Kooi spijlen te ruim voor jong parkietje?

Gestart door caracamel, februari 18, 2011, 02:29:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

caracamel

Beste vogel liefhebbbers,

Ik dacht, ik kan net zo goed gelijk de vraag; jullie mening vragen.
T zekere voor het onzekere.
Betreft mijn kooi en een JONG parkietje.

Ik heb eergisteren deze topic geopend:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25915.0

Nu, dit...
Ik had eerst voor me 2 parkietjes een kooitje die ik te klein vond. Ik moet zeggen: ik vind voor vogels al snel een kooi wat te klein.

Ik ben een 3 en half jr terug gaan rondneuzen op internet, en zag een kooi; nieuwe.
De parkieten die ik had waren toen een half jaar oud.
Lekker ruim, hoog...voor 2 parkieten.
Ik doe er wilgentakken in (ik heb zo'n boom staan achter me huis), steeds verse takken. Schommeltjes ect.
Aan het eind dit bericht foto.

Deze kooi is:
Hoog 76 cm
Breed 75 cm
Diep 46cm
Spijlen: 18mm

Nu is me mannetje overleden, popje er nog alleen in. Ik ben op zoek naar een nieuwe vriend/kameraad voor haar, wordt een jong parkietje.
Ik lees de ''kooi topics''. Daar word ik wat eng van.
Altijd is het goed gegaan met de 2. Ik doel nu op de spijlen.
Nooit geen kopje ertussen of wat.

Vraag: Is deze kooi geschikt om een jong parkietje in te huizen of denken jullie liever ''wacht maar een paar maandjes''?

Als het voorjaar is in de kooi meer takken met de groene blaadjes eraan: vind me parkiet super!

Spijlen dus 18 mm.

Groetjes Elle

Tussen de takken midden rechts zit Simba (te wachten op n vriendje).


MissDorien

18mm is wel groot, 12 mm is gebruikelijk voor grasjes.
Ik zou wachten totdat je nieuwe parkietje dan een week of 10 is, dan is de kop wel even groot.

Caradow

18 mm is ook voor volwassen grasjes veel te ruim!

Het is in het verleden misschien goed gegaan, maar 18 mm is vragen om problemen..

Kleintjes

18mm tussen de spijlen gerekend of MET spijlen gemeten?
't Gaat echt om de ruimte ertussenin.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

caracamel

Ik heb vanavond een parkietje opgehaald!
;D Hij is leuk!!  :-*
Een foto van hem! De foto valt lichter uit door de flits (op de foto lijkt zijn kopje wit maar is zachtgeel, zijn veren zijn midden-donkergrijs), wat een lieffie, meneer is 7 weekjes!  8)



De kooi.

Ik heb weer tùssen de spijlen opgemeten, ik kan er niet minder van maken dan 17mm of 18 mm.
Ik had eerst voor Simba (popje van 4 jr) een andere parkiet. Deze zat bij me nu exvriend in zijn valkparkieten kooi samen met zijn valkparkiet, en ging ook goed met de spijlbreedte.

Omdat ik veel topics aan het doorlezen ben, lees ik van alles en dus ook over de spijlbreedte.

Nu staat de nieuwe parkiet op een kast tijdelijk in een andere kooi (me ''oude kooi'' die ik te klein toen vond), bij de kooi van Simba in de buurt.

Behalve missDorien vinden jullie het straks onverantwoord deze kooi?  :(






caracamel

#5
Ik heb outlet gemaild en gevraagd of deze kooi ook zonder onderstel te koop is.
Deze tralie afstand is 10mm.
Er is nooit wat gebeurt in de kooi waar Simba nu in zit, en hij is lekker ruim en groot.
Maar ik begin eng te worden wat ik allemaal lees over de spijlruimte.
Ik wil dan echt ook een zeer ruime kooi.
De kooi waar nu me nieuwe parkiet in zit vind ik al te klein voor 1 parkiet.
Het is een gevoel van mij....
Ik wil niet mijn vogels in een kleine kooi laten zitten  >:(
Op zijn minst wil ik zo'n 65cm bij 65cm hoog.


http://www.dierenoutlet.nl/?menu=article&categoryID=732189&articleID=14720981

Mars

Tja.. wat kan ik toevoegen? onderschat een kiertje niet. Parkietjes zijn graag onderzoekend:

Ik had een openstaande onderbak in mijn voliere. Een kiertje van zo'n 1 a 1,5 cm. Dat dat niet echt handig was, wist ik. Dat het gevaarlijk was, wist ik. Maar ja, er gebeurde nooit iets, toch?
Tot ik een nestje had en een erg ondernemend, schattig, onderzoekend kleintje van 5 weken oud had... Ik ben een middag weg, kom thuis en mis een vogeltje.

Daar zit een van mijn kleintjes te worstelen onderin de bak. Precies tussen dat kiertje. Ze had al een behoorlijke tijd gevochten, want de houtsnippers waren minimaal 10 cm rondom haar verdwenen.
Gelukkig kon ik het kleintje bevrijden. Ze vliegt nog een uurtje rond, komt gezellig bij me eten, beetje knabbelen aan mijn vingers.

1,5 uur na de bevrijding valt ze dood neer van de stok  :(

Duss.. wees gewaarschuwd met kleine openingen en net iets te grote tralie-afstanden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

caracamel

#7
Hallo Mars,

En dit vind ik dus niets, dit soort verhalen: ik moet er niet aan denken, mijn parkietje(s) tussen de tralies zitten met hun kopje of wat!!

NOOIT bij stilgestaan!! Ging altijd goed!! Met alle 3 de parkieten die ik had.

Ik dacht ''Ik heb een prachtkooi'', ik was eigenlijk altijd trots  , zeker als er nieuwe takken in zaten, als je dan zag hoe die parkietjes het naar hun zin hadden, en lekker ruim: wat wil een parkiet nog meer?..Dacht ik...........

Nou, in elk geval niet het risico lopen om te overlijden door te brede tralies!!

Dus..
Ik heb een aantal dierenzaken online gemailt..(hoop ik zonder onderstel te koop is)...en..
Ik heb vanavond advertentie op MP geplaatst:

http://dieren.marktplaats.nl/vogels-hokken-en-kooien/424275889-gezocht-ruime-kooimontana-atlanta-ii-kooi-montana-memphis-2.html?return=eJwtjEEKwyAQRe8SiEujSZtSRYpd9haSWCIxcciMUFp69xqa3Xvz%2Fx%2BnpPoEJTQq2Z9Uhd5tw6QnIlBNMyfwK1%2FcNhNE5wj5Gpt%2FhcMEt1c0ko1oKNWdlXV3z6FAL1t5EbtGKvoOUBCfIx4l2K%2BiwFICu%2BbFb2EomnBftwwgG8EgIQ1p9Ka9njv7YDmY43Glvz%2FlxTg1&df=1&fta=eNotz8GKwyAQxvF38ZCzY9IkjnjodQ%2F7CkGj6QqmStVu2NJ3Xw29%2FWHg%2BzEKJ3wlnJGUh1%2BeyiciEnKG5PASOpNkDgiiOByBwURB%2BIx%2FLoq0mVQPMSMVe8R72e3DrSIkh6yLsUjaxZDyGoyVjF%2F661dXnPyMNGNAEtXNEuHqTMIeiTMnPlYc%2BMDtpuEA3k9qMGsL0BvTNdi61Y0z5nEeD5iN1tNqzuD8wtoK1MEcojJp8fZ%2Byz8Nou03JLs6lmZXzpx4FdUvEd%2BffBKhkOLr%2Ff4HLxxWmA%3D%3D&fta_ind=1&fs=1

Ik aas op 1 van de 2 montana kooien, of zoiets..
Ik kan alleen het onderstel niet gebruiken..dus zonde om 99 euro te betalen en ik heb niets aan het onderstel..

Ik wil een RUIME kooi voor me 2 parkieten, zeker 65m hoog bij 65cm breed zoiets..

Ik wil geen kleinere kooi,anders voel ik me niet goed voor mijn parkieten: dat is mijn gevoel (anderen moeten natuurlijk zelf hun gevoel volgen)..

T is wat..ik ben net een paar dagen op dit forum:
geleerd over, afhangende staarten, hand opfokparkieten en...tralie breedtes.
(voor topiczoekenden info: betreft de ''afhangende staarten, hand opfokparkieten'' : zie me andere berichten)

Nooit teveel te leren!...
Dank jullie voor al jullie reacties en adviezen!

caracamel

Even een vraag.
Wat vinden jullie van deze kooi?
Het is zelfs nog iets breder dan die ik nu heb.
En kan ook zo gehangen aan weer 2 haken.
Alleen de voerbakjes vind ik wat eng: dat ze met hun kopje erin kunnen blijven hangen?
En de spijlen zijn gelakt staat er, zou dat veilig zijn?
http://www.zooplus.nl/shop/vogels/kooi/grasparkiet/verdere/197599

Mars

Het lijkt mij een kopie van de ferplast record serie. Dat zijn prima kooien. Hij is mooi ruim en je kunt er ook wat grotere speeltjes in kwijt.
Ik vermoed dat de gelakte tralies betekent dat ze net als veel andere kooien een soort van hoesje (verf) om de tralies heen hebben (heb je ook in het wit, zwart of donkerblauw vaak), veel parkietjes gaan die verf er wat af zitten knagen en na verloop van tijd laat dat dus los. Voor de vogels schijnt dat niet heel erg te zijn, maar het ziet er niet heel mooi uit. Maar goed.. dat is dus nu mijn vermoeden.

Ik zie dat iemand als commentaar geeft dat er geen lade in de onderbak zit en dat dat lastig verschonen is. Mocht je daar nog over twijfelen: lades verschonen wil eigenlijk niet, dus je hebt eigenlijk altijd de onderbak wel los.

Heb je ook een montana voliere overwogen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

CiteerWat vinden jullie van deze kooi?
Ik vind hem een beetje saai :P. Maar dat is mijn persoonlijk mening over de esthetische kant.
Hij lijkt me prima geschikt, ruim genoeg en veilig voor grasjes.

caracamel

Hallo Mars en Moppers,
Dank jullie voor jullie reactie op de kooi.

Net vloog de kleine even los en natuurlijk op de kooi van Simba.
Ik dacht toen al ''ga niet met je kopje erdoor he?!''.
Het zit me dus voor geen meter meer lekker die kooi die ik altijd had.

Mars,
Als ik de kooi schoonmaak dan neem ik zowieso gelijk de hele onderbak mee, dus dat er geen lade in zit is juist geen probleem.

Ik zit hard te denken de kooi te kopen.
Het enige wat me tegen houd is: de kooi kan wel opgehangen maar gaan die spijltjes waar de haken aan hangen niet ''doorbuigen''? Immers de kooi die nu aan 2 haken hangt heeft zeer sterke spijlen (ook redelijk dikke spijlen).

Ik wil echt een kooi die ongeveer net zo groot is, en deze is zelfs een paar cm breder en voor de rest dezelfde maten.

Wat denken jullie?

Enne..Mopperds. De kooi mag er nu saai uit zien, maar als ik de kooi koopt en inricht dan ben je de eerste die de kooi ziet  :P want die gaat niet saai worden  ;)  8)

Ik ben nog even ook aan het neuzen op MP.

caracamel


Deze ben ik gek van.
129 euro, maar ik heb niets aan de standaard.
En daar betaal je dan ook weer voor.

Maar qua model en groote is het helemaal perfect.

http://www.dierenvilla.nl/nl/papegaaien-2/rhr-quality-papegaaienkooien-239/bird-casa-113.html

Geertje

Mooie kooi hoor Caracamel.

Vooral die voerbakjes die van buitenaf bij te vullen zijn, zijn handig.
En aan die schuintes op het dak kun je op verschillende lengtes en hoogtes veel speelgoed kwijt.
Ik heb de Montana Madeira 2 voor de grasparkieten en de 3 voor mijn Kakariki. Vergelijkbare kooien en erg veel plezier van!
Bij jou is de spijlafstand voor de grasparkieten beter dan de mijne. Bij de madeira 2 is die 13mm.

Nogmaals, ziet er uit als een goeie koop!



caracamel

Ik heb de Montana Madeira 2 ook bekeken.
Die is zeker ook heel mooi! En lekker ruim.
Maar die van mij moet gaan hangen (aan 2 haken), en de Bird Casa lijkt me daar wel geschikt voor.
Ik doe dan voor de zekerheid nog een paar extra clipjes om de bak heen  8)

Trouwens:

Geloof het of niet:
Simba  (popje) zit zich de hele dag ''uit te sloven'' in haar kooi sinds de kleine ukkie op de kast staat.
Kop rolletjes maken om dr stokjes enzo, en wat onrustig op de stokken heen en weer.
En...vanmorgen zag ik: opeens dat ze haar kopje door de tralies stak!  :o
En ze deed het zelf (met gemak) weer terug!  ???
Ik schrok me rot! Normaal doet ze dat niet, maar ik denk ze naar de andere vogel nieuwsgierig is.

Morgen dus gelijk een andere kooi bestellen!!

caracamel

#15
Dit is dus nu hun nieuwe kooi.
De bird casa (zonder onderstel; hangend).
Heerlijk weer zo'n ruime kooi!! : met 10mm spijlruimte en alle spijlen horizontaal.

Ik vind het een zeer mooie kooi geworden.
Leuk speelgoed erin (stukken van de touwklossen eraf geknipt), 3 verschillende maten stokken erin, stukje vers wilgetak.

Vanaf een uur of 2 vandaag zitten ze er samen in.
Ik hoop dat ze het samen leuk kunnen vinden!
Alhoewel Simba (zoals gewoonlijk) ook aan Bounty laat merken zìj de baas is.

Op deze foto zit Simba aan de andijvie te eten en Bounty aan de trogierst te eten.



Beiden op de middelste stok voorin:



Ps: De wat lichte waas onderin de foto bij de onderbak, is waarschijnlijk de flits.

inge

Super ;D die zullen blij zijn wat worden onze pietjes toch verwend he ;D
Kan de bodem v/d kooi niet loskomen?
Veel succes met de nieuwe kooi en ook voor dinsdag bij de D.A!!!

caracamel

#17
Hoi Inge,

De onderbak kan zeker niet loskomen.
De kooi zelf heeft aan de voorkant en achterkant 4 klemmen.

Wij hebben (net als we met de vorige kooi gedaan hebben; zie de allereerste foto van deze topic) aan de voorkant 2 kleine gaatjes geboord in de bak, zo ook aan de achterkant, zijkanten: daar doorheen de sterke ''draden'' (ik weet zo snel het woord niet; net als vuilniszak binders maar dan sterker, wat vaak om bv nieuwe snoeren heen zit; die spaar ik dan ook altijd  ;)).

De kooi heeft wel een paar minpunten.
Die ik wat gevaarlijk vond, en we dat hebben moeten aanpassen.
Ik zal dat in de topic over ''kooien'' schrijven.

Verder een lekkere ruime stevige kooi!
De kooi hangt stevig!  ;)

caracamel

Ik had deze link ook in de ''kooien topic'' geplaatst.
Aangezien ik niet meer mijn bericht later kon aanpassen, heb ik deze link later eronder geschreven.
Met de vraag of het mischien samengevoegd kon worden in mijn bericht van daarvoor.
Mijn laaste bericht is daar verwijderd  ???

Aangezien Lisanne voorstelde om mijn nieuwe kooi in de ''kooien topic'' te plaatsen, leek het me zeer leuk daar een link van toe te voegen hoe de kooi mèt standaard eruit ziet ingericht. Aangezien de mijne zonder standaard is.
Zo hebben/krijgen mensen wat meer indruk als alleén van een plaatje van een website afbeelding van een kooi. Dat is toch erg leuk.
De bird casa ingericht:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=25713.0

Verder..
Naar aanleiding van mijn topic:

http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=26009.new;topicseen#new

Wil ik mijn acount opzeggen.
Wat ik na dit bericht ga doen  ::)

Het is nogal zeer eigenaardig als iemand met ''dikke letters'' typt (om zo iets te verduidelijken) dat iemand dan als ''ruzie achtig'' of schreeuw achtig benoemd wordt! (of is een ''uitroepteken'' ook al tè?!).
Ik probeerde steeds iets in deze topic te verduidelijken, wat blijkbaar niet echt (door de kenners) gelezen wordt  >:(
En ik ben geen papagaai!  ;)
Tot op heden heb ik zowel van andere mensen (elders), als de assistente van mijn DA alleen maar positieve reacties ontvangen  8)
En nee, lisanne 'Lovesbudges'' : niet elke DA is kundig in een snavel knippen àls in dichtbranden van een snavel: dus de eerste hulp daarna!
Een chirurg die wel kan operen maar niet kan hechten? Of andersom? ...Hmmm, ik zou me daar niet door willen laten opereren!  :o

Blijkbaar lezen jullie alleen wàt jullie wìllen lezen, en missen wat iemand schrijft (zoals ik na het knipppen van een paar mm snavel) een hèèl bericht; context

Ik heb er zeer goed aangedaan zelf een paar mm eraf te knippen, aangezien dit een kwestie was van ''een paar dagen'' en ze had dood gelegen!
Aangezien bij Simba haar snavel elke maand geknipt moet worden, dus ..het zò hard groeit dat ''elke dag telt'', en het was al tot in haar krop gegroeit.
Zie verdere berichten in die topic.

Succes allemaal!
En graag dit bericht laten staan; niet verwijderen.  ;)

Hier kan een slotje op (natuurlijk na wat 'weerwoordjes'' van de ''kenners'' ;-)

Gegroet, Elle

lovesbudgies

Het spijt me, Elle, maar je bent m.i. nu alleen maar ruzie aan het zoeken.
Ruzie maken is niet de bedoeling van het forum en een weerwoord op dit bericht lijkt me dan ook niet nodig.
Bij deze sluit ik dit topic en mocht je het account willen laten verwijderen, dan mag je mij een pb sturen.

Groetjes,

Lisanne