Schuren Langs De Tralies Van De Kooi

Gestart door Katinka, maart 22, 2006, 21:30:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Katinka

Ik heb al geruime tijd (zo'n 1,5 jaar) twee grasparkietjes. Volgens mij gaat het wel goed met ze, maar ik heb toch wat twijfels.

Rond november/ december zag ik ze voor het eerst vechten waarbij eerst de een klein wondje had aan z'n pootje. Een andere keer had de ander een wondje aan zijn oogje. Gelukkig was het niet ernstig en hebben ze er niks aan over gehouden. Ik zie ze niet meer vechten, maar ik vermoed dat het nog wel eens gebeurd. Vandaag zag ik namelijk bij de blauw toch wat aan de zijkant van zijn hoofdje. Zoals je ook op de foto kunt zien.

Wat ik nu zie is dat eentje zeer regelmatig met zijn achterste langs de tralies aan het 'schuren' of 'wrijven' is. Ik ben best bezorg en vraag
me af waarom hij dat doet. Zou hij misschien jeuk hebben? Ik zie geen bloed of zo, alleen het roze van zijn huid en volgens mij is het een
mannetje ( <_< )

Herkent iemand dit gedrag? Zowel het vechten als het schuren. Kan iemand me vertellen of ik iets moet of kan doen?  


PS: Ik heb op het forum wel iets gelezen over dat het misschien paringsdrang is en dat het vrouwtje niet wil en dat hij daarom met haar vecht. Maar hoe kan ik zien of het mannetje of vrouwtjes zijn? Behalve door naar het geslacht te kijken, ze zijn niet tam dus kan ik ze niet vastpakken.

[verwijderd door de beheerder]

Sonja

#1
Hoi Katinka,

Welkom op het forum. :)

Je hebt een paar mooie mannetjes parkieten! :D  
Dat kun je zien aan de neusdop (blauw bij een mannetje, en bruin bij een popje).
Volgens mij is hetgeen je bedoelt aan de zijkant van het kopje van het blauwe parkietje 1 van zijn oortjes. Normaal gesproken zie je die niet, omdat ze verstopt zitten onder zijn veertjes. Misschien heeft  hij met zijn kopje langs de tralies van de kooi geschuurd, waardoor de veertjes van zijn plaats gekomen zijn. Ik zie ook nog wat stekeltjes (het begin van nieuwe veertjes), dus dat kan het ook zijn. Het krijgen van nieuwe veertjes gaat ook vaak gepaard met wat jeuk, je ziet ze dan ook wel met hun kopje langs de stok wrijven, of langs de tralies van de kooi.

Het schuren met zijn achterwerk langs de tralies kan zijn omdat hij ergens behoefte aan heeft, maar als dit gepaard gaat met jeuk en een kaal kontje kan het zijn dat hij last heeft van wormpjes. Als dit laatste het geval is, doe je er goed aan even met hem naar de dierenarts te gaan, die er iets voor zal geven. ;) Hou het even goed in de gaten.

Een beetje kibbelen onderling is wel normaal bij parkietjes, zolang ze elkaar niet echt veel pijn doen, of tot bloedens toe echt vechten met elkaar, kun je ze gerust bij elkaar laten.

Groetjes, Sonja.

Katinka

#2
Hi Sonja,

bedankt voor je reactie!

Zijn kontje is niet kaal, dus ik denk niet dat hij wormpjes heeft. Ik heb nog wat in de historie van dit forum gezocht en ik denks dat hij misschien inderdaad seksuele behoeftes heeft of zo (pubertijd?).

Het blauwe parkietje, waarbij je het oortje ziet op de foto, is niet degene die langs de tralies schuurt. Dat is juist die andere. Daarom vermoed ik dat die gele dat heeft gedaan. Ik heb het alleen niet zien gebeuren.

Leuk om eindelijk te weten dat het twee mannetjes zijn. Hun neusdoppen zijn inderdaad blauw. Zouden twee mannetjes eerder ruzieen dan een mannetje en een vrouwtje? Of zou dat niet uitmaken?

Groetjes Katinka

Safrena

Hey Katinka

Twee mannetjes gaan niet sneller ruzie maken dan een mannetje en een popje
Dat kan heel goed samen


vele groetjes

Maur@

Wat ik nu zie is dat eentje zeer regelmatig met zijn achterste langs de tralies aan het 'schuren' of 'wrijven'

Ik heb hier een aanvliegparkiet die doet dat al maanden. Ik weet echt niet wat dat voor gedrag is, ik denk een soort frustratie, dwanggedrag. Wij roepen altijd meteen met zijn allen als we haar dat zien doen" Carlos wip je weer de tralies" Denk je dat ze schrikt dan, nee hoor ze gaat gewoon door. Wij dachten ook altijd dat Carlos een man was, maar blijkt nu op en top een pop te zijn.

Katinka

Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft of dat hij gefrusteerd is of zo. Want heel vaak zitten ze ook gezellig bij elkaar of spelen ze met hun speeltjes.

Als het inderdaad een seksuele behoefte is, moet ik hem dan gewoon zijn gang laten gaan? Of moet ik het speeltje waar hij op dat moment gebruik van maakt verwijderen voor een tijdje? Hij doet het namelijk altijd op 1 plaats.

Groetjes Katinka