als hij/zij dat doet, dan geef je de vogel een complimentje. Laat aan de vogel goed merken dat hij/zij iets goed doet, dit soort positieve aandacht is heel belangrijk voor hem/haar.
Als Atje dit goed doet op commando (met of zonder trosgierst) en geen angst vertoond voor je hand, dan kun je hem laten vliegen.
Tip: laat je vogel de 1e keer s-avonds in de huiskamer vliegen als het buiten donker is. Doe binnen de lampen aan en sluit alle gordijnen.
Aquaria, vazen, hete voorwerpen zoals een kop thee of een hete pan soep, kaarsen, spiegels etc etc afdekken c.q. uit de kamer verwijderen.
Doe dit als je veel tijd hebt en niet weg hoeft. De eerste keren kan het wat langer duren voordat het je vogeltje weer in de kooi hebt, want ook dat moet Atje nog leren.....
Succes! ;)