Aanzuren van water (citroenzuur afwegen)

Gestart door Parkietekee, juni 04, 2009, 18:05:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkietekee

Dag mensen,

ik heb een vraagje. Ze zeggen op de site dat je 1 gram citroenzuur bij 1l water moet doen maar hoe weeg je dat in hemelsnaam af ???? Ik heb geen brieven- of precisieweegschaal...


Groetjes,


Jan

Piknikki

Volgens mij wegen ze dat in een apotheek voor je af? :)

Parkietekee

Ja maar... Je kan toch niet 20 pakjes van 1 gram vragen ofwat?

Just askin'

Wouter

Je hebt toch ook geen 20 liter water nodig? ;)

Mars

Het gemakkelijkste haal je een flesje appelazijn.
Daarmee is het makkelijker doceren.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkietekee

maar de houdbaarheid is ook niet al te best maar kan het natuurlijk wel minder doseren.


thx! ;D ;D ;D ;D :) :D :D

Pietjes

Dacht 10 gram gelijk is aan 1 deciliter . . . dan wordt 1 gram dus wel lastig afwegen ... .
Ik zou voor appelazijn gaan. Goed punt ik moet het ook nog even halen. Wie weet waar je appelazijn koopt?  ::)

Parkieten-Freak

#7
Citaat van: Pietjes op juni 08, 2009, 23:21:06
Dacht 10 gram gelijk is aan 1 deciliter . . .
Nou...nee.  ;)

10 gram water is gelijk aan 10 milliliter water. 1 deciliter = 100ml.
Milliliter en (deci)liters zijn volume eenheden. De gram is een eenheid van massa (gewicht).
In het geval van water komt het overeen, water heeft een soortelijke massa van 1.
In het geval van veel andere stoffen zoals citroenzuur, komen volume en gewicht niet overeen. Voorbeeld: een kilo kippenveren neemt een heel groot volume in, een kilo lood een heel klein volume.

Appelazijn gemengd met water is inderdaad het gemakkelijkste en ook heel smakelijk voor de vogels.
Je kunt een flesje kopen bij de supermarkt.


schildxx

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 08, 2009, 23:31:17
Nou...nee.  ;)

10 gram water is gelijk aan 10 milliliter water. 1 deciliter = 100ml.
Milliliter en (deci)liters zijn volume eenheden. De gram is een eenheid van massa (gewicht).
In het geval van water komt het overeen, water heeft een soortelijke massa van 1.
In het geval van veel andere stoffen zoals citroenzuur, komen volume en gewicht niet overeen. Voorbeeld: een kilo kippenveren neemt een heel groot volume in, een kilo lood een heel klein volume.

Appelazijn gemengd met water is inderdaad het gemakkelijkste en ook heel smakelijk voor de vogels.
Je kunt een flesje kopen bij de supermarkt.


dus bijvoorbeeld 0,5 gram appelazijn mengen met half liter water, zeg ik het goed?

Pietjes

 :D Het was ook al zooooo lang geleden dat omrekenen . . .
Thanx voor de correctie.

Overigens Parkietekee, hebben je ouders misschien een gewone keukenweegschaal? Kan je ook gebruiken.

Caradow

Appelazijn weeg je niet, dat meet je met een spuitje of maatbekertje. Voor een halve liter water gebruik je 5 ml appelazijn.

Danielle

Mijn va (Dr. van der Horst) raade mij aan om citroenzuur te mengen met water ipv. appelazijn. Volgens haar zou dat beter zijn. Maar daar zal ieder va wel anders over denken.
Ik heb via haar een pak citroenzuur mee gekregen. Ze gaf aan dat het niet zo precies hoeft afgemeten te worden. Met citroenzuur is dat minder belangrijk dan het precies afmeten van appelazijn.
Voor mijn grasjes en valkjes mocht ik 1-6 gram geven per liter water. bij 1 gram beginnen en langzaam wat ophogen. HIerbij heb ik de gebruiksaanwijzing gekregen dat 1 afgestreken theelepel 2,5 gram is. Ik zelf geef een aantal dagen per week dus 2,5 gram per liter water.

Groetjes Danielle   

Parkieten-Freak

#12
Ik denk niet dat er echt heel erg veel verschil is.

Het verschil tussen zuren is dat ze zich in water verschillend gedragen.
Er zijn sterke en zwakke zuren. Een zuur (opgelost in water) zal zich splitsen in + en - ionen. Een sterk zuur splitst zich volledig, een zwak zuur niet. Een deel splitst zich in + en – ionen, maar er blijft ook ongesplitst zuur als molecuul in de oplossing aanwezig. De hoeveelheid ongesplitst zuur dat aanwezig is, is afhankelijk van het soort zuur en de pH van de oplossing. Hoe meer ongesplitst zuur in de oplossing aanwezig is, hoe beter de antimicrobiële werking is.
Azijnzuur is een zwak zuur. Citroenzuur is dat ook maar bevat het bij een lage pH (= zuurgraad) toch wat minder ongesplitst zuur dan azijnzuur.
Theoretisch gezien zou de antimicrobiele werking daarom iets minder zijn dan van azijnzuur.
Citroenzuur heeft ook voordelen: het is goedkoop en het heeft opgelost in water, een frisse smaak.
De grondstof zelf voldoet aan de eisen die gesteld worden aan pharmaceutische grondstoffen. De zuurgraad van het eindproduct (=het aangezuurde drinkwater) is bij eenzelfde bereidingsmethode, constant.

Appelazijn is een natuurproduct, de zuurgraad kan daarom ook wat wisselen. Eigenlijk zou je elke keer als je een nieuwe fles appelazijn koopt, een keer de zuurgraad van het aangezuurde drinkwater moeten controleren. Te zuur is niet goed, maar als het aangezuurde drinkwater niet zuur genoeg is, heeft nauwelijks nog effect.
In de praktijk is het voor vogelliefhebbers handiger om met appelazijn te werken. De benodigde hoeveelheid is gemakkelijk af te meten in een maatglaasje en het is net als citroenzuur, niet duur.

Qua effectiviteit is het volgens mij lood om oud ijzer en misschien ook wel een kwestie van eh...smaak? ;)

Bij het NOP zal de prijs trouwens toch wel meespelen omdat het hier om heel erg veel vogels gaat.
1000 gram citroenzuur kost een euro of 20, daar kun je 1000 liter aangezuurd water van maken. (1 gram per liter nodig)
Een fles Equi appelazijn van 2500 ml kost ook ongeveer 20 euro, maar daar kun je maar 250 liter aangezuurd drinkwater van maken. (gerekend 10 ml appelazijn per liter)
Voor een paar vogels thuis maakt de prijs niet zoveel uit maar voor al de gevleugelde bewoners van het papegaaienpark wel. ;)



Mars

En misschien nog als tip: je kunt eens 5ml appelazijn afmeten met een maatbekertje en dan eens kijken of dat niet toevallig een eetlepel vol is. Bij mij is dat wel zo, maar ik heb klein bestek ;) Maar zo heb je dan een iets handzamer maatje (een eetlepel in mijn geval, maar het kan ook een klein dopje van iets zijn).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

Citaat van: Parkieten-Freak op juni 10, 2009, 00:59:57

Te zuur is niet goed, maar als het aangezuurde drinkwater niet zuur genoeg is, heeft nauwelijks nog effect.
In de praktijk is het voor vogelliefhebbers handiger om met appelazijn te werken. De benodigde hoeveelheid is gemakkelijk af te meten in een maatglaasje en het is net als citroenzuur, niet duur.


Te zuur is dus niet goed? Vinden jullie het dan kloppen dat ik als gebruiksaanwijzing mee heb gekregen dat ik 1-6 gram citroenzuur moet gebruiken per liter water? Ze gaf aan hoe meer je bij de 6 gram gaat zitten hoe beter, maar dat ze het dan meestal niet meer lekker vinden. Uit haar uitspraak haal ik dus hoe zuurder hoe beter. Zelf vond ik 6 gram nogal veel klinken en bebruik dus +- 2,5 gram. Dit doe ik dus ook niet zo precies, omdat zij deze marge aangeeft. Nu is mijn vraag of ik hier dan wel goed aan doe. Ik gebruikte eerst appelazijn maar nadat er bij ontlastingonderzoek uitkwam dat er nog steeds bacterieen zaten, gaf ze mij als tip om overtestappen op het citroenzuur, wat ik dus braaf heb gedaan.

Groetjes Danielle

Parkieten-Freak

#15
Wat betreft de citroenzuuroplossing het volgende:
1 gram citroenzuur opgelost in 1000ml water geeft een pH (= zuurgraad) van rond ongeveer 5.5 (dat is zwak zuur).
Ik kan me voorstellen dat de dierenarts graag een wat lagere zuurgraad ziet.Ter illustratie: maagsap heeft een pH van 2, Coca cola een pH van ongeveer 3.

Het is niet zo dat als je de hoeveelheid citroenzuur verdubbeld, de oplossing dan ineens dubbel zo zuur wordt. Dit komt omdat de pH een "logaritmische" waarde is (logaritme is een wiskundige functie).
Om de pH met één eenheid te laten zakken, bijvoorbeeld van 5 naar 4, moet je de oplossing maar liefst 10 x zuurder maken. De oplossing bevat dan namelijk 10 x meer vrije H+ ionen. Als je wilt dan een oplossing van 5 naar 3 in zuurgraad zakt, dan moet deze zelfs 100 x zuurder worden!
Een en ander heeft dus weer te maken met de hoeveelheid ongesplitst zuur. (Hoe meer ongesplitst zuur er in de oplossing overblijft, hoe beter de antimicrobiele werking is).
Je kunt overigens berekenen hoeveel zuur je toe moet voegen om een bepaalde pH te krijgen, maar helaas weet ik niet meer hoe dat moet.

Ik zal medio volgende week de proef op de som nemen en op mijn werk de pH bepalen van een 0,6% en een 0,1% citroenzuuroplossing.
Gewoon om eens te kijken wat het verschil is. Ik denk dat een 0,6% oplossing (dus 6 gram citroenzuur op 1 liter) qua pH niet of nauwelijks beneden de de 4,5 komt. Vermoedelijk vinden vogels dit niet meer lekker, het is te zuur.
In het geval van Coca Cola (pH 3) is het de suiker die het drinkbaar maakt. Puur citroensap is ook erg zuur, het heeft ook een pH van ongeveer 3 en er zijn maar weinig mensen die eens lekker in een stuk citroen bijten.....



Parkietekee

Als je appelazijn bij water doet krijgt het water de geur van appelazijn... En daar is mijn pietje niet echt verzot op...

Caradow

Wanneer je de juiste verhouding gebruikt is appelazijn nauwelijks te ruiken of proeven, ik vermoed dat je dus teveel gebruikt.

Parkietekee

ik heb al eens 5 ml per liter gedaan en je blijft het ruiken...

Pietjes

Ik heb pas ook appelazijn gekocht, maar ruik niets.  Wat niet in de drinkfontijn paste, had ik in de koelkast gezet, maar rook ook niet.
(ja als de fles open is natuurlijk, maar niet in het drinkwater) Misschien licht het aan het merk?

Citroenzuur kon ik niet krijgen hier, de apotheek deed daar niet aan.