Kruimeltje's vleugeltje

Gestart door Kruimira, januari 04, 2010, 12:30:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kruimira

Hallo allemaal,
ik heb al rondgezocht maar nog geen antwoorden gevonden.
Mijn Kruimeltje (vrouwtje) is opeens de onderveren van haar rechtervleugeltje kwijt. Ze vertoont gelukkig geen symptonen van ziekten of stress, ze zit volgens mij gewoon lekker in haar vel, maar kan dus opeens niet meer vliegen. Het is net alsof het is afgeknipt, net zoals in het begin als je een parkietje tam wil maken. Ze snapt er zelf ook niks van, want ze probeert gewoon te vliegen. Weet iemand hoe dit komt en of dit gewoon weer aangroeit?
Groetjes Mandy.

lovesbudgies

#1
Hoi Mandy,

Hoe oud is je parkietje?
Ik neem aan dat je met onderveren, de slagpennen bedoeld.
Het kan zijn dat ze gewoon in de rui is, verliest ze ook donsveertjes?
Ook bij de kruipersziekte vallen de slagpennen uit, maar dit gebeurt op jonge leeftijd.
Als ze in de rui is groeien de slagpennen binnen een paar weken weer aan.

Groetjes, Lisanne.

Edit: Als je nog verloren slagpennen hebt, is het ook handig er even goed naar te kijken, bijvoorbeeld of er bloed in de schacht zit, of er een knik
in de schacht zit en zijn ze kapot of puntgaaf? Dit kan helpen de oorzaak te achterhalen.

Mars

Een andere optie is nog een gedeeltelijk schrikrui of plukken.
Maar zoals Lisanne al schrijft: de leeftijd is belangrijk om te weten.
Bij een rui vallen overigens meestal de veren wel een beetje aan twee kanten uit en als ik het goed begrijp is de andere vleugel helemaal goed?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Kruimira

Hoi,
Kruimel is 4,5. Ik heb inderdaad een paar slagpennen gevonden en ze zien er helemaal normaal uit. Geen bloed of knik.
Ze heeft deze week meer donsveertjes verloren dan mijn andere parkiet Amira, maar Kruimeltje is normaal heel erg in de rui, ze verliest dan heel veel veren, en dat is nu dus niet zo. Haar andere vleugel is helemaal normaal.
Groetjes.

Kleintjes

Citaat van: Kruimira op januari 05, 2010, 12:26:55
Hoi,
Kruimel is 4,5.
Maanden of jaren? Dat helpt om dingen makkelijker te kunnen uitpluizen ^^
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mars

@ kleintjes
Goede vraag.. Maar het antwoord kunnen we gokken: Aangezien ze praat over 'normaal heel erg in de rui'.


Als ik dit zo lees vallen voor mij een gewone rui, kruipersziekte en PBFD (snavel en veerrot) af.
Dan heb je denk ik een paar mogelijkheden: ze heeft vast gezeten, ze plukt of er is sprake geweest van een soort van schrikrui. Overigens allemaal best onwaarschijnlijk, omdat het gaat om veel veren en allemaal aan 1 kant. ;)

Als de pennen er helemaal uit zijn, duurt het niet lang voor ze terugkomen (onafhankelijk van een ruiperiode). Houd dan even in de gaten of ze blijven zitten of dat ze toch weer snel op de bodem liggen. Want anders is een bezoekje aan een vogelarts een goed plan.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Ik denk dat het een geval van schrikrui is.

Gewone rui en ziektes vallen voor mij ook af, en bij vast zitten of plukken zien de slagpennen er gehavend uit.

Als een parkiet in de natuur wordt aangevallen en vastgepakt bij de veren, kunnen ze die veren loslaten, waardoor de kans
op ontsnappen wordt vergroot. Dit is de schrikrui.
In huis kan dit ook gebeuren als je parkietje ergens hard tegenaan vliegt, zich hard stoot, valt, te hardhandig wordt vastgepakt, etc.
Zelfs bij het schrikken van onweer of vuurwerk kunnen ze ineens veel veren loslaten.
Ik heb even gegoogled en daar kwam ik meer gevallen tegen van schrikrui aan maar 1 kant.

Waarschijnlijk is er dus iets gebeurd waardoor ze geschrokken is, en de veren hebben losgelaten. De slagpennen zullen binnen 4 tot 6 weken
weer terug gegroeid zijn, je kan ook wat extra ei-voer geven.

Verder ben ik het met Mars eens, bij ziekteverschijnselen of het weer loslaten van de veren even naar de vogelarts.

Succes Mandy! Hopelijk over 3 weekjes een berichtje dat ze weer kan fladderen.  ;)

Kruimira

Hallo!
Bedankt voor de snelle reacties!
Kruimeltje is 4,5 jaar ;) Het zou best kunnen dat het door het vuurwerk komt, twee jaar geleden ging ze namelijk helemaal door het lint door al dat geknal. Toen heb ik er heel lang bijgezeten tot ze weer rustiger was. Dit jaar had ze er dacht ik niet zo veel last van, maar het is wel sinds Oudjaar dat ze haar slagpennen kwijt is. Ze zit hier nu vrolijk achter mij te kletsen, dus volgens mij is er met haar gezondheid niets mis. Gelukkig!
Ik kijk even hoe het gaat en laat het weten zodra er iets veranderd.
Groetjes!

Tanja1985

#8
Oh wat goed dat ik dit lees!
Mijn parkietje Wiki heeft namelijk hetzelfde! Wiki is ong 4 maand oud.
Ik snapte er niets van! Hij is vrolijk en je merkt er niets aan, maar aan zijn rechtervleugel zitten geen lange vleugelpennen meer sinds kerst! Maar ik heb ze ook niet gevonden  :o Hij verliest wel wat donsveertjes maar niet veel.. En hij kan nog wel vliegen... Ik zie nog geen tekenen van het terug groeien.. 'Hopelijk' is het schrikrui en groeit het straks terug..
Ik hoop echt dat er niets ergs aan de hand is!

Nu bedenk ik me:
Ik heb ringen in de kooi hangen en daar is hij helemaal gek op.
Zit en klimt hij ontzettend veel in!
Maar hij zit ook wel eens vast...
Zou het hierdoor kunnen komen? Dat hij daar enorm van is geschrokken toen hij een keer vast zat misschien?
Maar hij gaat er telkens zelf in.. Is er gek op... Moet ik de ringen er dan uithalen?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

lovesbudgies

Het lijkt me wel verstandig de ringen uit de kooi te halen. Er is vast wel een soortgelijk speeltje te vinden met grotere ringen, ik heb ook meerdere maten in mijn kooien hangen.  :)

Kruimira

#10
Hallo allemaal!

Kruimels slagpennen zijn weer helemaal bijgegroeid en ze kan weer perfect vliegen! Ik ben helemaal gelukkig, haha!  :D Dus Tanja; bij Wiki komt het vast ook wel goed ;)

Groetjes!

Och, en weten jullie wat? Nu heeft m'n andere parkiet Amira het ook :S
Alsof Kruimel haar aangestoken heeft ofzo...
Nouja...
xxx

Berichtjes samengevoegd. Gr. Lisanne