Spiegeltje spiegeltje aan de wand......

Gestart door Peggy, augustus 07, 2007, 16:53:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peggy

Hallo allemaal,

Wat een pretje om deze site te hebben gevonden, alles over parkieten, erg handig.
Sinds Juni dit jaar heb ik een parkietje gekregen van mijn verjaardag, genaamd Sammy.
Hij is nu ongeveer 4 maanden oud. Vanaf het begin laat ik hem af en toe los, gelukkig ging hy na een tijdje vanzelf terug naar zijn kooitje in.

Maar als hy in zijn kooitje zit dan is hy helemaal verliefd op zichzelf, oftewel op zijn spiegeltje. Hy geeft kopjes aan zichzelf en kijkt erin en fluit een eind weg met een heleboel leuke lieve geluidjes.
Erg leuk allemaal maar ik vraag me af of hy niet te veel met zichzelf bezig is en is dit wel normaal. Ik heb nu meer tijd voor hem om hem meer aandacht te geven, want echt tam is ie nog niet dat ie bijvoorbeeld op mijn hand vanzelf gaat zitten in de kooi. Dat je geduld moet hebben is me wel duidelijk geworden afgelopen tijd. Maar ik doe mijn best hem genoeg aandacht te geven....

Wie kan mij vertellen of het goed is als hy het spiegeltje spiegeltje aan de wand gedrag toont? Of dat het heel normaal is?

Groetjes Peggy+Sammy!!

Parkieten-Freak

#1
Welkom op het forum Peggy.  :)
Een vogeltje mag een spiegeltje hebben, maar als hij enkel en alleen nog maar aandacht heeft voor het spiegeltje, dan kun je het beter uit de kooi halen.

De dierenarts waar ik met mijn parkiet altijd naartoe ga, is geen voorstander van spiegeltjes. Het spiegelbeeld reageert namelijk niet zoals een "echte" parkiet doet.
De dierenarts vertelde dat parkieten (ook na jaren!) daardoor gedragsstoornissen kunnen ontwikkelen.
Mijn parkiet Croky zat ook heel veel voor zijn spiegel als hij in zijn kooi zat. Op een gegeven moment begon hij te smakken. Urenlang hield hij dat vol.
De dierenarts zag dat hij een velletje op zijn tong had zitten dat wellicht irriteerde, maar dat ook de spiegel de oorzaak van het smakken kon zijn.
Het smakken hield aan, en na enkele weken heb ik de spiegel uit de kooi gehaald.
Croky smakt al aanmerkelijk minder. Hij speelt ook meer met andere speeltjes en fluit en kletst ook meer dan voorheen.
Croky mag gerust nog af en toe met spiegeltjes spelen, maar wel buiten de kooi! ;)


Peggy

Bedankt voor je reactie, maar wat bedoel je met smakken??

Anita1983

Parkietenfreak, verbeter me als ik het niet goed uitleg  ;) :P :

Croky, de parkiet van Parkietenfreak, maakte 'smakgeluiden'. Hiermee bedoelt ze niet het normale knarsen met hun snavels, wat parkieten doen als ze zich op hun gemak voelen.
Croky zat echt een beetje te smakken, zoals mensen dan kunnen doen als ze aan het smakken zijn met eten!

Parkieten-Freak



margriet

hallo Parkietenbeheerder en Anita,

Heb Sweety nu 10 dagen, door de kweker gekortwiekt ( wat ik zeker niet mer laat doen ) toen ik hem ophaalde zat hij rustig op m'n hand. Eenmaal bij thuis was hij bang en onrustig. Nu hangt er een spiegeltje in z'n kooi en gelijk was hij rustig. Zit er wel veel op maar vaak gewoon te dutten. Was ook te snel begonnen om hem uit de kooi te halen.
Kan nu al wel met m'n hand bij het spiegeltje komen en z'n pootje aaien, begint ook zachtjes geluidjes te maken.
Op deze manier van de spiegel genieten kan hopelijk geen kwaad.

groeten Margriet 

roha

Je kan ook een spiegeltje gebruiken als hulpmiddel om tam te maken. Je kan het in de hand vast houden en proberen dat hij dan naar je hand komt in de kooi. daarnaast kan je hem nog belonen met iets lekkers.

Wij hebben trouwens 6 parkieten en er hangen tegenwoordig 5 speeltjes met een spiegel in de kooi, omdat ze het zo geweldig vinden.
Ze spelen met elkaar en ook met de andere speeltjes die in de kooi hangen.

margriet

Heb al eerder iets gevraagd over een spiegeltje in de kooi maar toen zat hij er wel veel op en was rustig.
De laatste dagen gaat hij erg soms erg te keer er tegen of heel stilletjes te dutten.
Het blijft moeilijk om hem er vanaf te krijgen en lukt alleen met trosgierts en dat moet natuurlijk niet te veel gegeten worden. Nu komt er bij dat hij soms agressief is en mij een beetje bijt als ik met m'n hand in de buurt van de speigel kom.
Geef niet toe en komt dan wel op m'n hand maar kort. Buiten heb ik er heel kort een gehad.
Kan ik nu beter het soiegeltje uit de kooi halen en over een tijd proberen of het re biuten wel lukt?
Zo krijgt hij denk ik niet veel zin om naar buiten te komen en misschien ook niet veel vertrouwen in mij?

DarkWolf

Falkor reageert ook zo, iets dat hij als zijn vriendje beschouwt daar moet ik afblijven. In het begin was dus zijn spiegeltje, dat heb ik dan ook uit gehaalt en toen is hij gestopt met bijten (natuurlijk niet van de ene dag op de andere) en is hij tam geworden.

Peggy

Hallo allemaal,

Ja ja het is me wat met al die spiegeltjes....hihi.
Is het dan echt de oplossing om het spiegeltje te verwijderen, want sammy vertoond hetzelfde gedrag ook naar zijn andere speeltjes toe(nog 2 stuks hangen in de kooi), dus dan zou ik alles er al uit moeten halen, dat vind ik dan ook zo zielig voor hem. Maar hy is al een stuk tammer als eerst!

Groetjes Peggy

margriet

Gisteren het spiegeltje er toch uit gehaald en hij is nu zeker veel rustiger en ook niet agressief meer.  8)
Het is me zelfs 2x gelukt - zonder trosgierst - om uit z'n kooitje te laten komen en ging met wat speeltjes buiten z'n kooi spelen.  ;D
Helaas is hij gekortwiekt en komt weleens op de grond, in het begin was hij dan angstig maar ook weer sinds gisteren niet. Heb een stok waar hij dan op klimt en daarop zittend konden we even een beetje kroelen ook vandaag was dat zo.  :-*
Heb nog wel een spiegeltje vlakbij. Kan ik dat gebruiken om hem naar de speelboom te lokken?
Moet er wel bij zeggen dat hij pas sinds 22 september bij mij is. Ben veel met hem bezig. Te veel is denk ook niet goed wel?