Jeuk Aan Oogje

Gestart door Geert, februari 20, 2006, 16:10:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Geert

Een van mijn twee parkieten zit meer dan anders met zijn oogje tegen zijn stok en de tralies van de kooi te wrijven. Laatst werd het zelfs kaal rond zijn oogje, toen groeide het weer wat aan, maar het gaat nog niet helemaal over. Hij is niet ziek: hij eet goed en gezond, maakt genoeg lawaai, is levendig, schud met zijn kopje, zit op 1 pootje etc.
Van alles wat ik al op het forum heb gelezen is volgens mij geen sprake: geen mijt, geen vitaminegebrek enzo.
Heeft er iemand tips voor mij?

Bedankt,  Geert

Sonja

Hoi Geert,

Welkom op het forum. :)

Misschien is het oogje van je parkietje ontstoken, en dan kun je het beste even naar de dierenarts gaan.
Die zal je parkietje de juiste behandeling voorschrijven.

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?sho...t=0&#entry16755

Laat je nog weten hoe het is gegaan?

Groetjes, Sonja.

Geert

Bedankt voor de snelle reactie Sonja,

Maar: het oogje zelf ziet er juist normaal uit: helder, niet nat, niet rood ofzo.
Dus het ziet er niet ontstoken uit!

Ook de huid (heet dat bij een parkiet ook zo?), dus tussen de veertjes door, ziet er normaal uit, alleen dus wat kaler dan rond zijn andere oog. Aan die kant wrijft hij ook minder.

Kan het ook zijn dat de kooi te warm of droog staat: hij staat ongeveer een meter van de verwarming af. Of omdat Arie (dat is de patient) nooit in bad wil? Zijn vriendje Bert doet dat wel, en die heeft nergens last van. Ik spuit Arie weleens nat met een plantenspuit, dat vind hij wel lekker.

Geert



Sonja

Hoi Geert,

Het is niet goed voor parkietjes om te dicht bij de verwarming te staan, vanwege de temperatuurverschillen.

Misschien kun je eens een foto plaatsen van Arie? Dan kunnen we zien wat er eventueel met zijn oogje aan de hand is.

Groetjes, Sonja.

Geert

[attachmentid=580]

Eens proberen hoe dat werkt.........

Het viel trouwens niet mee om een duidelijke foto te maken, maar op deze is het goed te zien.

Geert


[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Hoi Geert,

Ook van mij een welkom op het forum ;). Het oogje lijkt mij er wel wat geïrriteerd/ontstoken uitzien.

Groetjes, Ingrid

Sonja

Hoi Geert,

Om te beginnen: wat een prachtig parkietje is Arie! :)

Ook ik denk dat het oogje toch wat ontstoken is.
Het lijkt me verstandig om er even naar te laten kijken door een dierenarts.

Hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Geert

En van de andere kant gezien is hij nog mooier!
Hij is vorig jaar aan komen vliegen, we hebben lang gezocht of hij van iemand was. Uiteindelijk hebben we hem geadopteerd en er een vriendje bijgekocht (en een flinke kooi). Ik zal wel wat foto's plaatsen binnenkort.

Ze eten uit onze hand, maar daar blijft het voorlopig bij. Dus de dierenarts wordt denk ik nog een hele toer!

Ik zal morgen even contact opnemen met de dierenarts. Ik zag er een op de site staan hier in Groningen.

Bedankt voor de snelle reacties: ik zal jullie op de hoogte houden.

Geert


Ingrid

Hoi Geert,

De dierenarts die op de site staat, is die waar ik laatst ben geweest met het parkietje van mijn moeder. Wij hadden het parkietje vervoerd in een vogeldoosje, maar de dierenarts daar geeft er de voorkeur aan om je vogeltje in een kooitje te brengen. Dit om het algehele gedrag te bekijken. Nu was er met het parkietje van mijn moeder geen sprake van een ontstoken oogje, maar darmprobleempjes. Misschien is dat een reden geweest dat ze het parkietje liever in een kooitje zagen.
Je kunt het even navragen als je belt voor een afspraak, dat wil ik je als tip meegeven.

Groetjes, Ingrid

Geert

Zo, het bezoek aan de dierenarts zit erop. Snel een handzaam kooitje gekocht via Marktplaats (we hebben zelf een hele grote kooi in huis en die is niet zo handig om mee te nemen), vandaag Arie erin weten te krijgen, lekker warm ingepakt, in de auto en naar de dierenarts.
Hij bleek last te hebben van een mijtje bij zijn oog, en in combinatie met de gevoelige huid die hij volgens de dokter heeft leidde dat tot het probleem.
Hij heeft wat druppeltjes in zijn nek gekregen, over twee weken moet dat nog eens.
Deze dierenarts (Dierenziekenhuis Groningen) is zeker een aanrader: erg vriendelijke en ze nemen rustig de tijd voor je.

Thuis hebben we maar gelijk de kooi wat verder van de verwarming gezet, dan krijgt Arie minder snel last van een droge huid.

Parkieten zijn gevoeliger voor mijt als hun weerstand minder is. Daarom raadde de dierenarts vitamine A en D aan en eivoer. De vitaminedruppels gebruikten we al (te koop in de dierenwinkel), het eivoer vindt Arie niet echt lekker, dus dat mengen we dan maar stiekum door zijn voer. Benieuwd of hij erin trapt!

Geert


Safrena

#10
Hey Geert

Heel goed van je dat je met je parkietje even langs de dierenarts bent geweest ;)
Zo weet je zeker wat het was en ben je weer gerustgesteld dat alles weer goed komt met je parkietje ;)

Ook prima dat je je parkietje meteen van de verwarming en raam hebt weggehaald want dat is niet goed voor je parkietje. Daardoor kunnen ze vaker ruien en dus ook een gevoeliger huidje krijgen

Wat je kan doen als je centrale verwarming hebt is zo een waterbakje aan hangen of op een kachel een schoteltje of iets anders zetten om de lucht een beetje te bevochtigen dat doe ik hier ook altijd
Een te droge lucht is niet goed voor parkietjes en voor ons ;)

Snelle beterschap voor je parkietje

vele groetjes

Margreet

Hay Geert (en Arie natuurlijk)

Dat is snel zeg, ik denk even kijken op de genoemde site en kijk daar ik zie zelf het bezoek aan de dierenarts (ik dus) al geregistreerd staan

Als reactie voor eventuele medelezers: De reden dat ik niet denk dat Arie last heeft van zijn oogje is dat het oog zelf er heel mooi uitziet, niet waterig, niet rood en niet ontstoken.  Rondom het oogje is er echter sprake van kaalheid, slecht doorkomende veertje, schilvertjes, jeuk etc. Ook de neus dop is niet geheel gaaf.
Daarom wordt Arie verdacht vergezeld te zijn van Cnemidocoptes mijten. Het is wel opvallend dat dit maar bij 1 oogje zit.
Dit is een vrij veel voorkomende mijt bij parkieten. Wat ik vergeten ben te vertellen is dat behalve om herinfectie te voorkomen Arie over 2 weken mag terug komen, ook het hok e.d. even goed schoon gemaakt moeten worden.
Goede voeding en huisvesting is altijd erg belangrijk!

Als het goed gaat zit er een foto bij van een parkiet met een mijtinfectie

Arie is inderdaad een hele mooie vogel met een stoer karaktertje!!

groetjes,

Margreet van de Beek, je dierenarts

p.s. hele mooie site (maar dat is eigenlijk voor het gastenboek)

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#12
Arie heeft dus schurftmijt bij zijn oogje.
Hartelijk dank Margreet voor je uitgebreide reactie, hier kunnen we allemaal van leren!!! :)