Het "leren" eten van groente en fruit

Gestart door Missy, april 20, 2009, 23:27:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Missy

Hoi,

Ik heb sinds deze week 2 parkieten, alleen ze zijn niet gewend om fruit en groente te eten. Ze zijn nu 12 weken oud, ik denk een mannetje en vrouwtje (de een krijgt al iets lichtblauw boven zijn snavel, de ander gewoon nog echt een creme/grijs snaveltje). Ik hang al de hele week volhardend lekkere stukjes appel, banaan en andijvie naast de voerbak maar het wordt straal genegeerd door ze. Gewoon een kwestie van volhouden of misschien toch tips?

Chicowen

Gewoon volhouden, ze zullen eraan moeten wennen en dat komt vanzelf goed. ;)
Verder denk ik als ik jouw beschrijving van de neusdoppen hoor toch aan 2 popjes. Lichtblauw is vaak een popje, wanneer deze ook witte randjes rond de neusgaten heeft en creme/grijs klinkt ook als een popje. Mocht je zekerheid willen, dan is het handig om een foto te plaatsen van de neusdop, recht van voren, zonder flits en bij daglicht.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Missy

Ah, twee dames dus. Ik zal eens een foto plaatsen. Ik had hier verderop op dit forum ook al een kleurschema gevonden over de snavels, dus ik was inderdaad zelf ook al aan het twijfelen. Maar dat was na mijn berichtje  ;)

Vogelliefhebber

Hallo,
Ik ben sinds gisteren gestart met het geven van XtraVital voer.
Maar mijn vogels willen het niet eten.
Ik heb wat voer op mijn hand gedaan en voor ze gehouden.
Dat eten ze wel, maar ze willen het niet uit het voerbakje.
Wat nu? Moet ik het erin laten zitten, of het oude voer weer terug doen?
Straks verhongeren ze nog..

emceeelwee

Mijn parkietje Kiki (5jaar) eet ook geen groente en fruit. Met appel kan ik Tim (leeftijd onbekend) wel blij maken, als hij daar zin in heeft. Voor mijn dame en heer maakt het waarschijnlijk niet zo uit dat ze geen groente en fruit eten omdat ze pellets krijgen als voer.

Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat andijvie minder goed zou zijn voor de stoelgang. Het zou de ontlasting dunner maken. Maar of dat echt waar is kunnen misschien andere kenners hier bevestigen of ontkrachten.

Succes.

Piknikki

Zelfs als parkietjes pellets eten, is verse groente en fruit belangrijk! Pellets kunnen nooit de verse groenten en vruchten vervangen. Dus ik raad je aan toch zeker te proberen ze een zo'n gevarieerd mogelijke selectie van groente en fruit te laten eten. :)
Andijvie geven kan geen kwaad. Echter, geef er niet te veel van of te vaak (zoals met alles). Als de ontlasting even wat dunner is door het eten van andijvie of sla, is het echt geen ramp. De ontlasting zal dan binnen een paar uur weer normaal zijn (mist het parkietje gezond is, uiteraard).

Mijn parkietjes eten ook pellets, maar soms geef ik ze wat zaadjes als snackje, en meng hier geraspte groentjes doorheen, zodat ze het toch gaan proeven. Je kunt dan iedere keer een andere soort groente of fruit proberen, zo ontdek je wat jouw lievertjes lekker vinden, en minder lekker vinden. Succes!

@Vogelliefhebber:
Parkietjes zijn erg slimme diertjes die het direct in de gaten hebben wanneer ze ander voer krijgen. Ze zullen misschien wat vreemd reageren om je aandacht te krijgen. Je vriendjes zullen vast heel goed zijn in hun baasje 'manipuleren'. ;) Geef ze de tijd om aan het nieuwe voer te wennen. Laat bijvoorbeeld overdag de XtaVital in het bakje in de kooi hangen, en geef ze 's avonds het voer wat ze gewend zijn, zodat ze niet met een lege krop gaan slapen. Ze moeten natuurlijk wel de kans krijgen om het nieuwe voedsel te proeven. Geef dus niet gelijk toe, en wees wat streng! :)

Mars

Vogelliefhebber:
Probeer zoals Piknicky schrijft er niet te veel aandacht aan te geven en wel te zorgen dat ze 's avonds wel wat gegeten hebben. Verder kun je natuurlijk de zaadjes eens mengen door het normale voer. Het is wel belangrijk dat jij doet alsof er neits aan de hand is en er ook niet aan toe geeft.

Voor het geven van groente en fruit: probeer eens een week lang hetzelfde op dezelfde plek aan te bieden (wel steeds vers natuurlijk) en dan op dezelfde plaats een week lang iets anders (enz..). Favorieten zijn vaak wel appel, komkommer en vooral Witlof doet het goed! Leg het ook liever niet in het bakje bij het andere voer (Piknicky's manier kan wel), maar geef het een speciaal plekje zoals bij de hoofdstok bijvoorbeeld.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

qyan

Mijn mannetje Rica heeft in de 3,5 jaar dat ik hem ongeveer heb nog nooit groente en fruit willen eten, evenals pellets, allemaal niet eetbaar. De 3 jonge vogels die na het overlijden van Ricky en Poppeie zijn gekomen, zijn direct op de pellets gezet en vonden groente en fruit ook interessant. Jong geleerd is oud gedaan. Rica daarentegen moest er niets van weten, ook niet als hij het de 3 jonkies zag eten.

Iets meer dan 1,5 maand geleden heb ik de speelplaats veranderd. Naast de kooi heb ik een tafel neerget en op die tafel een speeltuintje met daarboven allemaal touwen e.d. Onder het speeltuintje heb ik een grote spiegel neergelegd. Zowel pellets als groente en fruit op de spiegel gelegd en groente, fruit en pellets waren opeens lekker! In de kooi raakt Rica nog steeds geen groente en fruit aan overigens, zo in het begin ook niet de pellets. Alles wat Rica moest leren eten heb ik dus op die spiegel aangeboden.

Alles wat ze extra krijgen buiten de pellets (groente, fruit en xtravital) leg ik nu gewoon dagelijks wat van op de spiegel, waar ze met zijn vieren tegelijk vanaf kunnen eten. Werkt super. Had niet gedacht dat ik Rica ooit nog aan groente, fruit en zelfs pellets zou krijgen!

Vogelliefhebber

Iedereen, Bedankt voor de tips :P
Het is misschien een late reactie terug... Maar mijn vogels eten het voer eindelijk op :D

Dankje :)

Groetjes:

            Vogelliefhebber :-X

Parkietekee

Ik heb een goede techniek dat ik heb toegepast.

De eerste 2 of 3 dagen 3/4 van het oude en 1/4 nieuw.
De volgende 2 of 3 1/2 van het oude en 1/2 van het nieuw.
de volgende 1/4 van het oude en 3/4 van het nieuw.

Daarnaa zal je parkietje normaal gezien (soms niet al te snel) nieuw voer eten.
maar als het niet lukt dan neem je bv. 4 of 5 dagen voor een overgang.

Jan ;)