Overstappen op pellets?

Gestart door Nina, mei 03, 2006, 11:49:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nina

Hallo allemaal,

ik weet niet of ik met een probleem zit waar meerdere mensen mee zitten, ik geef namelijk XtraVital hier, maar het wordt niet opgegeten. Ik heb hier al eens eerder gezegd dat het voer niet werd opgegeten. Het antwoord was dat ik de krentjes fijn moest snijden en dat ik geduld moest hebben, uiteindelijk wordt het ontdekt. Het enige wat wordt opgegeten zijn de zaadjes. Ik heb ookal "gewoon parkietenzaad" geprobeerd, gemengd met eivoer en af en toe het brinta-receptje, maar dat wordt allemaal niet gegeten, op de zaadjes na.

Bij XtraVital snijd tegenwoordig niet alleen de krentjes fijn, maar ook de andere grote stukjes. Het lijkt net of hij nog liever verhongerd, dan dat hij het opeet. Net als nu: Ik heb hem 3kwart schepje gegeven vanochtend (ik geef 2 maal daags eten) en hij heeft nu honger als een paard, hij onderzoekt m'n handen, m'n gezicht. Kijkt zelfs in m'n zakken of ik eten heb. Ik geef hem voor de rest elke dag groente of fruit en wat lekkers (spreekzaad, trosgierst, je kent het).

Ik heb hem echter nooit meer eten gegeven ookal at hij het niet op. Het is niet dat ik nu overbezorgd ben of niet geduldig, het gaat al heel erg lang zo.

Maar waar ik nu over aan het denken ben, is om hem pellets te geven. Dan ben ik er zeker van dat hij genoeg binnenkrijgt, maar dat vind ik diep van binnen niks. Ik zou graag willen dat hij gewoon zaadjes pelde, als in de natuur. Maar, hij krijgt wat het beste voor hem is.

Wat vinden jullie? En wat zijn jullie ervaringen met pellets (duur?)?

Alvast bedankt, Nina

Jippie

Hoi Nina,

Ik heb ook geprobeerd over te stappen op pellets, maar Jip (helaas overleden) moest er niks van hebben. Toeter en Dafne eten het nu wel. Er zijn verschillende soorten pellets, maar zelf gebruik ik Harissons. Een zak kost €13,- en daar doen ze ongeveer een maand mee.

Op dit forum zijn trouwens al een hele hoop vragen gesteld over het overstappen op pellets. Kijk even bij de zoekfunctie! Zo ben ik namelijk ook heel erg geholpen!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Nina

Bedankt.  ;)

Bij de zoekfunctie heb ik al gekeken maar ik vond niet echt een antwoord op mijn vraag. Want ik twijfel óf ik wel zal gaan overstappen op pellets. Ik vraag meer naar meningen. Groetjes

Jippie

Ik moet zeggen dat ik wel merk dat ze alles opeten. Ze zijn ongelooflijk levendig (al kan ik dat niet objectief beoordelen, ze hebben namelijk nooit wat anders gehad) en vinden het zo te zien ook lekker. Ik ben overgestapt op advies van de dierenarts. Het is alleen wel zo, dat sommige parkieten er gewoon écht niet aan willen. Jip wilde het bijvoorbeeld ab-so-luut niet! Ik geloof dat Chantalleke hetzelfde probleem had met haar parkietjes, één van de twee wilde het ook niet.

Met Toeter en Dafne ben ik erg tevreden over het gebruik van de pellets!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Nina

Ojee, ik denk toch niet dat het zo'n succes gaat worden. Kipje eet niks wat geen zaadje is. Niet de brokjes eivoer etcetera, en pellets.. Tja, dat zijn alleen maar brokjes!

Nou, ik denk er nog even over, bedankt  :)

Caradow

Mijn grasjes eten alleen maar pellets...(Harrisons)  ja, naast groente en fruit en af en toe wat trosgierst en de biobox. Voor ik overstapte op pellets kregen ze Xtravital, waar ik ook zeer tevreden over was.
Ik ben toendertijd overgestapt vanwege problemen met het spijsverteringsporces van een van mijn parkietjes, echter Tiki heeft het niet overleefd. Coco heb ik op pellets laten staan en ook Ukkie weet niet beter, dan dat dat zijn voer is. Ze vinden het heerlijk! (ja tuurlijk hebben ze in het begin even moeten wennen) en de resultaten zijn duidelijk aanwezig. Coco zit veel en veel mooier in haar verenklaad dan voordat ze pellets kreeg. Voor mij geen zaad meer, alleen nog maar Harrisons. Gisteren een nieuwe zak gehaald, 39 euro voor een zak waar ik zeker een half jaar mee doe, gooi 3kwart in de vriezer, maak eerst het overgebleven kwart op en daarna elke dag portie uit de vriezer. Voer blijft zo hartstikke vers.

Nog een groot voordeel, ze krijgen alles wat ze nodig hebben binnen, kieskeurigheid heeft geen zin, geen eivoer dat niet gegeten word, of krentjes die blijven liggen  :P Ze mogen ervan eten naar behoefte, hebben ze een keer dat ze 2 keer de aanbevolen hoeveelheid willen eten, ook prima, dik worden ze er niet van, overeten kunnen ze zich niet in pellets.   

Ok, mijn reclamepraatje is nu wel klaar  ??? :-X

Nina

Bedankt Caradow  :)

Het heeft inderdaad zoals jij zegt heel erg veel voordelen. Het enige waar ik nu nog bang voor ben is dat ze het gewoon niet eten. Dan maak ik me vooral zorgen om Kipje, het is zoals je hebt kunnen lezen geen makkelijke eter! Een deze dagen komt hier een nieuweling, hopen dat hij lekker smult van alles!  :)

hanske

Hallo!
Ben ook aan het trachten over te schakelen op pellets. Maar mijn parkietjes (4 stuk) bekijken het niet. Ze nemen de pellets in hun bekje en laten het dan vallen. (De pellets zitten nu gemengd onder hun gewone zaadjes).
Ik geef ze dus gewoon wat Xtra-Vital verder. Is ook gezond, alhoewel ze dit ook niet van de eerste keer aten.
Trouwens, ik vind het ook leuker als ze wat zaadjes kunnen pellen!

Chantalleke

#8
Sorry voor mijn late reactie!
Klopt dat mijn parkietjes ook een beetje lastig waren. Billy de jongste parkiet eet wel Nutribird, maar dat wil Sjefke, onze parkiet van inmiddels bijna 4 weer niet. Toen eens Harrisons geprobeerd. Dat lustte Sjeffie wel (als ik de pellets maar plette met de bolle kant van een lepel) maar dat at Billy weer niet  :-[ Groenten en fruit daar willen ze eigenlijk bijna nooit aan. Heel af en toe komen ze aardbeitjes of mandarijn eten, maar dan alleen net dat stukje wat ik in mijn mond wilde doen  :P
Dus de situatie nu bij ons.... We doen een klein schepje ExtraVital onderin het etensbakje. Daarop de ene keer Nutribird, de andere keer geplette Harrisons... Je moet wat he?!?!
Tip van mijn dierenarts trouwens om het overschakelen gemakkelijker te maken was door inderdaad de pellets te pletten en dan te mengen met een mespuntje pindakaas. De geur van de pindakaas schijnt het aantrekkelijker te maken.

Nutribird is trouwens iets goedkoper als Harrisons. Dat kost tussen de 3,95 en de 6,95. Harrisons is echter het meest uitgebalanseerde voer wat er is. Zelf vind ik Nutribird ook heel zoet ruiken en niet alle dierenwinkels verkopen het. Het is dus even zoeken. Harrisons bestel je bij je dierenarts.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search2 is trouwens het zoekresultaat wat je krijgt als je zoekt naar pellet. Ik weet dat er al vaker over geschreven is, maar ik krijg die berichtjes ook niet echt naar boven. Misschien dat één van de beheerders daar een verklaring voor heeft? (Ik denk dat het komt omdat het * niet meer als wildcard werkt. En ook het % teken wat daar nog al eens voor gebruikt wordt helpt niet)

Groetjes en succes
Chantal


Ingrid

Hoi Chantalleke,

Wanneer ik als zoekterm pellet of pellets ingeef krijg ik een hele lijst met berichten.
Geen idee wat er dan bij jou fout gegaan is??

Groetjes, Ingrid

smartie

Ook mijn Pino eet pellets. De parkiet van mijn moeder ook. We zijn allebei wel een tijdje bezig geweest om ze eraan te laten wennen. Geloof me: het is echt niet dat ze het meteen dag 1 eten!

Rustig opbouwen en ze nieuwsgierig maken. Toen Pino eenmaal doorhad dat Harrison's eetbaar is en ze honger had op een 100% pellets dag ging ze overstag en sindsdien weet ze niet anders.

Ze is levendiger dan alle andere parkieten die ik ooit heb gehad en kan niet meer kieskeurig zijn. Uit Xtravital haalde ze ook alleen het lekkers ook al kreeg ze maar 1,5 schepje per dag. De krenten, eivoer en grote stukken bleven liggen.

Bijkomend voordeel. Ze moest ook eerst niks weten van fruit en groenten. Nu valt ze er echt op aan als ik haar iets geef! Net of ze nooit te eten krijgt. Ze vindt het heerlijk!

Nina

Citaat van: smartie op mei 14, 2006, 21:48:49
Ze is levendiger dan alle andere parkieten die ik ooit heb gehad en kan niet meer kieskeurig zijn. Uit Xtravital haalde ze ook alleen het lekkers ook al kreeg ze maar 1,5 schepje per dag. De krenten, eivoer en grote stukken bleven liggen.

Dit is de doorslag. Ik ga het proberen  :).

shady

 :(     ik heb een week geleden harrisson pelletsgekocht,maar het lukt niet de parkiet is helemaal van slag ,ben nu net overgestapt op xtra-vital,maar zit nu wel met een zak pellets 400 gram nog van 14.95 in de koelkast
ik woon in enschede,en voor 7.50 is het voer voor jou.

Parkieten-Freak

Shady, welkom op het forum.
Voordat je de zak wegdoet: heb je het schema gevolgd?
Zo ja, dan zou ik noj de pellets even bewaren.
Doe gewoon elke dag een paar pellets door de xtra vital, en doe elke dag een paar pellets erbij. Zo went je parkiet eraan! ;)


Caradow

Een weekje is inderdaad wel heel snel om het al op te geven, er staan hier op het forum heel veel tips en manieren genoemd om je parkiet aan de pellets te wennen, je moet alleen wel geduld hebben!!!!!!!!!

En geloof mij, het is de moeite waard!

juanito

hallo,

Mijn moeder heeft per toeval een doos nutribird gekocht. Ik wou de parkietjes dus dat te eten geven, maar moesten daar niets van weten (zoals bij iedereen blijkt!). Ik heb het nu gemengeld met hun gewoon voer (parkietenmengeling). Maar als ik het goed begrijp is het de bedoeling dat je naar verloop van tijd volledig overschakelt op pellets. Is dit wel nodig? Als ik die parkietenmengeling + nutribird + eivoer blijf geven, dan hebben ze van elk wat goeds of bevatten de pellets alles wat ze nodig hebben?

gr,

assepoester

Ik plaats mijn vraag even bij dit topic omdat de andere topics over pellets al gesloten zijn.
Binnenkort ga ik parkietjes nemen en na op dit forum gelezen te hebben over pellets als compleet voer, vond ik dat ook een heel goed idee!
Dan hoef je niet bang te zijn dat ze iets missen.
Ik heb een beetje zitten zoeken op het internet over de verschillende pelletmerken en kom tot de conclusie dat er drie zijn.
Harrison's, Nutribird en Pretty Bird. Waarvan Harrison's de duurste schijnt te zijn en alleen via (sommige) dierenartsen te verkrijgen.
Maar nu heb ik ook op een ander parkietenforum gelezen dat veel parkietenliefhebbers de ervaring hadden dat de parkieten die gevoerd worden met pellets, erg "platte" ontlasting hadden (ik begreep dat die ontlasting zo'n beetje leek op 'koeievlaaien", in het klein dan uiteraard :P) en ook behoorlijk zou stinken.
Nu ga ik parkietjes in de huiskamer houden en ik twijfel dus nu over het gaan gebruiken van pellets (die me, ookal zijn ze redelijk duur, toch wel ideaal leken).
Hebben jullie hier ervaring mee? Met het veranderen van de ontlasting bij gebruik van pellets?
Groetjes van Barbara

Caradow

De ontlasting is juist heel mooi gevormd. Ook vind ik het zeker niet stinken, heb dit ook nog nooit eerder gehoord, maar in ieder geval heb ik die ervaring zeker niet. Ik voer zelf Harrisons. Misschien dat het met andere merken pellets anders is?
Ik vind zelf wel dat de pellets zelf van Nutribird heel erg stinken (de tropical) en kan me voorstellen dat dat ook een geur aand e ontlasting zou achterlaten, maar daar kan ik dus niet over oordelen.

Chantalleke

Nee hoor Caradow, ook van Nutribrid gaan de poepjes van mijn parkietjes niet stinken  ;) Ben het helemaal met je eens dat Nutribird zelf ontzettend zoet ruikt, en ik houd ook niet zo van die lucht. Ik heb overigens niet de tropical variant, maar de gewone ruikt ook al heel erg zoet. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn parkietjes er stinkende ontlasting van krijgen. Wie weet komt dat wel omdat mijn konijntje veel harder kan stinken  :P

Wat me wel opvalt is dat de poepjes ietsie anders van kleur kunnen worden, maar dat is bij wel meer dingen die ze eten. Ik zou zeggen Assepoester, gewoon proberen! Als je je parkietjes het allerbeste wil geven, neem dan Harrisons. Mijn ene parkietje lust dat niet, die lust alleen de Nutribird, dus ik wissel het een beetje af en altijd in combinatie met Xtravital zodat het parkietje wat dan de pellets niet lust ook gewoon te eten heeft.

Succes!

assepoester

Oke, bedankt voor jullie bevindingen.
IK ga het straks gewoon uitproberen! Als ik een dierenarts in de omgeving kan vinden die Harrison's heeft dan ga ik daarmee beginnen.
Ga trouwens vandaag af op een aanbieding voor een voliere van Ferplast bij Tom & Co ......dan heb ik in ieder geval vast een goed huisje voor ze!

Groetjes van Barbara