Bijten

Gestart door veronique, juni 10, 2006, 20:02:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

veronique

Hallo....   :-[


Ik heb toch nog een klein vraagje over het bijt gerdrag van chico...
Hij is nu een half jaar oud en is altijd heel lief en super tam geweest beet nooit naar ons toe,niet op een manier dat het echt zeer doet. Echt speels bijten deed die, maar nu komende 2 weken is zijn gedrag echt een beetje veranderd hij bijt nu echt heel hard zo hard dat ik niet weet hoe ik moet reageren!
Ik heb de tips van jullie site's gelezen en daar staat ook bij als je vogel in je vinger wil bijten maak dan bevingen bewegingen met je pols. Die kans heb ik dan helemaal niet hij bijt zo hard dat ik m echt ervan moet schudden. Ik heb dan echt een flinke afdruk in mijn vinger/arm staan.Als hij net uit de kooi komt is die nog echt heel lief komt ook op de hand schouder enz... Maar zo gauw hij rond vliegt en voor de spiegel heeft gezeten veranderd zijn gedrag mag ik ook nier meer aan m komen. Ik heb veel spullen van rvs dus daar ziet die zich ook zelf in daar gaat die dus ook telkens voor zitten.
Kreeg m voor heen netjes in de kooi nu krijg ik m niet meer te pakken want dan bijt die meteen hard maar ook echt hard!
En overal waar die zich zelf in kan zien ligt voer... Mist hij misschien een vriendje dat hij zo'n gedrag toont want als die net uit de kooi komt en op de vinger zit gaat die tegen mijn vinger van alles vertellen en mijn vinger voeren!
Hij verspreid overal zijn voer resten...
Laatste 3 dagen was die heel erg agressief met zijn bijt gedrag en vooral vandaag.
Ik dacht nu laat ik m toch een paar dagen in de kooi zitten voor straf omdat hij weet dat die normaal elke dag uit de kooi mag! Maar of ik m daar mee straf?
Ik hoop dat jullie mij andwoord kunnen geven...

                                              Gr. veronique

Sonja

#1
Hoi Veronique,

Allereerst wil ik zeggen dat ik het geen goed idee vind om je parkietje, bij wijze van "straf" een paar dagen op te sluiten in zijn kooi. :(

Dat begrijpt een parkietje niet. Een parkietje kun je alleen "straffen" direct na het ongewenste gedrag, maar dan wel op de goede manier. Even later snapt hij al niet meer wat hij 'verkeerd' heeft gedaan.

Je parkiet voert allerlei voorwerpen en je vinger, bij gebrek aan een soortgenootje. Hij ziet nl. een andere parkiet in de glimmende voorwerpen, en is er verliefd op. Dat geldt ook voor het voeren van je vinger, het is heel lief bedoeld.  ;) Als je dit liever niet wilt, kun je overwegen hem een vriendje te geven.

Hier kun je meer lezen over bijtgedrag bij parkietjes, en wat je eraan kunt doen:

http://www.parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php

Groetjes, Sonja.

veronique

Bedankt alvast voor je tips sonja...

Ik had zelf ook al het vermoeden dat het zou zijn dat hij een vriendje mist...
Maar als ik er een tweede bij zou zetten hoop ik wel dat hij de ander accepteerd in zijn kooitje omdat het toch altijd allemaal voor hem alleen is geweest. Vooral zijn schommeltje en speeltjes is die echt trots op niet dat die de ander weg duwt.
Word die me dan niet minder tam...
Of kan het ook dat die juist liever word naar ons toe omdat die nu toch een vriendje heeft...
Van de ene kant willen we wel graag een tweede erbij maar van de andere kant denken we dan weer hoop wel dat dat goed gaat want voor eventjes heb ik wel plaats voor 2 kooien maar voor altijd niet... Dus hoop wel dat ze dan wel samen in 1 kooi kunnen samen leven en goed met elkaar overweg kunnen...
(Hij is wel 3mnd geleden bij 2 andere vogels gaan logeren en daar kon hij goed mee overweg en wilde hij graag mee spelen, maar die andere 2 vogels vonden chico niet zo leuk was wel jammer! Misschien omdat dat een koppeltje was)

                                                                Gr. veronique

Sonja

Hoi Veronique,

Je parkietje zal wel even moeten wennen aan zijn nieuwe vriendje, maar je zal hem er zeker een plezier mee doen. Parkieten zijn tenslotte groepsdiertjes, dus erg gesteld op het gezelschap van een soortgenootje.
Maar: ook al heb je straks misschien 2 parkietjes, dan nog zullen ze jouw aandacht nodig hebben!
Over het koppelen van parkietjes is al veel geschreven op het forum, kijk maar even hier:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search2;params=YWR2YW5jZWR8J3wwfCJ8YnJkfCd8MSwyLDIzLDQsMTAsMyw2LDcsNSwxMiw0MSw4LDksMTQsMTEsNDJ8InxzaG93X2NvbXBsZXRlfCd8fCJ8c3ViamVjdF9vbmx5fCd8fCJ8c29ydHwnfHJlbGV2YW5jZXwifHNvcnRfZGlyfCd8ZGVzY3wifHNlYXJjaHwnfHR3ZWUgcGFya2lldGVu;start=0

Groetjes, Sonja.

veronique

#4
Hallo....   ;D

Ik ben gister een tweede vriend voor chico gaan halen...
Bij de zelfde kweker als waar ik chico heb gehaald.
Ik had chico mee genomen om te laten zien hoe die is geworden!
Ze stonden er van te kijken wat die al allemaal kon hij kan ook al heel vertellen
zoals:
- chico kusje
- kom dan chico
- kom dan op het touwtje
- hoi
Lief he!!!!!
Nu hoop ik dat onze kleine nieuwe aanwinst net zo leuk word!
W hebben m ook pas 1 dag en komt al op de hand en schouder dus het begint al goed. ( Ik moet alleen nog een leuke naam zoeken)
Ik hoop dat ik chico hiermee heel blij heb gemaakt met zijn nieuwe maatje...
Ik hou jullie wel op de hoogte.

                                                                    Gr. veronic

Ik heb uiteindelijk een nieuwe naam voor het maatje van chico gevonden!!!


                                   CHESTER.... mooi toch?

                                                                                      gr.   ;D

Berichtjes samengevoegd ;)
Gr safrena