Arie heeft schruftmijt

Gestart door Cropje, februari 27, 2007, 14:35:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cropje

Hoi Allemaal,

Hier weer eens een berichtje van mij. Ik heb eerder gepost in dit topic: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=11593 toen ik mijn Arie kreeg (vrouwtje, maar weet -nog- geen leuke vrouwtjesnaam).

Ik heb net ontdekt dat ze schruftmijt heeft  :o. Ik zal een plaatje van een maar maanden geleden plaatsen en eentje van nu. Ik ontdekte het omdat ze steeds bij haar oogjes zat te krabben en datzelfde deel van haar koppie steeds langs haar stokjes schuurde. Toen ik keek zaten er een soort van wratjes. Ik wist toen nog niet wat dat was en besloot het een paar dagen aan te kijken. Vervolgens zagen de randjes van haar neusdop er wat vreemdig uit en zat er naast haar bekje (de plek waar de onderkant en de bovenkant van de bek samenkomen ook een hardgeworden plekje. Ik weet niet echt hoe ik dat moet omschrijven.
In ieder geval ben ik meteen de ziektenpagina van de site gaan doorzoeken en vond schurftmijt. Vervolgens het hele forum uitgepluisd op schruftmijt en meteen naar de drogist geraced voor vaseline (zonder parfum en andere rare toevoegingen).

Eenmaal thuis heb ik meteen de kooi en alles wat daarin zit in heet water geweekt en helemaal uitgesopt (natuurlijk weer af laten koelen daarna). Omdat ik vermoed dat het vervelende beestje uit de houtsnippers komt die ik op de bodem had liggen, heb ik voorlopig maar een doek op de bodem gelegd. Arie helemaal in dr sas want ze is inmiddels gek op knagen aan stoffen. M'n kleren zijn ook een gewild aanvalsobject.

Nu heb ik alleen een paar vraagjes:
Ten eerste, kan die schurftmijt ook in andere dingen in m'n kamer zijn gaan zitten? Ik heb bijvoorbeeld een stoffen bank en de kleren die ik nu aan heb, daar heeft ze vanmorgen nog lekker op rondgelopen/geknaagd. Als dat zo is, hoe maak ik het het beste schoon? Mijn stoffen bank desinfecteren gaat wat lastig denk ik. Ik heb Arie weggehouden van alle stoffen spullen toen ik ontdekte wat het was en ik heb haar nu ook even vastzitten in de schone kooi (vindt ze niet leuk, ze vliegt normaal altijd lekker los).

Ten tweede, kan de schurftmijt in haar voedsel zitten? Misschien komt het wel helemaal niet uit de houtsnippers maar uit bijvoorbeeld de zaadjes die ze krijgt?

Ten derde, moet ik de vaseline alleen op de randjes van haar neusdop smeren waar de schurftmijt zit, of maar meteen preventief over de hele snavel (neusgaatjes vrijhouden uiteraard)?
En als het over de hele snavel moet, moet het dan ook op het onderste deeltje? En hoever moet ik gaan bij de randjes, het lijkt me niet zo lekker voor haar als ze die handel binnenkrijgt.

Ten slotten vraag ik me nog af of ik iets moet doen aan de "wratjes" bij haar ogen en aan de zijkant van haar snavel, moet ik die ook insmeren of niet?

Nou een hoop vragen. Ik hoop dat een van jullie het antwoord weet voor me!

Alvast heel erg bedankt weer!

De foto's staan hier: http://www10.brinkster.com/cropje/images/arie.html
Het is niet echt goed te zien, maar er zitten echt een soort gangetjes, gaatjes in die onderkant van de neusdop.


Berichtjes samengevoegd. ;)
Groetjes, Sonja.

Cropje

Naast mijn vier vragen in de vorige post heb ik er nu een vraag bij:

Ik heb gesmeerd met vaseline, twee keer vandaag. Maar ze gaat dan meteen naar haar stokje toe en smeert haar snavel eraan af. Nu lijkt het me prima dat ze het teveel dat ik erop smeer, weghaalt, maar daarna ziet de neusdop/snavel er niet vet meer uit. Kan het zijn dat ze alles eraf smeert? Moet ik dan meer vaseline op doen?
En bij het smeren, haalt zij haar hele koppie langs het stokje, waardoor het vaseline van het stokje aan de rest van haar kopje komt te zitten. Ze doet hier wel haar oog bij dicht maar moet ik iets doen om te zorgen dat het zeker niet in haar ogen komt? En is het erg dat tussen wat veertjes van de kop ook vaseline komt te zitten?
Ten slotte nog een ding, na het insmeren en het afsmeren aan haar stokje, schud ze zich vaker dan normaal uit, betekent dit iets waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt en ik hoop dat jullie ook nog even kunnen kijken naar de vragen uit mijn vorige post.

Cropje

#2
WAUW! Ik haalde vanmorgen Arie uit haar kooi om even te kijken hoe het nu gaat, wat een verschil!  ;D
Ik heb gisteren uiteindelijk drie keer gesmeerd. Ze vond het niet leuk (volgens mij zijn haar "kaak" spieren onwijs getraind nu, auw wat bijt ze hard  :(, maar je moet er wat voor over hebben om je schatje weer beter te krijgen!). Dat veelvoudig schudden nadat ze is ingesmeerd doet ze nog steeds, maar aan het resultaat te zien doe ik het toch goed.
Hierbij wat plaatjes van vanmorgen en ook ee plaatje van het plekje bij haar oog. Doordat ze met haar ingevette pootje ging krabben, bleven de veren opzij staan! Kon ik mooi een fototje maken! De plek is wat vettig, vaseline dus en de foto niet al de scherp, maar stilzitten is ook niet bepaald natuurlijk voor parkietjes :)

Ik hoop dat iemand nog even de tijd vindt om antwoord te geven op de vragen uit m'n vorige posts...


Grote versies van de foto's weer op http://www10.brinkster.com/cropje/images/arie.html


Berichtjes samgengevoegd
gr safrena


[verwijderd door de beheerder]

Scotty - Keecko

Hoi Cropje,

Arie heeft inderdaad schurftmijt, aan de foto's te zien.
Wat vervelend zeg! :( Maar met vaseline kom je al een heel eind.

Ik geloof niet dat schurftmijt uit de bodembedekking komen en het komt ook niet uit het voer. Schurftmijt wordt veroorzaakt door parasieten (mijten), deze kunnen gewoon ontstaan.

Ik zou inderdaad alles maar grondig schoon houden, maar over de kleren en het bankstel, dat weet ik niet...

Je moet de hele neusdop insmeren (met uitzondering van de neusgaatjes) en gedeelte van de snavel meenemen. Ik weet niet hoe het met de pootjes van Arie zit, maar die zou je ook preventief mee kunnen behandelen.

Je zei dat Arie haar kopje over de stok heen wreef, om de vaseline eraf te krijgen. Hier kun je niets tegen doen. Ik zou maar meer dan genoeg erop smeren, Arie veegt er toch een gedeelte af, maar de gangetjes worden als het goed is wel gevuld met vaseline.

In deze link (die je al had gevonden, zie ik) staat wel hoe lang je nog moet blijven insmeren: http://parkietenfreak.nl/ziektenqtmt.php

Heel veel succes met het insmeren van de neusdop van Arie!
Ik zie al wat verbetering ja :) Dat is heel mooi! en als je goed vol blijft houden, komt het helemaal goed met haar! :)

En... als de mijt erger wordt, of als je geen verbetering ziet, kun je het beste even langs de dierenarts gaan.

Groetjes, Ilse

Cropje

Nooit gedacht dat ik zo snel verbetering zou zien! Gister ontdekt, vanmorgen al flinke verbetering en nu... kijk en oordeel zelf! En ik maar denken dat je bij alles geduld moet oefenen :P

Ik smeer 4 keer op een dag, als ik op sta, tussen de middag, bij het avondeten en voor het slapengaan. Ik smeer dan de onderkant van de neusdop (dus niet de gaatjes), de hele bovensnavel, de twee plekjes bij de ogen (heeeeeeeeeeeeel voorzichting, 100% zeker dat er NIETS in de oogjes komt, maar ze zit zo goed stil, als ze wel beweegt sla ik de plekjes over, is tot nu toe maar 1 keer nodig geweest) en de pootjes een dun laagje.

Hier weer wat foto's, en ook nog twee grappige van vanmorgen.

Op de onderste foto zie je wat de mijt met de snavel kan doen, allemaal gangetjes, voor wie dat nog nooit gezien heeft!

[verwijderd door de beheerder]

Safrena

Hey cropje

Naar wat ik op de eerste foto's kan zien, ben jer er heel snel bij, en is dit heel begin stadium van schruftmijt ;)

Je doet het prima door er vaseline (naturel) aan te smeren, maar let wel op dat je de neusgaatjes niet dicht smeert ;)
Let verder ook goed op dat de pootjes niet besmet zijn, anders kun je deze best even meebehandelen

Dat je nu al zo snel verbetering ziet is gewoon super, en dat komt omdat (zoals ik al zei) je het in een heel vroeg stadium opgemerkt hebt
Doe zo verder en binnen een paar dagen zie je er helemaal niks meer van. Wel moet je ook al zie je niks meer nog een lange tijd (tot veertiendagen na herste) de behandeling verder doen

vele groetjes

Cropje

Hoi Safrena!

Zoals je in m'n vorige posts kunt lezen ben ik erg voorzichting bij de neusgaatjes en behandel ik de pootjes preventief mee. Bedankt voor de tips evengoed  ;D

Je schrijft dat ik nog twee weken door moet gaan met de behandeling als de symptonen weg zijn. Ik vroeg me alleen af, moet ik dan nog steeds vier keer per dag smeren? Op de site stond een week lang enkele malen per dag en daarna een paar weken lang een keer per week. Komt het niet snel terug dan als ik van vier keer per dag in een keer over ga naar 1 keer per week?

Safrena

Hey Cropje

sorry had je andere post blijkbaar toch niet zo goed gelezen,heb er over gelezen dat je ook de pootjes meebehandeld. :-[

Tiijdens de behandeling heeft schurftmijt geen kans om terug te komen, ook niet als je het doet zoals op de site beschreven is,daar hoef je, je zeker niet ongerust over te maken ;)

Waar je het beste goed op let is zorgen dat je ook de kooi heel goed ontsmet (met detoll) en na iedere behandeling zeker je handen  wast en de kooi en speeltje schoonmaakt.
Als je in contact komt met andere vogelltjes was dan ook  je handen heel goed alvorens je, je eigen vogeltje weer aait.
Ook al is het andere vogeltje super gezond, toch doe je dat het beste. Dit er preventie (bescherming van je parkietje) van schurftmijt of andere ziektes  ;)

vele groetjes

Cropje

Oke, als ik volgende week niets meer zie zal ik daarnavoor de zekerheid drie weken lang 1 keer per week smeren. Ontsmetten had ik ook al gedaan (eerste post, kan me voorstellen dat je die niet gelezen hebt, hij is zo lang, ik praat normaal ook altijd al teveel :P) maar daar had ik nog wel een vraagje over:

Citaat van: Cropje op februari 27, 2007, 14:35:56
Nu heb ik alleen een paar vraagjes:
Ten eerste, kan die schurftmijt ook in andere dingen in m'n kamer zijn gaan zitten? Ik heb bijvoorbeeld een stoffen bank en de kleren die ik nu aan heb, daar heeft ze vanmorgen nog lekker op rondgelopen/geknaagd. Als dat zo is, hoe maak ik het het beste schoon? Mijn stoffen bank desinfecteren gaat wat lastig denk ik. Ik heb Arie weggehouden van alle stoffen spullen toen ik ontdekte wat het was en ik heb haar nu ook even vastzitten in de schone kooi (vindt ze niet leuk, ze vliegt normaal altijd lekker los).

Safrena

Citaat van: Cropje op februari 28, 2007, 17:17:31
...eerste post, kan me voorstellen dat je die niet gelezen hebt, hij is zo lang, ik praat normaal ook altijd al teveel :P....


Hey Cropje

Ik lees ieder bericht, hoe lang ook, maar soms lees ik wel een keer over de dingen heen :-[

Citaat van: Cropje op februari 27, 2007, 14:35:56
Nu heb ik alleen een paar vraagjes:
Ten eerste, kan die schurftmijt ook in andere dingen in m'n kamer zijn gaan zitten? Ik heb bijvoorbeeld een stoffen bank en de kleren die ik nu aan heb, daar heeft ze vanmorgen nog lekker op rondgelopen/geknaagd. Als dat zo is, hoe maak ik het het beste schoon? Mijn stoffen bank desinfecteren gaat wat lastig denk ik. Ik heb Arie weggehouden van alle stoffen spullen toen ik ontdekte wat het was en ik heb haar nu ook even vastzitten in de schone kooi (vindt ze niet leuk, ze vliegt normaal altijd lekker los).

Maar om op je vraag te antwoorden
Schurftmijt kan ook op kleren en stoffen zitten waar je parkietje contact mee heeft gehad
Echter een stoffen bank kan perfect behandeld en ontsmet worden, doe ik hier iedere week.

Ik vul een verstuif bus (van fribreze) daar doe ik heel veel water in samen met een beetje azijn en detoll. Daarmee verstuif ik dan mijn stoffen zetels en eventueel andere stoffen ;) Dat laat ik mooi intrekken en op drogen om daarna heel goed te stofzuigen.
Zo kun je dus ook alle stoffen ontsmetten ;) En het is veilig voor je parkietje  ;)

Ook je kleren kun je goed ontsmetten door een beetje detoll bij je was te doen ;)

Vele groetjes

Cropje

Oh mooi! Dan weet ik zeker dat het niet op die manier terugkomt!  ;D

Dettol bij de was maakt niet dat de was gaat stinken?

Safrena

Citaat van: Cropje op februari 28, 2007, 18:37:49
...
Dettol bij de was maakt niet dat de was gaat stinken?
...

Hey Cropje

Neen hoor je doet samen met de waspoeder een beetje detoll, dat is geen probleem en je was zal ook niet naar detoll stinken ;)
En zo ben je zeker dat het ook uit al je kleren is en je parkietje niet meer opnieuw kan besmetten ;)

vele groetjes

Cropje

Vaseline helpt!

Even een post om iedereen met tips te bedanken!

Bijgevoegd twee foto's van Arie nu.

[verwijderd door de beheerder]