nieuwe buitenvoliere van Ton

Gestart door Ton, april 04, 2007, 20:06:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

hoi allemaal.

ik heb een eigen topic aangemaakt zodat ik hier mijn eigen vragen kan stellen over mijn grasparkieten en hun huisvesting. ook kan ik hier een mooi fotoverslag maken van de verdere opbouw.



dit is zover als dat we nu zijn. de maten hoog 165 lang 290 breed 120 en dan gaat natuurlijk de punt er nog af. de deur is 1 mtr.
een leuk beginhokje. meer ruimte hebben we ook niet.
de voliere staat op een gelijmd muurtje van 15 cm hoog zodat er hopelijk niet teveel vocht in de palen trekt.
alle verbindingen zijn met een half om half houtverbinding met elkaar verbonden met daarin 2 grote schroeven.
het gaas is aan de buitenkant tegen de palen geniet, met het idee dat de vogels dan nog op de dwarsbalken kunnen zitten en we daar ook een appel of ander voer aan kunnen bevestigen.
de dwarsbalken hebben we ook gemaakt zodat het wat makkelijker was om het gaas strak te krijgen en er meer stevigheid in het frame zit. een boeibord is gemaakt waardoor we gelijk  de scherpe randen van het gaas af konden werken. nu alleen nog de inrichting en een paar latjes op de staanders zodat daar ook de scherpe randen van het gaas afgewerkt zijn.

totaal plaatje



de platen hout en de palen voor het nachthok zijn inmiddels gekocht en daar gaan we van het weekend mee beginnen. de maten zijn 148 x 67x 160. lxbxh
ook hier hebben we aan de onderkant een stenen muurtje gemaakt tegen het vocht, deze hebben we 25 cm hoog gemaakt. ik had toch stenen genoeg.
in de avonduren heb ik al een beginnetje kunnen maken.


verder zijn we nog van plan om een eigen gemaakte schaal te maken met bewegend water voor de vogels om te kunnen drinken en wassen.

ik heb nog een paar vraagjes waar ik graag antwoord op zou willen.

- in het buitenverblijf willen we graag een aantal takken neerzetten voor de vogels, we hebben al een grote tak van een appelboom. is het nu verstandiger, qua schoonhouden van het verblijf om levende of dode planten te gebruiken? ik heb twee zoons die hovenier zijn dus aan takken geen gebrek

- op de bodem wil ik duinzand gaan houden, we wonen vlak bij een meer(oostvoornse meer, zout water) dus dat is geen probleem, zal het zout problemen geven of wat is jullie ervaring ermee of wat adviseren jullie?

- wat kunnen we nog meer in het buitenverblijf plaatsen om het de vogels naar hun zin te maken? we zitten te denken aan touwen, van die dikke die ook in de scheepvaart worden gebruikt. maar verder hebben we geen idee wat we buiten kunnen gebruiken.

- welke verf mag ik gebruiken voor het nachthok?

- hoeveel raden grasparkieten raden jullie aan?

aardig wat vragen, maar ik weet zeker dat jullie kunnen helpen.

ik hoop snel weer foto's te kunnen maken m.b.t. het nachthok.

vragen of opmerkingen tijdens de bouw of zomaar is altijd fijn.

groeten Ton.

p.s. zijn er nog meer mensen die een buitenvoliere hebben met grasparkieten?

DarkWolf

Op je vragen kan ik geen antwoord geven,
Ik moet wel zeggen dat je voliere er prachtig uit ziet!

Als het nachthok af is, wil je dan nog eens een foto plaatsen? Want zo'n nachthok neemt geloof ik toch ook wat plaats in? Misschien is het voor de mensen dan makkelijk om te zeggen hoeveel parkietjes er in kunnen.

Mars

Hallo Ton,

Welkom op het forum. Mooie voliere!

ik zou niet met te veel koppels beginnen: 2, 3 of 4 koppeltjes, dan hebben ze eerst de ruimte. Dus dan 4, 6 of 8 parkietjes. Zorg er voor dat je nooit meer popjes hebt dan mannetjes. Eventueel meer mannen mag wel.
De opmerking van Dark wolf hierboven is wel heel goed: het hangt ook af van de grootte van je nachthok.

Touw is erg mooi in een voliere: maar neem wel sisaltouw of ongebleekt katoen (wat mij in een voliere minder geschikt lijkt), andere touwen worden veelal van plastic vezels gemaakt en die zijn niet erg goed voor knagende parkietjes. Gewone verf zal giftig zijn voor parkieten, maar ik zou niet weten waar je goede verf kunt krijgen. Misschien weet je een goede dierenwinkel die het voor je kan bestellen/ je kan informeren?

Zowel dood als levend materiaal is mogelijk. Parkieten zijn niet hele snelle knagers (tenminste in vergelijking met valkparkieten), dus ik geloof dat een redelijk formaat boom wel overleeft. Je kunt denken aan wilg, fruitbomen of een krulhazelaar (denk er om: deze groeit erg langzaam, dus ik weet niet of deze het knaagtempo bij kan houden). Verse takken zijn altijd welkom, dat vinden parkietjes helemaal het einde! Handig twee hoveniers in de familie!

Er zijn wel een aantal mensen met een binnenvoliere actief op de site, maar het overgrote deel heeft zijn parkietjes binnen, geloof ik.

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Cropje

Hoi Ton,

Wat een prachtige voliere! Ik ben benieuwd hoe hij eruit komt te zien als hij af is en bevolkt! Plaats je dan nog wat foto's?
Ik weet zelf niet zo veel over buitenvolieres, ik heb pas net een grasje bij me binnen zitten in een kooi.
Lief-hebber heeft een buitenvoliere. Als je haar posts doorkijkt, kom je veel tegen over de inrichting en andere tips.
Als je de zoekfunctie op dit forum gebruikt kom je ook een heel eind denk ik!
Succes!

Ton

dank jullie wel voor de snelle reactie  :-*

foto's zullen zeker snel volgen.

ik zat zelf al aan 3 koppels te denken dus jullie bevestigen het mooi. misschien dat we later nog een koppeltje erbij kunnen zetten. maar dat is afwachten hoe het gaat.

ik zal eens op zoek gaan naar sisaltouw. een wilg lijkt me de beste optie, die is nog te leiden ook  :D

nog even voor de duidelijkheid, ik geloof dat er een misverstand is ontstaan.

dit is het totale dagverblijf, het nachthok wordt onder de overkapping gebouwd. in de donkere houten wand die je op de foto ziet worden nog doorvliegluiken gemaakt die sluitbaar zijn. het nachthok staat dus aan de andere kant.

bedankt cropje, ik had de zoekfunctie al geprobeert maar zonder succes, ik zal eens op lief-hebber proberen.

ibi

heey ton

mooie voliere  :)
je kunt ook gewoon touwen bij de dierenwinkel kopen van die dikke.
dan weet je zeker dat die geschikt is.
als je denkt dat de touwen niet lang genoeg zijn kun je informeren bij het bedrijf dat de touwen maakt en vragen of je ze ook krijgt in de lengtes die jij het liefst wilt.

ik zou het liefst de krulwilg nemen, er zitten veel kronkels in en dat vinden parkieten trouwens fantastis

en knap staaltje werk jou voliere.
waarom wil je eigenlijk afsluit luikjes?
mogen de vogels niet zelf bepalen wanneer ze uit het nachthok mogen?
of is dit voor als ze gaan slapen en dat ze in het nachthok slapen??

groetjes

Ton

afsluitbare luikjes wil ik voornamelijk voor als ik in het buitenverblijf of binnenverblijf onderhoud wil doen. ik kan ze moeilijk even loslaten, dan zijn ze gelijk weg.  ;)

en de touwen, in de dierenwinkel zijn ze nogal aan de prijs, en ik wil best wel wat meters. ze moeten zich niet gaan vervelen natuurlijk. en het oog wil ook wat.  ;D


Idske

Citaat van: Ton op april 04, 2007, 20:56:25
afsluitbare luikjes wil ik voornamelijk voor als ik in het buitenverblijf of binnenverblijf onderhoud wil doen. ik kan ze moeilijk even loslaten, dan zijn ze gelijk weg.  ;)

en de touwen, in de dierenwinkel zijn ze nogal aan de prijs, en ik wil best wel wat meters. ze moeten zich niet gaan vervelen natuurlijk. en het oog wil ook wat.  ;D



Voor touwen kun je ook terecht bij de bouwmarkt! Wel touwen die niet behandeld zijn met het een of andere goedje!

Mooie voliere trouwens! ;D
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ibi

volgens mij kan je ook touwen kopen die je aan elkaar vast kan klikken.
al zijn ze te kort dan klik je er nog 1 aan vast en nog 1 en dan heb je een koort.
hebben jullie die daar oiok in de winkel??

Ton

nee de klik touwen heb ik nog niet gezien. maar ik zal eens in de bouwmarkt gaan kijken wat ze hebben. tnx.

lief-hebber

Hoi Ton.  :D
Zoals zo velen welkom op het forum, en hierbij wil ik mij graag aan melden voor als je vragen hebt.  8)
Ik ben namelijk in het bezit van een mooie grote buitnvoliere zoals Cropje al melden.  ::)
Dus als je vragen hebt kom maar op.   ;)
      Groetjes lief-hebber.  ;D

johan

hoi ton,

om je voliere te verven kan je het beste verf op waterbasis nemen. de andere verven zijn op terpatijne(weet niet hoe je het schrijft :P) en dat is giftig voor de grasparkieten.
ik zelf heb beits genomen op waterbasis die ik gehaald heb bij een tuincentrum.

trouwens een schitterende voliere ;D ;D

groetjes,

johan   

ibi

heey ton

heb je al van flexsticks gehoord??.
dat zijn gewoon stokken die je in alle vormen kan buigen.
ideaal leuk een speels voor een parkiet.
misshcien dat jullie die hebben??

Ton

terpentine, ;) oke op waterbasis dacht ik al is ook bij aquaria's het geval. (ben ik verslaafd aan :-[ )

kan ik de speeltjes voor binnen ook buiten gebruiken of loopt dan de verf eraf?

en ik twijfel nog over mijn duinzand met het zout. gaat dat problemen geven?

ibi

heey ton
wil je persee duinzand.
ik kan hier niks over zeggen omdat ik niet weet wat erin zit en misschien heeft er
wel iets vies ingezeten...
dar ben ik geen expert in maar kun je niet gewoon houtsnippers doen offe schelpenzand.
natuurlijk moet je dan wel veel betalen voor zo'n grote voliere, maar volgens mij kun je houtsnippers ook in bouwmarkten kopen zoals  hornbach ;)
lees wel goed wat er allemaal in zit

groetjes

Ton

hmm daar heb je ook weer een goed punt, ik denk dat ik dan schelpenzand neem.  tnx

Idske

Bij de welkoop hebben ze zakken houtsnippers van 15 kg, is in verhouding vrij goedkoop. Ik was er vanmiddag voor het eerst, veel van dat soort dingen gaan in grootverpakking. Ideaal voor een voliere!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

ibi

heey ton

als je een eigen bedrijfje hebt of je werkt bij een bedrijf kun je langs de makro gaan.
dit is alleen maar groothandel  ;)

PS: je hebt een bedrijfje nodig of je moet bij een bedrijf zitten om er in te komen omdat het geen gewone super markt is maar grote spullen verkoopt  ;)
je kan dan een pasje aanvragen

groetjes

Ton

mijn zonen kunnen nog goedkoper aan houtsnippers komen, via hun baas, erg makkelijk. ;D

maar hoe maak ik dat schoon?

Idske

Bij de welkoop kun je ook gewoon als particulier naar binnen, heb je geen pasje voor nodig, ik denk ook dat houtsnippers moeilijk schoon te krijgen zijn..

Groetjes Idske
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!