tam maken

Gestart door elmo1, maart 03, 2013, 14:53:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

elmo1

Wij hebben onze Elmo nu twee weken.
En hebben ons goed laten infomeren,en in gelezen en bij een goede vogelkenner gekocht.
Toen wij hem twee weken kregen was hij 9 weken oud.
We konden hem na twee dagen al aaien..zelfs als hij zat te eten over zijn rug.
Hij komt ook op je vinger maar wil er zo snel mogelijk a weer af.
Hij vind grasriet of iets anders niet lekker hij eet er niet van alleen van zijn voer.
Dus doen we een beetje voer op onze hand en houden dat voor hem dan komt die wel op je hand eten maar snel.
Moeten wij nu mee geduld hebben, wand ik wil hem snel uit de kooi hebben dat die lekker kan rond vliegen.
Maar als ik met mijn hand naar beneden ga vliegt die snel op zijn stok.
Hij zit ook alleen maar op zijn stok en gaat niet zijn kooi door om met speeltjes te spelen.
Hij brabbelt en roep wel.
Moeten wij meer geduld hebben of word onze Elmo echt niet tam????









*wendy*

WOW je bent al 2 hele weken bezig en Elmo is NOG niet tam?

Als jij je goed hebt ingelezen, dan weet jij dat hier wel maanden overheen gaan ;-) Geduld en vertrouwen zijn de kernwoorden. Daarnaast hangt het tam worden ook heel erg af van het karaktertje van je parkietje.

Je kan Elmo gewoon uit de kooi laten. Dan kan hij z'n energie kwijt. Dan wordt het tam maken ook gemakkelijker omdat het geen bonk energie meer is ;-) Het is zielig om je parkietje nog maanden in de kooi te laten zitten.

Aangezien jij je goed ingelezen heb, ga ik ervanuit dat er binnenkort een vriendje voor Elmo komt? Je zal zien dat hij dan veel actiever wordt, meer durft en waarschijnlijk sneller tam wordt.

Samantha23

Hey allemaal ik heb een parkiet ( al 5 maanden) en hij is nu pas tam. Hij bijt wel soms en schrikt vaak. Het is niet zo makkelijk om tam te maken je moet geduldig zijn  :-\

Silva

Ik heb nu al een jaar mijn grasparkietje Niebo. Het deurtje van zijn kooi staat altijd open, maar hij komt er maar gering uit. Wanneer hij eruit is heeft hij de tijd van zijn leven, maar hij blijft toch liever in zijn kooi bij zijn speeltjes. Misschien komt het ook omdat het een held op sokken is en dat hij niet goed kan vliegen. Binnenkort krijgt hij een maatje dus hopelijk veranderd het dan :)
Dat heeft toch niets met tamheid te maken, maar toch met het karakter van het parkietje?

*wendy*

Dat heeft met het karakter van het parkietje te maken. Maar hoe tam een parkietje wordt, heeft óók te maken met het karakter van het parkietje ;-)

Een maatje zal Niebo zeker aanmoedigen nieuwe dingen te ontdekken. In z'n uppie is het allemaal een beetje eng, met z'n tweeën trekken ze elkaar over de streep.

Vogellied

Inderdaad, karakter is ook van belang. Wij hebben ons grasje nu een maand, en hij is al niet meer bij ons weg te slaAn. Op dit moment zit ie op mijn schouder mee te kijken en mijn laptop te onderzoeken. 8) hij heeft ook een nieuwsgierig karakter en wil alles proberen.

Ik zou zeggen veel tegen hem praten en rustig bewegen als je bij hem bent dan went ie vanzelf

grasParkiet2

En als je je grasje savond los laat of als het gaat schemeren kan je hem gewoon pakken om hem in zijn kooi te zetten. Want vogeltjes kunnen niet goed zien in het donker. En ik heb nu ook 2 jonge vogeltjes en zie dat er een heel bang is en de ander heel nieuwsgierig en ze trekken elkaar over de streep en durven samen meer. Als ik de bange alleen had zat die ook alleen maar op een stokje en speelde ook niet. Nu die samen is met een ander doet die dat wel. Dus ik hoop dat je toch over weegt een vriendje erbij tekopen. En ze worden dan net zo tam als je er tijd in stopt en misschien wel sneller.

Sara

Je grasparkietje 'pakken' is helemaal niet aan te raden. Je wilt immers het vertrouwen van je parkietje winnen, en niet dat je parkietje bang van je wordt.  ;) Je moet je parkietjes de eerste keren los laten vliegen als je echt tijd genoeg hebt en geduld hebben tot ze vanzelf in de kooi gaan.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

grasParkiet2

Kan je soms lang wachten want als ze eruit komen wilt dat nog niet zeggen dat ze hun kooi weer terug kunnen vinden hoor. Dus zeg ik alleen maar dat als je ze moet pakken je dat dan het beste kan doen want als het gewoon licht is je er achteraan gaat jagen en dan worden ze bang en gestrest ja. En je moet altijd genoeg tijd vrijmaken als je ze voor de eerste keer laat vliegen. Je kan ook een handschoen aan doen dan zien ze je hand niet en worden ze daar niet bang voor.

Sara

Pakken is echt het laatste middel. Er zijn nog andere manieren om je parkietjes in de kooi te krijgen die je eerste moet uitproberen, zoals de kooi voor hen houden, iets lekkers in de kooi hangen en deze voorhouden, ...

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

locar

Citaat van: grasParkiet2 op maart 29, 2013, 18:43:40
En als je je grasje savond los laat of als het gaat schemeren kan je hem gewoon pakken om hem in zijn kooi te zetten. Want vogeltjes kunnen niet goed zien in het donker. En ik heb nu ook 2 jonge vogeltjes en zie dat er een heel bang is en de ander heel nieuwsgierig en ze trekken elkaar over de streep en durven samen meer. Als ik de bange alleen had zat die ook alleen maar op een stokje en speelde ook niet. Nu die samen is met een ander doet die dat wel. Dus ik hoop dat je toch over weegt een vriendje erbij tekopen. En ze worden dan net zo tam als je er tijd in stopt en misschien wel sneller.


Je moet als je parkiet je los is en hij wil miet in de kooi. Dan moet  hem NIET met je handen vangen!!!
Daar worden ze super bang van en als je ook pech hebt niet meer tam.
Als ik mijn parkieten van dan doe ik altijd handschoenen aan. Daar door worden ze niet bang van en dan blijven ze ook nog tam. Dit is niet verzonnen maar dit is echt waar.
Als ik met mijn handschoenen op bijvoorbeeld 60cm van ze af staat dan vliegen ze gelijk weg.
Dus NIET zonder handschoenen vangen.

DobbyFloppy

Beter is om als je hem moet vangen een handdoek te gebruiken, dit associëren ze niet me je hand.
Ik pak mijn vogels alleen als het echt nodig is, bijv bij medicatie wat in het bekje toegediend moet worden.
Wat ik altijd deed toen mijn grasjes jong waren gewoon het kooitje pakken voor hun neus zetten gingen ze er bij mij zonder moeite in
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

parkietenlover3

#12
Hoi,

Ik heb een speeltuin en daar spelen ze overal.
Als ik Polly en Daisy ga halen dan gaan ze een paar keer kusjes geven en over me heen lopen.
Na 10 min  gaat ie weer naar de speeltuin.
Moet ik beter mijn best doen?
Daisy is 14 weken en Polly 12 weken.




Graag hoofdletters en punten gebruiken

*wendy*

Volgens mij gaat het al hartstikke goed! Ze zullen niet de hele dag bij je willen zitten, want ze willen ook lekker met elkaar spelen, en er moet gepoetst, geslapen en gegeten worden. Geniet gewoon van de tijd die ze bij je willen komen zitten en vergeet vooral niet te genieten van het spelen dat ze met elkaar doen ;-)

Lekker zo doorgaan!

parkietenlover3

dankjewel wendy,

ik zal zeker van mijn vogeltjes genieten.

groetjes kim, polly & daisy

matthijs en rakker

hallo allemaal ik heb mijn parkiet 2 dagen en ik weet niet of ik hem nou wel of nog niet moet laten rond vliegen (hij is nog niet echt tam ik kan mijn hand met gierst een heeeeeeel klein stukje in de kooi steken) helpt het met tam maken als ik hem nu al rond laat vliegen of moet hij helemaal tam zijn.

alvast bedankt matthijs en mijn lieve rakker

*wendy*

Ik laat ze hier altijd een paar daagjes wennen, totdat ze in ieder geval eten en door de kooi bewegen. Dan laat ik ze vliegen. Tam worden ze vanzelf en gaat naar mijn mening sneller buiten de kooi. Ze kunnen door het vliegen ook wat energie kwijt, waardoor ze daarna meer aandacht voor jou hebben.

Er zijn er ook die ze er pas uit laten als ze goed op de vinger stappen. Dat kan echter best een paar weken duren, dus dan zitten ze best lang in de kooi....

matthijs en rakker

Dankje ik mocht hem vanochtend al een beetje aaien

Matthijs

EliseAvi

Aaien vinden parkieten over het algemeen niet fijn! Dat hij het nu toelaat is eerder angst dan dat hij het prettig vind! Liever niet aaien dus. Probeer hem rustig aan aan je hand te laten wennen door met gierst in de kooi te gaan. Hij moet eerst vertrouwt raken, en dat gebeurt niet binnen 3 dagen.

Ineke P

Citaat van: *wendy* op mei 10, 2013, 17:52:07
Ik laat ze hier altijd een paar daagjes wennen, totdat ze in ieder geval eten en door de kooi bewegen. Dan laat ik ze vliegen. Tam worden ze vanzelf en gaat naar mijn mening sneller buiten de kooi. Ze kunnen door het vliegen ook wat energie kwijt, waardoor ze daarna meer aandacht voor jou hebben.

Er zijn er ook die ze er pas uit laten als ze goed op de vinger stappen. Dat kan echter best een paar weken duren, dus dan zitten ze best lang in de kooi....
Wij hebben nu 2 parkietjes. De ene is hier net 2 dagen en de andere hebben we gisteravond opgehaald. Over een paar dagen wil ik ze eruit laten. Maar ze zijn nog wel jong. De ene is 6 weken en de ander iets ouder schat ik. Kunnen ze dan al wel goed vliegen? En hoe laat ik ze uit de kooi zonder vast te pakken?
En vraag 2: Hoe maak je ze tam buiten de kooi? Op youtube heb ik filmpjes gezien dat ze tam maken d.m.v. de hand in de kooi. Ik weet niet hoe ik ze tam moet maken buiten de kooi....
Sorry voor al die vragen. Maar ik heb totaal geen ervaring met parkieten.