Alternatief Voor Teflon

Gestart door helma, november 08, 2005, 17:31:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

helma

Hoihoi,

De laatste tijd worden er veel vragen gesteld of mededelingen gedaan over het onderwerp teflon of anti-aanbakpannen.
De boodschap lijkt me heel duidelijk: Parkiet niet in de keuken en kijk uit met teflon!!

De giftige dampen zouden vrijkomen bij extreem hoge temperaturen.
De berichten spreken elkaar op dit vlak nog wel eens tegen.
De één zegt dat het niet mogelijk is dat bij normaal gebruik dergelijk hoge temperaturen worden gehaald.
Ik hoef echter maar aan de aflevering van "Hart van Nederland" te denken.
Hierbij zijn twee vogels om het leven gekomen, na het bakken van hamburgers, een handeling wat in mijn ogen wel degelijk onder normaal gebruik valt.

Voor de mensen die toch graag een anti-aanbakpan willen blijven gebruiken, maar daarnaast huiverig zijn om het te gebruiken met het oog op de gehouden parkieten of andere vogels,heb ik een alternatief gevonden.
Namelijk pannen van het merk Braet.

Zelf heb ik afgelopen zomer 2 pannen van dit merk aangeschaft.
Hier zit een anti-aanbaklaag in van een soort leisteen.
Eerder deze week heb ik navraag gedaan bij de fabrikant en deze heeft mij bevestigd dat er in de groene pannen die zij verkopen absoluut geen teflon in verwerkt is.

Ik moet hier echter wel 2 kanttekeningen bijmaken:

1. De pannen zijn niet geschikt voor de vaatwasser.
De anti-aanbaklaag is echter van dusdanige kwaliteit dat een borstel met wat water ruim voldoende is om de pan goed schoon te krijgen.

2. De groen-gekleurde pannen zijn voor alle kookbronnen geschikt, behalve voor inductie.
Men verkoopt wel pannen die geschikt zijn voor inductie, maar let op: deze zijn wél voorzien van teflon.

Naast het teflonverhaal, zijn de pannen uitermate vriendelijk in gebruik, hoeft men weinig vet te gebruiken en dient er op lage temperaturen te worden gebakken, iets wat de kans op verbranding van etenswaar verkleint.


Voor de mensen die meer info wensen: www.braet.nl

Groetjes
Helma.



Sanne

Hallo Helma,

Goed dit te weten. Vooral voor mensen die toch misschien een open keuken hebben of de parkiet(en) in de keuken hebben staan (wat me alsnog niet verstandig lijkt).
Ik ga zelf ook maar eens kijken op de site. Bedankt voor de informatie  :D

Groetjes Sanne, Rocko en Gijsje

Parkieten-Freak

Bedankt Helma, voor het starten van dit topic! :)
Het is goed te weten dat er anti-aanbak pannen zijn die we met een gerust hart kunnen gebruiken. :)


manette

Haha, ze zullen wel opkijken bij Braet over zoveel belangstelling; ik heb ze namelijk van de week ook gemaild hierover.

Verder wacht ik nog steeds op bericht van Siemens over de anti-aanbakwand van 'katalytisch email' in de oven. Ik had gevraagd of daar Teflon in zit.

Eerst kreeg ik via het management de vraag waarom ik dit wilde weten en ze wilden perse allerlei type en serienummers weten van mijn oven. Daaruit concludeer ik dat ze dus ovens hebben waar wel Teflon inzit, anders hadden ze toch gewoon meteen ontkennend kunnen antwoorden.  Vervolgens hult Siemens zich al een paar dagen in stilzwijgen. Ik geef ze nog een enkele dagen, daarna mail ik nogmaals.

Als ik nieuws heb, horen jullie het meteen.

Parkieten-Freak

#4
Dat klopt Manette, er zijn inderdaad ovens waar Teflon in verwerkt is. Ik weet echter niet of Siemens die ook heeft.
Kijk hier maar eens als je meer wilt lezen over ovens waarin Teflon gebruikt is.
Wat betreft de temperaturen: die zijn aangegeven in Fahrenheit.
voor alle duidelijkheid:
325 graden F is ongeveer 166 graden Celsius
500 graden F is ongeveer 260 graden Celsius
Ook bij minder extreem hoge temperaturen kunnen wel degelijk schadelijke gassen vrijkomen....... :(


manette

#5
Hieronder het antwoord dat ik van Siemens heb gekregen op mijn vraag of katalytisch email (=anti-aanbakwand van de oven) Teflon of gelijkwaardige materialen bevat.


Goedenmorgen mevrouw Marchand,

Het antwoord uit Duitsland is alsvolgt: Er zit geen Teflon in het katalytische materiaal. De fabriek heeft dit bevestigd.
Teflon is een organisch materiaal en de katalyse worden alleen anorganische materialen gebruikt.
U kunt dus met een gerust hart uw dieren in de buurt houden,

voor snelle afhandeling van uw bericht verzoeken wij u naar ons centrale email-adres te reageren: infocentrum@siemens.nl

met vriendelijke groeten,

Liesbeth Mulder-Pieterse
productadviser
Siemens

margreetvantermeij

#6
Beste Helma,

Ik heb overal gezocht, maar ik kan geen Braet pannen vinden. Kun je me vertellen op welke site je deze pannen kunt bekijken/aanschaffen?

Margreet

Edit//
Ivm overzichtelijkheid de quote weggehaald ;). Gr. Ingrid

Ingrid

Helma vermeldt in haar post de link naar Breat ;). Daar hebben ze ook een online shop: http://www.braet.nl/shop/

Kleintjes

Hoihoi,

heb net eens op de site gekeken aangezien we toch binnenkort nieuwe pannen nodig hebben.

De prijs valt enorm mee en ze gaan nog lang mee ook!! En bovendien parkietjes-veilig ;D. Zal proberen m'n vriend te overtuigen om deze pannen eens te gaan gebruiken.

Groetjes en liefs van ons aan jullie

(nog iemand last van 'n deja-vu gevoel toevallig?)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Heb recentelijk ook een Braet pan aangeschaft,
Ben heel benieuwd!  :)


parkietenfan

Zijn de mensen die deze pannen aangeschaft hebben er tevreden over?
Ik wil ze namelijk ook gaan aanschaffen. Ik neem aan dat we er op kunnen vertrouwen dat de pannen echt niet schadelijk zijn ???

Josephine

Nou iedereen in dit topic die deze pannen heeft aangeschaft is er tevreden over, en als breat, zelf ook zegt dat ze niet schadelijk zijn, dan zou ik dat maar geloven hoor!

Parkieten-Freak

Citaat van: parkietenfan op november 30, 2006, 17:05:51
Zijn de mensen die deze pannen aangeschaft hebben er tevreden over?
Ik wil ze namelijk ook gaan aanschaffen. Ik neem aan dat we er op kunnen vertrouwen dat de pannen echt niet schadelijk zijn ???


Beetje late reactie, maar ik wilde toch even laten weten dat de Braet pan uitstekend bevalt!


parkietenfan

Hihihi bij mij bevallen ze inmiddels ook uitstekend. Maar Parkietenfreak, toch bedankt voor je reactie :D
Bij mij is geen teflon meer te vinden in de keuken..................;-)

Mitzi

Hallo allemaal,

Ook ik wil graag een Braet pan aanschaffen omdat ik geen risico voor mijn Mitzi wil lopen.
Nu ben ik er niet zo happig op om uit webshops te bestellen die niet aangesloten zijn bij de thuiswinkel organisatie wilde ik nog even vragen of jullie er geen slechte ervaringen mee hebben (pannen niet geleverd etc.).

Alvast bedankt!

Parkieten-Freak

Zelf heb ik de pan destijds op een weekmarkt gekocht in Huizen.
Er kleeft zeker een risico om iets te bestellen bij een winkel die niet is aangesloten bij  de thuiswinkel organisatie.
Toch denk ik dat het bij Braet wel goed zit, en volgens mij kun je afspraken maken over de betalingswijze.
Je zou af kunnen spreken dat je na ontvangst per acceptgiro betaald.

http://www.braet.nl/shop/discl.html

Stuur anders even een mailtje naar info@braet.nl
Misschien is er ergens een verkooppunt bij jou in de buurt.


Chicowen

Ik heb zelf de pannen destijds via internet besteld. Ik heb ze gewoon netjes verpakt ontvangen en heb er eigenlijk geen klachten over.
Natuurlijk kan het altijd een keertje fout gaan, maar volgens mij zit je bij Braet goed hoor. ;)

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

ilka

Hey,

Ik had voor mijn verjaardag een Braetpan gevraagd aan mijn broer. Hij heeft deze via de webshop besteld, maar we zijn inmiddels 3 weken verder en er is nog geen pan verschenen :( Hij heeft diverse keren gebeld en gemaild, maar er wordt niet opgenomen en de mails worden niet beantwoord. Ik wou bij deze dus even de mensen die een Braet pan willen bestellen waarschuwen. Je kunt waarschijnlijk beter even langs een verkooppunt gaan...

Groetjes
Ilka

Parkieten-Freak

Misschien is het handig om even aan te geven bij welke webshop je de Braetpan besteld hebt?


ilka

Bij Braet zelf. Hier dus: http://www.braet.nl/shop/
Misschien zijn ze getroffen door de economische crisis?