Hallo allemaal,
Ik ben helemaal nieuw in de "parkieten wereld". Een collega van ons mam heeft afgelopen woensdag een parkiet gevonden (hij dacht eerst dat het een hoopje sneeuw was

). Hij heeft die toen aan mijn moeder gegeven omdat hij wist dat ik "veel" van dieren weet. Dat wil zeggen, ik ben 2e jaars dierenarts assistente student. Maar van vogels weet ik dus vrij weinig.
Nou heb ik de afgelopen dagen al wat op internet rondgesnuffeld om meer informatie over grasparkieten te vinden, wat me ook aardig is gelukt.
Van zijn uiterlijk zag ik al meteen dat het een grasparkiet is (niet zo moeilijk te zien natuurlijk) en het is een jonge vent. Al weet ik niet zeker of het een jongetje is.
Want: hij heeft nogal een grote wond op zijn snavel waardoor hij nog maar door 1 neusgat kan ademen en ik dus moeilijk de beginnende blauwe kleur kan zien. Ik heb het wondje met een betadine oplossing ontsmet (1x per dag). En ik zie ook wel iets of wat verbetering maar niet veel. Hier maak ik mij echter niet zo veel zorgen om.
Het gene wat ik wel eng vind is dat hij alleen maar stil blijft zitten. Hij eet goed en ik heb hem één keer zien drinken. Maar daar houd het ook mee op. Hij zit alleen maar op de grond, fluit niet en af en toe trekt hij een poot in. Ook had hij een verstopping, Maar dat begint gelukkig al beter te worden door het grit wat ik hem heb gegeven.
Ik heb hem nou 4 dagen en ik vroeg mij af wat jullie ervan vinden. Zelf denk ik dat hij zowieso eigenlijk wel een beetje eenzaam is, maar dat is natuurlijk op te lossen. Maar denken jullie dat dit nog een andere reden kan hebben, dat hij er zo futloos bij zit? Hij KAN opzig wel vliegen gelukkig. Maar als het niet hoeft doet hij het niet (ik heb hem 1x losgelaten en toen vloog hij mijn kast in). Hij heeft ook maar een heel klein kooitje, die had ik toevallig vorige week gekocht met als idee dat ik hem in zou richten voor mijn muis.
Als Nibb-it de grasparkiet het overleeft koop ik wel een grotere voor hem en ook een vriendje want ik heb door mijn studie enz. niet zo veel tijd voor hem als ik zou willen...
Ik hoop op tips van jullie want ik heb dus nog nooit eerder een vogel gehad.

Xx Miriam
P.s Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat het duidelijk is.