Is mijn parkietje gezond?

Gestart door Luna2015, september 08, 2015, 14:17:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luna2015

Beste vogel liefhebbers,

Even een vraagje uit voorzorg, mijn parkietje Luna is nu 5 maanden bij ons, alles lijkt goed te gaan alleen vliegt hij nog steeds niet, hoj probeerd het wel maar springt alleen en stort dan weer naar beneden, kan dit zolang duren?

Ik merk ook dat hij de laatste weken erg veel niest, er komt dan ook vocht uit zijn neusje, soms niest hij we 3 a 4 x per minuut. Ook blijft hoj schrikkerig en is hoj best agressied als ie met je hand de kooi in wilt, toch gaat hij dan uiteindelijk we op mijn vinger zitten zodat hij eruit kan.

Graag jullie advies,

Groetjes, Olaf

Iris7

Je parkiet ziet eruit alsof ze is gekortwiekt, in dit geval zelfs nogal erg kort. Dan verklaart het vliegprobleem wel. Het niezen klinkt wel een beetje verdacht, dat kun je beter na laten kijken.
Groetjes van Lotje en Sjakie!
Welterusten Moppie (22-12-2012).
Slaap zacht Sproet (16-01-2013).
Dag lieve Fluffy (12-03-2013).
Rust zacht Kareltje (20-08-2013).
Doei Pip, Sjakie mist je (04-08-2014).

Sonja

Hallo Olaf,

Ik sluit me bij Iris aan.

Dat je parkiet schrikkerig is, is begrijpelijk.
Hij wil wegvliegen en dat kan hij niet omdat zijn vermogen tot vliegen hem is afgenomen.
Sommige mensen doet dit omdat ze denken dat dat de manier is om een parkiet tam te maken.
Niets is echter minder waar, tam maken kan alleen maar met liefde en veel geduld.
Door een parkietje te kortwieken dwing je hem om bij je te komen zitten, dat is geen tam maken.
Een vogel die tam gemaakt is, zal uit eigen vrije beweging bij je komen zitten, omdat hij dat zelf wil.

Met wat geluk komen de veren na de eerste grote rui weer terug, maar zekerheid daarover kan ik je niet geven.

Zoals Iris al schreef zou ik zeker even met je parkietje naar een vogelarts gaan vanwege het niezen.

Groetjes
Sonja

Luna2015

Dank voor jullie bericht, het vliegen gaat wel steeds beter en zijn vleugels beginnen ook wel te groeien. Hij is ook enorm in de rui dus ik hoop dat het nog goedkomt.

Luna2015

Beste parkiet liefhebbers,

Even een update, Luna kan inmiddels eindelijk vliegen dus alles lijkt goed te komen. Wel vliegt hij regelmatig tegen ramen aan dus vliegen beperk ik nu maar even tot alleen savonds als de gordijnen dicht zitten. Wel blijft Luna erg veel niezen dus ik vermoedt dat hij ergens allergisch voor is.

Toxh maar beginnen met het geven van gezasept tegen de verkoudheid?

Groetjes