Mag je een parkietje over zijn buikje aaien?

Gestart door parkietenfreak, december 27, 2009, 21:52:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkietenfreak

Hey allemaal

Ik heb alweer een vraag.
*sorry dat ik er zo veel stel maar ik zweer dat ik de zoek functie gebruik*.
Stel je parkietjes zijn nog tam en ook niet handtam maar hij is wel aan je hand gewend maar zit er nog niet op.
Zou je je parkietjes dan over hun buikje mogen aaien. (en ze zijn al een paar maanden oud ong. een half jaar).Zo niet zou ik dan ook mogen weten waarom?.

Alvast bedankt

Groetjes Aya

Topictitel veranderd, zodat leden kunnen zien waar de vraag over gaat. Gr. Lisanne

lovesbudgies

Nee. Parkietjes houden er niet van geaaid te worden, nergens op hun lichaam trouwens, ze worden er bang van.
Vooral als je parkietje nog niet tam is kan je hem maar beter niet onnodig bang maken door hem op zijn buikje te aaien.

Dit is een quote van Parkieten-Freak uit een ander topic:
CiteerHet lijkt me heel nuttig als je jezelf eens een beetje verdiept in de vogelwereld. In de natuurlijke omgeving van vogels en in hun gedrag.
Een kleine vogel is een perfecte prooi. Jouw vogel schrikt zich kapot als jij ineens een vinger op haar lijfje legt. Zij is namelijk bang omdat dit genetische zo voorgeprogrammeerd is. In de vrije natuur is dit namelijk een zeer effectieve en levensreddende reactie.

Vogels zijn geen knuffeldieren.
Vogels willen (op een enkele uitzondering na) niet geaaid worden. Een enkele zeer tamme vogel zal het toelaten, maar 99,9% houdt er niet van.
Leg dus geen vinger op de rug van je vogel. Aai hem of haar niet.
Je vogel zeurt niet, zij doet gewoon wat de natuur haar ingeeft. Ze bijt omdat ze zich bedreigt voelt.
Doe dit dus niet meer.




parkietenfreak

Hey'
Oke ik snap het.
Dus als je je parkietjes over hun buikje aait raak je alleen maar vertrouwen kwijt,toch?.

Bedankt lovesbudgies

groeten

Mars

En nog een tip over de zoekfunctie, want misschien vind je dan wel wat:

Als je het zoekvenstertje gebruikt vind je niets, maar krijg je wel je woord ingevuld op het midden van de pagina. Nogmaals op zoek drukken en het werkt wel!

Vul maar eens aaien in ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

SjempieJ

Citaat van: lovesbudgies op december 27, 2009, 22:14:46
Nee. Parkietjes houden er niet van geaaid te worden, nergens op hun lichaam trouwens, ze worden er bang van.
Vooral als je parkietje nog niet tam is kan je hem maar beter niet onnodig bang maken door hem op zijn buikje te aaien.

Dit is een quote van Parkieten-Freak uit een ander topic:



er stond dat maar 99.9% het toelaat in jou citaat, mijn parkietje vind het wel fijn als ik hem over zijn buikje, maar moet ik ophouden met dat te doen?
Want ik wil heel graag mijn vertrouwen houden in mijn parkiet  :-*

ibi

Als die het fijn vindt waarom zou je dan stoppen? Ik denk dat die je alleen maar meer vertrouwt~!

parkietenfreak

Mijn parkietje is niet helemaal tam.
Maar hij bijt niet als ik hem aai en hij stribbelt ook niet tegen.
Betekent dat dat hij het fijn vind?.

Mars

Citaat van: Aya op januari 01, 2010, 21:01:49
Mijn parkietje is niet helemaal tam.
Maar hij bijt niet als ik hem aai en hij stribbelt ook niet tegen.
Betekent dat dat hij het fijn vind?.

Het zijn meestal jonge of nog angstige parkietjes die dat toelaten en het toch niet fijn vinden. De parkietjes die al wat meer thuis zijn, 'vluchten' meestal wel weg.
Dus om jou een goed advies te geven, zouden we eigenlijk moeten weten hoe lang je je parkietjes hebt. En hoe tam ze zijn..
Vaak kun je toch echt wel aan een vogeltje zien of hij iets fijn vindt of niet. Staart gebogen, of juist het hele lijfje helemaal gestrekt enz. Als je dat soort signalen krijgt, kun je beter om het vertrouwen niet te veel te schaden, niet verder gaan met aaien.

Als voorbeeld: mijn parkietje Jim is aardig tam, ze krijgt graag aandacht van mij, maar aaien met mijn vinger zit er niet in. Een uitgebreide kroelpartij met mijn neus tussen haar kopveren is echter meestal geen probleem (als ik het aandurf, want ze kan hard uithalen ;) ).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfreak

#8
Hey

Ik heb Croky al anderhalfjaar ong.Tweety daarintegen ongeveer een half jaar.Maar Tweety aai ik ook niet.

CiteerEen uitgebreide kroelpartij met mijn neus tussen haar kopveren is echter meestal geen probleem (als ik het aandurf, want ze kan hard uithalen  )
.Haha dan hebben mijn vogeltjes wel iets gemeen met de jouwe.Mijn parkietje Tweety heeft daar zo net bijna mijn vinger er af gebeten :P.Ik stop maar met aaien denk ik.Ze zijn al aardig op weg naar het handtam worden.Maar dan heb ik toch een vraagje.Wanneer kan je zien of ze handtam zijn ik bedoel dat ene met trosgierst.Zijn ze dat als het een paar keer is gelukt?.Of als ze zelfs zonder dat je iets lekkers voor ze hebt op je hang komen.Ze durven bij mij zonder iets lekkers op mijn hand maar ze bijten dan heel erg hard voordat ze erop gaan.En ze komen alleen op mijn hand *zonder iets lekkers* als mijn hand heel erg dichtbij ze is.Even voor de duidelijkheid ik raak ze niet aan.

Groetjes

Wouter

Je kan een parkiet handtam noemen als deze zonder lokmiddel, geheel vrijwillig dus, op je hand komt. Dit betekent dat de vertrouwensband groot genoeg is dat deze op je hand komt.

Tam is een breed begrip. Iedereen verstaat zo het eigen onder tam. De een noemt zijn parkiet al tam als hij rustig in de kooi blijft zitten als je in de buurt komt. De ander noemt een parkiet pas tam als deze houdt van kroelen. Ik vind dat het begrip tam betekent dat het baasje en de parkiet elkaar vertrouwen.

Mars

Ja, ik vind redelijk tam ook dat ze op je hand springen als je die voor houdt, dus eigenlijk zonder dwang.
En als ze dat niet zijn, dan zal het aaien over het algemeen niet door ze gewaardeerd worden, vermoed ik zo. Want dan zijn ze dus nog best wel bang voor je.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

parkietenfreak

Hey

Bedankt.
Maar mijn parkietjes komen met lokmiddel,maar ook zonder (soms dan).
Als het zonder lokmiddel is dan kriebelen ze met hun snaveltje aan mijn hand *wat ik best vind kietelen hihi*.
Maar soms dan halen ze flink uit hoor.Die twee kunnen gewoon niet delen met elkaar.Ik heb zelfs een keer twee stukjes trosgierst geprobeerd maar ze gaan elkaar contstant pikken.Als ik zonder lokmiddel kom dan bijten ze soms wel maar dat is niet zo erg *heel soms wel*.Maar dan krijgen ze wat ruzie want ze willen allebei op mijn hand *ze worden een beetje jaloers op elkaar als de ene wat verwend word* dus dan gaan ze elkaar pikken en klemmen ze hun pootjes keihard in mijn vingers.Dan is dit mijn volgende vraag ,hoe kan ik ze laten ophouden met dat wat ze doen?.

Ps:twee handen lukte ook niet

Mars

Het zit een beetje in de aard van parkietjes, dat ze strijden om eten. En dan vooral dat eten dat net die andere parkiet heeft.

Je kunt volhouden om met twee handen trosgierst aan te bieden. Als ze dan eenmaal wat meer bij je durven, zul je zien dat ze eerst wel beide een hand nemen. Als een van beide het dan op heeft, zullen ze weer samen om 1 stukje gaan bekvechten ;)

Maar het hoort er dus wat bij en vaak als ze wat meer vertrouwen in je krijgen, zullen ze los van elkaar gaan durven snoepen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies


Berichtje verwijderd.
Bij deze wil ik je nogmaals verzoeken de zoekfunctie te gebruiken voordat je wat vraagt. Gr. Lisanne