Thermolon: de vervanger van Teflon

Gestart door Ingrid, maart 16, 2008, 20:22:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ingrid

Gister las ik een artikel in het Dagblad van het Noorden over Thermolon. Hetzelfde artikel staat in de Gelderlander (bij DvhN heb ik het niet online kunnen vinden ;)): http://www.gelderlander.nl/uit/culinair/2818891/Vaarwel-Tefal-welkom-thermolon.ece

Greenpan verkoopt pannen met Thermolon, meer over Greenpan, hun producten en de technologie kun je hier lezen:
http://www.green-pan.com/dev/nl/html/about_greenpan.html

Ook BK verkoopt in de Balans serie pannen die voorzien zijn van deze Thermolon anti-aanbaklaag. Naast de al eerder op het forum genoemde Braet pannen, zijn ook pannen met Thermolon dus een goed alternatief voor Teflon.
Zie: http://www.dekookshop.nl/product_info.php?products_id=1029

Caviaplanet

Ik kan zo'n BK Balans pan adviseren. Heb er een aangeschaft een paar maanden geleden nadat de teflon laag van m'n Tefal pan het ging begeven. Ik werk niet bij BK en heb er ook geen aandelen haha maar het is echt een fijne anti aanbak pan. Met het grote voordeel: geen teflon! Want niet alleen is dat schadelijk voor parkieten, ook voor ons, indien die laag maar enigszins beschadigd is. Zodra de laag beschadigd raakt, is deze namelijk kankerverwekkend.

Groetjes
Jolanda

Jippie

#2
Bedankt voor te tip ;D! Over een half jaartje (ongeveer) gaan we verhuizen en dan hebben we een open keuken, dus ik moet ook aan de nieuwe pannen... Zat eerst aan die van Braet te denken, maar die zijn niet overal verkrijgbaar... Ik ga gewoon voor de BK pannen, zag ze de vorige keer in de winkel liggen, maar wist niet zeker of deze wel "mochten" met vogels... Nu dus wel!

Groetjes, Ilse
Toeter en Dafne!

Petr@

Top Ingrid dat je het hier meld.Ik bak helaas nog steeds in tefal pannen gewoon weg omdat het een gewoonte is :-[Maar nu lees ik dit weer hier dus ga ik langzamerhand de pannen van BK aanschaffen.




Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Safrena

Hey ingrid

Hihihi sinds ik wist dat teflon gevaarlijk was, heb ik meteen al mijn pannen buitengegooid en heb ik me een volledig nieuw set gekocht
Deze zijn in inox

Jammer een beetje laat voor mij
Maar ik vind deze links wel heel intersant en zeker omdat ik zelf nog steeds op zoek ben naar een goede pannekoeken pannetje hihihi  :P
Ga der hier ook eens naar uitkijken ;)

Vele groetjes

Ingrid

@Safrena, Greenpan is een Belgisch bedrijf, dus die pannen zouden in België, theoretisch gezien, goed verkrijgbaar moeten zijn.

@Petra, let er wel op dat het BK pannen uit de Balans serie zijn, ik weet niet of de pannen van BK uit de andere series teflon-vrij zijn ;).

Petr@

Ja die bedoel ik ook uit de Balans serie.Morgen ga ik alvast de koekepan aanschaffen.Ja en dan langzaam de andere want ik heb er zeker 4 te vervangen.

Erg hoor probeer zo goed mogelijk voor me vogeltjes te zorgen en dan bak ik nog in Teflon :(


In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Maar dat Thermelon dat is wel echt Teflon vrij? En als ze Teflon vrij zijn, zijn ze dan ook giftige stoffen vrij voor onze vogels?
Ik bedoel: ze worden aangprezen omdat ze beter voor het milieu zijn, maar is dat ook automatisch beter voor onze vogels? Wa voor stoffen komen er vrij bij Thermelon?

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Het is 0% PTFE & 0% PFOA vrij, Teflon is PTFE ;).
Het is na te lezen op de links, maar zal hier het eea kopieren.

CiteerMarktleider BK is de éérste en enige in de Nederlandse markt die een koekenpanserie met Thermolon®-technologie introduceert.  Thermolon® is een milieuvriendelijk antiaanbaklaag (PTFE-vrij). Tijdens de productie en ook tijdens het bakken komen er geen schadelijke stoffen vrij; goed voor u en goed voor het milieu!

CiteerThermolon™ is volkomen vrij van PTFE en PFOA. Koken op dit product is volkomen veilig.
De oppervlakte is uiterst duurzaam en kan niet afbladeren bij oververhitting.
Thermolon™ kan niet oververhit worden en er komt geen enkele giftige gas vrij.

Kijk ook maar eens bij de FAQs op Greenpan: http://www.green-pan.com/dev/nl/html/faqs.html

Parkieten-Freak

Thermolon is inderdaad geen Teflon. De Thermolon coating is een composiet, een soort "kunststof".
Een composiet is een materiaal dat is opgebouwd uit verschillende grondstoffen en het is (eenmaal gevormd) keihard.
In de coating zijn o.a. silicium, koolstof en zuurstof, aluminum and titanium verwerkt.
De basis van de pan zelf is van aluminium. Teflon is echt een hele andere chemische verbinding.



Kleintjes

Hoihoi,

heb ze net even vluchtig bekeken. Erg stijlvol die pannen!!! Alleen geen idee waar je ze kan krijgen, die Green pannen dan he? BK is onder andere bij Blokker te krijgen dus dat is geen punt. Punt is wel (en dat zal voor meerdere denk 'k wel 'n puntje zijn -vooral met klein inkomen-) de prijzen van (goede) pannen.
Gelukkig zijn er nog altijd verjaardagen (geld in envelop als cadeau) en dan ben je al 'n end op weg  ;)

Zeer handige tip!!!! Thanks for sharing with us!!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Citaat van: Kleintjes op maart 17, 2008, 00:42:35
Hoihoi,

heb ze net even vluchtig bekeken. Erg stijlvol die pannen!!! Alleen geen idee waar je ze kan krijgen, die Green pannen dan he? BK is onder andere bij Blokker te krijgen dus dat is geen punt. Punt is wel (en dat zal voor meerdere denk 'k wel 'n puntje zijn -vooral met klein inkomen-) de prijzen van (goede) pannen.
Gelukkig zijn er nog altijd verjaardagen (geld in envelop als cadeau) en dan ben je al 'n end op weg  ;)

Zeer handige tip!!!! Thanks for sharing with us!!!

Groetjes en liefs van ons aan jullie

Heb 't al gevonden, heb de link van BK even aangeklikt ^^
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses