Spelletjes Met De Grasparkiet

Gestart door JanTur, september 12, 2005, 12:53:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanTur

Hallo

Weet er iemand wat ik mijn parkietje allemaal kan aanleren.  Hij is momenteel redelijk tam en ik zo graag een stapje verder gaan.  Ik probeer zoveel mogelijk steeds zijn naam te zeggen tegen hem om hem te leren praten. Ik heb hem ook reeds een parkietenboom gemaakt, maar ik zou graag iets uitvinden waardoor ik met hem kan spelen op een communicatieve manier.  Iets van actie - reactie spelletjes.  Ik vraag iets en mijn parkietje voert het uit.

Heeft er iemand bijkomende tips hoe ik het best mijn parkiet kan leren praten.  Momenteel neem ik mijn parkiet op mijn vinger en breng hem voor mijn mond.  Ik vertel hem dan telkens zijn naam en dit gedurende 1 minuut lang 2 maal per dag.

Alvast bedankt

Safrena

Hey Jan Tuur

op onderstaande link vind je meer info over spelletjes spelen met je parkietje en tips om je parkietje te leren praten

http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

vele groetjes

Chantalleke

Onze parkiet 'snavelbalt' graag. Een soort voetballen, maar dan met je snavel  :D
Rol een tralieballetje zijn kant in en reageer heel enthousiast als hij het weer terugrolt (in het begin moet je em daar dus een betje mee helpen ;) ). Onze parkiet balt ook wel eens met ons konijn, da's helemaal leuk om te zien  :P

Maar parkietjes zijn hele intelligentie diertjes. Je zou hem ook kunnen leren tellen met zo'n telraampje bijvoorbeeld (heb je wel heel erg veel geduld voor nodig)

Veel plezier
Chantal

Sonja

Hoi JanTur,

Op de eerste plaats is het belangrijk om een hechte band op te bouwen met je parkiet, dan zul je het meeste van hem gedaan krijgen. :)
Door verschillende spelletjes en speeltjes met hem uit te proberen, kom je erachter wat jouw parkietje leuk vindt, en kun je daar op doorborduren.
Hou wel altijd in je achterhoofd dat op de eerste plaats je parkiet het leuk vindt. Als hij er plezier in heeft, leert hij makkelijker. ;)
Geef ook je ogen goed de kost. Parkietjes doen uit zichzelf een hoop leuke dingen, en halen allerlei acrobatische toeren uit, en daar kun je mooi op inspelen. Doet je parkiet iets leuks, ga dan meteen naar hem toe, en laat overdreven merken hoe geweldig hij wel niet is. :P Je zult verbaasd zijn, hoe snel ze dat in de gaten hebben!
Op deze manier heb ik mijn parkietjes allerlei dingen kunnen leren, aandacht is de mooiste beloning die je je parkiet kunt geven! :D

Veel succes en speelplezier!

Groetjes, Sonja.

Josephine

bij mij vind hij een ping-pong balletje helemaal geweldig, als hij hem al hoort stuiteren dan zie aan hem dat hij het leuk vind en hij gaat erhelemaal met zijn snavel tegen aan tikken! ik heb het hem geleert door elke keer met 2 personen het balletje over te rollen! ook vind mijn parkietje het leuk om met een glimend kettingkje te spelen!

vlekje

Vlekje is helemaal gek op het touwtje met de 3 gekleurde balletje en belletje. Als ik hem beweeg in de kooi komt ze er bijna direct opaf en gaat er tegenaan duwen. (Goed begin misschien voor het tam krijgen, aangezien ze dat nogsteeds niet is... -> eigenwijsje ;) )  En ook het belletje met 3 ringetjes heeft ze sinds kort ontdekt.

Parkieten-Freak

#6
Buiten de kooi is ook hier snavelbal populair met een doorzichtig balletje. Op mijn avatar zie je Croky met het bewuste balletje spelen :)
Verder speelt Croky graag met een ballpoint. Hij vind het prachtig om deze met de snavel op te pakken en te laten vallen. (Voor alle zekerheid geef ik er eentje zonder stift).


Ingrid

Hier is een favoriet spelletje om bijvoorbeeld alle knijpers en knopen die her en der liggen in hun speelbakje te stoppen ;). Vervolgens moet alles er weer uit!
Het liefst doen ze dit spelletje op tafel, zodat ze het van tafel kunnen gooien als alles weer uit het bakje moet.

(ondertussen kijken ze op het klokje wat op tafel staat, zo houden ze goed in de gaten of ze hun tijdrecord breken  :P )

Robintje

Ook bij Robin is snavelbal het meest interactieve spelletje. Verder speelt ie gewoon graag met z'n speeltjes (vooral dingetjes met belletjes en glimmende oppervlakten zijn geweldig leuk), maar dat zijn meer dingen die ie doet om zichzelf te vermaken.

Tanja

Bertus vindt het geweldig om dingen te laten bewegen... Maakt niet uit wat het is, als het beweegt is ie helemaal in de wolken...Hij kan uren tegen zijn schommeltje aantikken, of tegen een dun kookboekje dat ik heb, dat buigt namelijk ook een beetje door... Maar ook bij planten gaat ie uit zijn dak, en laat hij de bladeren bewegen... Het oogt wat debiel als hij weer eens bij mijn ouders thuis de hele dag voor de (dichte) klok mee gaat doen met de slinger die heen en weer gaat.
Ook is het 'weggooien' van dingen favoriet. Leg kleine dingen op een kast of tafel, en het wordt er gelijk afgegooid!

Bolle

CiteerBuiten de kooi is ook hier snavelbal populair met een doorzichtig balletje.
[snapback]13276[/snapback]

Hallo,

Jullie hebben het al een paar keer over "snavelballen" gehad. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een balletje van plastic met een belletje erin (bij de dierenwinkel heb ik dit bij het kattenspeelgoed gezien)?   :blink:

Groetjes,
Yvonne

Sonja

#11
Hoi Yvonne,

Het gaat inderdaad om een tralieballetje, wat ook verkocht wordt als kattenspeelgoed. ;)  Onze parkietjes zijn er ook gek op, vinden het hartstikke leuk om het balletje zo ver mogelijk weg te gooien, en ik moet het dan weer iedere keer gaan halen...... :D

Groetjes, Sonja.

[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Ja, het transparante balletje van Croky is ook eigenlijk ook een kattenspeeltje.


Bolle

Bedankt! Nu weet ik inderdaad wat jullie bedoelen. Ik ga 'm straks ook kopen. Ben erg benieuwd of ik die twee slopers van mij aan het spelen krijg!  :D

Groetjes,
Yvonne

nijn

Mijn vorige parkietje kwetter vond het geweldig om enveloppen en papieren te verplaatsen. Het is geen spelletje maar voor hem wel. Hij kon zo een uur achter elkaar papieren met zijn snaveltje pakken (niet optillen hoor maar wel vastpakken!)
ermee rondzeulen en ergens anders op de talfel neerleggen! Daar werd hij heel vrolijk van en grote paperclips pakte hij ook met zijn snaveltje,ik moest het dan weer verplaatsen en hij bracht het weer terug!

Groetjes Nienke

Sonja

Bij deze is de vraag voldoende beantwoord, vandaar een slotje. ;)

Groetjes, Sonja.