tam maken

Gestart door tweety, februari 16, 2007, 11:25:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tweety

heej
ik heb 2 parkieten: tweety en sylvester
tweety heb ik gekregen toen ze ongeveer 6 weken oud was
ik probeerde haar tam te maken maar zodra ik met mijn hand in de kooi kwam ging ze me pikken en fladderen
ook ging ze aan het verf bijten van haar kooi
hierdoor dacht ik dat ze zich verveelde en ik kocht er een parkiet bij sylvester
tweety is nu 1,5 jaar ongeveer en nog steeds niet helemaal tam
ik durf mijn hand er niet meer in te steken door dat bijten en fladderen
mijn vriend probeert het af en toe, sylvester gaat dan keihard fladderen waardoor tweety zich ook niet op der gemak voelt
moet ik mijn vogels uit elkaar zetten? en zijn ze nog wel tam te maken?
wie heeft er tips voor me??
groetjes Linda

Mars

#1
Hallo Linda,

Je parkietjes zijn zeker wel tam te krijgen. Alleen duurt het met een parkietje soms wat langer als het wat ouder is, maar vooral het karakter van het parkietje is daarbij van invloed. Je hebt Tweety eigenlijk een beetje laten merken dat bijten succesvol is. Ze zal het nu dus als eerste uitproberen als ze iets niet wil. En het jammere is dat het bijten eigenlijk helemaal niet zeer doet. Ja je schrikt er van, maar de schrik is erger dan het gevoel. Dus als jullie met Tweety trainen, haal dan even diep adem en neem je voor dat je kleine parkietje jou echt niet af kan schrikken met bijten.

Sylvester is nog niet echt gewend aan jullie hand. Hij raakt dus in paniek en gaat fladderen. Dat is normaal. Laat je parkietjes een paar keer per dag wennen aan jullie hand. Dus gewoon, deurtje open en hand in de opening en net zolang wachten tot je parkietjes rustig worden. Als ze na een week/paar weken niet meer meteen gaan fladderen, kun je je hand wat hoger doen. Houd dan ook wat lekkers vast zoals een stukje trosgierst. Als je parkietjes dat nog niet kennen, kun je dat eerst in de kooi hangen zodat ze het ontdekken. Dan vinden ze het vanzelf zo lekker dat ze in de buurt van die enge hand durven te komen... Dat kan overigens wel een paar weken duren als het tegen zit.

Als ze beiden met gemak uit je hand trosgierst durven te eten, dan kun je daar wat mee spelen: je hand wat verder weghouden of je andere hand er plat voor houden, zodat het eten nog wel lukt, maar een pootje op je hand zetten het eten een stuk gemakkelijker maakt. Als ze besluiten op je hand te gaan zitten voor de trosgierst dan ben je al een heel ver met het tam maken van je parkietjes.

Je kunt ze dan langzaam gaan bewegen op je hand door de kooi en eventueel na een tijdje proberen of ze ook zo op je hand gaan zitten (door je vinger voor of tegen het onderbuikje te houden).

Het aller belangrijkste is heel veel geduld, als ze een van de bovenstaande stappen durven train dit dan een tijdje met ze en ga niet te snel over op de volgende stap. En zet vooral je eigen angst op zij (en ik ben ervaringsdeskundige op dat gebied hoor, ik vond het eerst ook wat eng): als je parkietjes merken dat jij of je vriend angstig zijn, dan maken ze daar gebruik van en geef ze eens ongelijk!

Groeten en succes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..