Houten schommeltje geeft verf af.

Gestart door Moppers, oktober 30, 2007, 18:00:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Ik heb vanmiddag het interieur van de vogels wat veranderd. Daarbij heb ik wat oude speeltjes weggehaald, en nieuwe opgehangen.
Een van de speeltjes die nu niet meer in gebruik zijn, is een houten schommeltje.
Ik heb zo snel geen afbeelding van het specifieke schommeltje kunnen vinden, maar hij lijkt hierop:

Die van mij heeft zowel aan de boven als onderkant een houten stokje (ook geverfd), wat andere 'kralen', en dik touw aan de onderkant geknoopt.

Er zaten wat poepjes op, dus ik wilde hem eerst goed schoonmaken voordat ik hem op zou bergen. Maar bij het natmaken gaf de verf gelijk af! Het water werd geel en groen (de blauwe en rode verf gaf niet af). Ook tijdens en zelfs nog na het schoonmaken kwam er kleur vanaf.
Binky is de enige die het schommeltje gebruikte, en er is met hem niks aan de hand. Maar toch maak ik me een beetje zorgen. Kan het kwaad dat de verf afgeeft? Zou dat ook zo zijn als Binky alleen maar aan het hout likt (weet niet of hij dat doet)? Denken jullie dat ik het schommeltje nog kan gebruiken, of kan ik hem maar beter weggooien?

roha

Hoi Ingrid,

Ik denk dat je toch wel mag aannemen dat het speciale verf is, niet schadelijk bij iname.
Weet je nog, of misschien kan je dat achterhalen, van welke firma de schommel komt?
Misschien kun je bij hun de vraag neerleggen, welke verf ze hebben gebruikt, welke stoffen er in zitten?

Groetjes Hanneke

Caradow

Nee hoor, het is normaal...

Deze speeltjes zijn geverfd met niet schadelijke verf.

Cropje

Ik heb ook zo'n speeltje, die gaf ook af, alle kleuren, ook rood en blauw. Ik heb hem daarna geweekt in wat warm water, zonder zeep. Met m'n hand heb ik net zo lang over de houten deeltjes gewreven tot ze niet meer afgaven. Tussendoor het water nog een keer verwisseld. Nu geeft het niet meer af.

Meltjuh

Het kan inderdaad geen kwaad. Ik had hier ook een houten speeltje met gekleurde kraaltjes (van ferplast) deze heb ik goed uitgewassen.

Moppers

Ah gelukkig maar. Het leek me ook erg sterk dat een speeltje speciaal voor vogels met schadelijke verf gemaakt zou worden, maar goed, het gebeurt vast wel bij sommige merken.
Bedankt allemaal!
(ook namens Binky ;))

Ingrid

Hoi Moppers,

Ik heb datzelfde gehad met een houten speeltje ;). Heb de fabrikant toen aangeschreven en het is inderdaad onschadelijke verf. Je kunt je vriendjes dit speeltje dus met een gerust hart geven.

Groetjes, Ingrid