Fruitbomen

Gestart door Mark, augustus 05, 2005, 08:06:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark

Hoi,

Ik lees overal dat er best takken van fruitbomen kunnen gebruikt worden als zitstokjes.
We hebben thuis veel bomen, maar helaas geen fruitbomen. Kan ik ook de takken van bv een notenboom of van wilde bessen gebruiken?

Waarom mogen er geen andere takken gebruikt worden??

Parkieten-Freak

Van niet elke boomsoort is weten we of de takken voor vogels onschadelijk zijn.
Bomen en planten kunnen namelijk stoffen bevatten die potentieel schadelijk kunnen zijn voor parkieten als ze er aan gaan knabbelen.
Van fruitbomen weten we zeker dat deze niet schadelijk zijn voor parkieten.
Vandaar het advies om alleen takken van fruitbomen te nemen, tenzij je zeker weet dat een een eventuele andere boomsoort ook onschadelijk is.
Weet je het niet zeker? Dan niet geven!


Pam

Hallo Mark,

Toen ik Okkie heb gekocht in de dierenwinkel heb ik gevraagd welke takken ik eventueel als zitstokjes kon gebruiken. Hun advies was of wilgentakken of takken van de hazelaar.
Ik heb nu een paar hazelaartakken in de kooi en dat gaat prima.
Ook hebben we een vaas met hazelaartakken. Daar zit hij regelmatig op en "sloopt" de takken totdat er niets van over is.
Toedels Pam en Willem

Mark

We hebben geen wilgen of hazelaars en ik zou niet weten waar die ergens staan.

Weet iemand iets over takken van wilde bessen of notenbomen?

Parkieten-Freak

#4
Niet alle wilgentakken zijn geschikt. Takken van een knotwilg mogen wel.
Mark, ga eens een lekker eindje wandelen of fietsen vanmiddag. Neem een snoeischaartje mee. Je zult zeker knotwilgen tegenkomen!
http://images.google.nl/images?q=knotwilg&...ial&sa=N&tab=wi

p.s. verwar een hazelaar niet met een kronkelwilg.


Pam

#5
Een hazelaar staat heel vaak in tuinen. Het zijn van die kronkeltakken. Misschien kun eens bij je in de buurt rondkijken en mocht je er een zien, vragen of je er een tak van mag hebben.
Zorg wel dat je alles goed afspoelt. Wij hebben de blaadjes eraf gehaald en eerst even de takken flink laten drogen.

Ik bedoel inderdaad de krulhazelaar !!!!!!!
Toedels Pam en Willem

manette

#6
Wat vreemd, alle hazelaars die ik ken, hebben rechte takken. Er zijn meerdere typen, maar geen van alle hebben kronkeltakken.
Een hazalaar is een veel vertakte struik, waar in het voorjaar langwerpige slierten aan hangen (en in het najaar hazelnoten). Het is dus een notenboom. Een hazelaar is niet giftig voor vogels, dus die kun je best gebruiken. Bovendien zijn ze ook voor de leek goed te herkennen in het najaar aan de hazalnoten.

Die (ook veel vertakte) bomen met krultakken zijn krulwilgen (beter bekend als Paastak). Of je die kunt gebruiken voor de parkiet weet ik niet. Dus neem daarbij geen risico.

Succes!

groetjes,
manette

PS. Sorry, ik vergeet helemaal de krulhazelaar! Die bestaat wel degelijk. Maar zodra er bladeren aab komen zie je duidelijk het verschil met de krulwilg hoor. Die laatste heeft nl. langwerpige balderen (de hazelaar 'ronder' en gekarteld) en er groeien natuurlijk geen hazelnoten aan de krulwilg!

Parkieten-Freak

Helaas is mijn botanische kennis niet van dien aard, dat ik een willekeurige boom kan herkennen aan de bladeren.
Ik ben al blij dat ik het verschil tussen een eik en een spar zie :P


Thijs

Hallo,

Ik had een Knotwilg in mijn tuin en heb nu een Perenboom waar ik een tak van heb gehaald....
Hij zit niet veel maar als hij ergens op gaat zitten is het die tak wel  :lol:
Thijs