oud en nieuw

Gestart door Cheryl87, december 22, 2006, 20:47:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cheryl87

Hoii,

Oud en nieuw komt er weer aan en daarmee dus ook het vuurwerk.
Nou heb ik met Dopey al 2 keer oud en nieuw mee gemaakt en die trekt zich er niet veel van aan, maar met mijn Sneezy heb ik nog geen oud en nieuw meegemaakt en aangezien die toch wel bangig is maar ik mij daar wel een beetje zorgen over.
Ik heb al op de site van parkieten freak zitten kijken en daar staat wel een stukje op maar voornamelijk over als ik er niet ben, maar ik ben wel thuis, alleen niet alleen ook, mijn familie van mijn moederskant komt ook oud en nieuw vieren en die blijven ook slapen dus het zal zoiezo al verwarrend worden voor mijn parkieten omdat het natuurlijk zo druk is.
En dan ook nog het vuurwerk...

Als Sneezy bang zou worden zou ik haar het liefst eruit halen, maar dat word lastig als mijn hele familie er is, daar word ze alleen banger van denk ik.
Ze staan nu in de woonkamer, is het dan handig als ik ze even in mijn slaapkamer neerzet?
Of juist niet omdat ze dan wel van alles hoort maar niemand ziet??
Doe ik de handdoek over de kooi of juist niet?
Of zal ze misschien een voorbeeld nemen aan Dopey want dat doet ze wel vaker.
Hoewel het voor hem ook raar zal zijn omdat mijn familie ook blijft slapen (uurtje rijden naar huis word hem ook niet deze keer).

Nou ik hoor het wel,
Groetjes Cheryl, Dopey en Sneezy

Sonja

Hoi Cheryl,

Het lijkt me het beste als je Sneezy niet uit de kooi haalt tijdens de jaarwisseling.
Ze zou dan juist ergens tegenaan kunnen vliegen, als ze eventueel schrikt.
Daarom zou ik haar gewoon lekker in de kooi, in de kamer laten staan, daar zie je bovendien beter wat er gebeurt.
Mochten je parkietjes bang zijn voor de lichtflitsen van het vuurwerk, dan kun je eventueel een doek half over de kooi heen doen.

Dit onderwerp is al eens eerder aan de orde geweest, en toen zijn er ook tips gegeven. ;)
Kijk maar even hier:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=2873.0

Groetjes, Sonja.

Safrena

Hey Cheryl

Poeken is ook bang van het vuurwerk. Met Belle weet ik het nog niet ook voor haar is het een eerste keer

Omdat Poeken bang is blijf ik ook altijd thuis op oude jaar. Wat ik dan doe is ervoor zorgen dat er voldoende licht is, zodat ze niet echt de flitsen ziet, en dan praat ik de hele tijd rustig tegen haar, en aai en knuffel ik haar.
Bij dit alles blijft ze wel in de kooi zitten. Dit helpt haar wel.
Na het vuurwerk mag ze dan nog even vliegen en krijgt ze een stukje trosgierst ;)

Vele groetjes

Cheryl87

Hoi,

Oke bedankt voor de tips ;D! Ik houd ze gewoon lekker in de kamer (en in de kooi) en ook het praten zal ik regelmatig doen.
En de handdoek ligt ook klaar..

En ik zal de zoekfunctie beter gebruiken!
Wat mij betreft kan het topic bij deze dan dicht.

Groetjes Cheryl, Dopey en Sneezy



karin v h

Vorig jaar was ik bij mijn ouders en de parkietjes gingen mee (net als ieder jaar).Voor het eerst waren ze extreem bang en vlogen als gekken door de kooi. Nu is het wel zo dat mijn ouders midden in de stad wonen met voor en achter vuurwerk en vooral veel knallen.
Uiteindelijk heb ik ze in de gang gezet - waar een klein lichtje brandde en geen flitsen en weinig geluid was. Dat was toch de oplossing want in de kooi maakten ze elkaar gek. Toen het geknal over was en het vuurwerk afnam heb ik ze weer in de kamer gezet.
Dus dit jaar naar 5 minuten knallen en onrust in de kooi - naar de gang. ;)

Scotty - Keecko

Nu komt er bij mij ook een vraagje op.

Scotty en Keecko staan normaal als ik thuis ben boven op mijn slaapkamer. Als ik weg ben, zet ik ze meestal beneden neer. Met eten koken staan ze altijd weer boven, want we hebben een open keuken. Ze zijn dus mijn slaapkamer en de woonkamer gewend.

Mijn slaapkamer ligt aan de achterkant van ons huis. De woonkamer ligt aan de voorkant van het huis. Nu wordt er altijd met oud en nieuw vuurwerk bij ons in de straat afgestoken, ook heel hard vuurwerk en groot siervuurwerk. Dat hoor je dus harder in de woonkamer dan in mijn slaapkamer. Nu kunnen we vanuit de woonkamer naar buiten kijken naar het vuurwerk, dus is mijn vraag:

Waar moet ik Scotty & Keecko neerzetten met oud en nieuw? In de woonkamer (met genoeg licht aan en een doek half over de kooi) waar ik ben en ze in de gaten kan houden, maar waar het geluid wel harder is of in mijn slaapkamer waar je ook wel het vuurwerk hoort, maar minder hard. Hier zal ik minder zijn, aangezien ik ook wel wat van het vuurwerk zou willen zien.

Wat kan ik het beste doen... Dit is de eerste oud en nieuw die ik met hun meemaak, dus ik vind het nog best spannend ::)

Groetjes, Ilse

Mars

Hoi Ilse,

Ik zou de parkietes daar neerzetten waar jij bent. Dan heb je de tv/radio misschien aan en iedereen praat en maakt lol (teminste dat zou zo moeten zijn). Kortom: jij bent bij ze en jij bent rustig, dus je parkietjes daardoor ook wat meer.

Zelf zit ik ook in dubio. Dus misschien iemand nog een advies voor mij?

Timo heb ik nu vier weken en het is nog steeds een bang vogeltje. Er zit nog steeds weinig beweging in, hoewel het stapje voor stapje beter gaat (hij heeft vanochtend lekker tegen Jimmy geschreeuwd...). Nu is Jim wel gewend om af en toe even te logeren bij mijn ouders (5 minuten van mij af), daar heeft hij echt totaal geen problemen mee. Maar Timo is nog steeds niet over de schok van mijn huis heen.
Mijn voorkeur gaat uit naar het meenemen van mijn parkietjes, bij mijn ouders thuis is er wel veel meer vuurwerk, maar wij zijn er ook. Dus wat denken jullie? Mijn parkietjes alleen laten met de radio aan? Of ze meenemen?

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Ik zou de parkieten meenemen als het even kan. Het is beter om huisdieren niet alleen te laten in de nieuwjaarsnacht.
Van mijn parkiet weet ik dat hij totaal niet bang is voor vuurwerk, maar ik laat hem voor geen goud alleen omdat ik niet weet hoe hij zal reageren als er niemand in huis is. Laat s-nachts gewoon een klein schemerlampje in de kamer branden. Mocht er diep in de nacht nog vuurwerk afgestoken worden, dan kan je parkietje zich in elk geval oriënteren. ;)


Ingrid

#8
Dit is de derde keer Oud en Nieuw voor mijn gevleugelden. De eerste keer waren ze nog baby: ik heb toen de verlichting aangelaten, radio aan en de gordijnen gesloten aan de kant waar hun kooi staat. Rond middernacht ben ik naar huis gegaan, maar ze lagen lekker te slapen en gaven niets om het vuurwerk. (Wel heb ik af en toe even via de babyfoonfunctie van mijn antwoordapparaat geluisterd of alles oke was.) Vorig jaar ging het ook zonder problemen.
Dit jaar weet ik het niet omdat ze nu al meer meegemaakt hebben en wellicht heftiger zullen reageren op geluiden.
Ik heb niet de mogelijkheid ze mee te nemen, een kamervoliere is nu eenmaal niet makkelijk te vervoeren, en om ze in een te kleine kooi (ik heb alleen een klein ziekenkooitje als reserve waarin 1 parkietje nog wel ruimte heeft) te laten zitten in de tijd de tijd dat ze elders zijn....
Nu is het hier meestal niet zo druk met vuurwerk afsteken, ik laat ze maar weer net als vorig jaar thuis, licht aan, radio aan en de gordijnen dicht.

Oeps, ik word een beetje erg vergeetachtig  ???. Het is Blizzard en Luna's derde Oud en Nieuw. Dus berichtje even aangepast  ;)

smartie

Ook ik zit in hetzelfde schuitje. Voor Pino is het haar eerste oud en nieuw. Aangezien ik niet weet hoe oud Lucky is weet ik niet of het zijn eerste wordt of dit al eerder heeft meegemaakt. Halverwege dit jaar ben ik verhuisd en weet niet hoe erg het geknal hier zal zijn. Ergens denk ik dat het wel meevalt, omdat ik in een straat woon met veel ouderenwoningen. En van deze mensen verwacht ik eigenlijk niet zoveel vuurwerk.

Maar goed, de kooien van Lucky en Pino staan in de woonkamer die aan de straatkant (de meest drukke kant) grenst. Aangezien ons gezin eigenlijk altijd oud en nieuw samen viert en we nu allemaal parkietjes hebben betekent dit dat mijn zus en ik onze parkietjes thuis laten (oh, wat voel ik me een slecht baasje maar heb ook geen zin om 'alleen' thuis te blijven voor de parkieten) en we bij onze ouders oud en nieuw vieren. Ik vind het best naar om ze in deze situatie thuis te laten, maar meenemen is ook geen oplossing. Dan zou ik met 2 kooien moeten slepen met deze STORM en regen. Alleen maar kans dat ze daar ziek van worden en bij mijn ouders ook. Dit omdat zodra het 00 uur is de buitendeur opengaat om het vuurwerk af te steken en buren/vrienden in en uit lopen om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen. Ook weer met deze WINDSTOTEN lijkt dat me geen goed plan. Ze blijven zeker niet de hele nacht alleen, want ik verwacht rond 1.30 uur wel thuis te zijn.

Ik twijfel nog wel of ik de kooien aan deze kant van het huis laat staan of ze in mijn slaapkamer zet. En of ik juist de doeken half over de kooien zal doen of gewoon het verduisteringsgordijn dicht doe en dan wel een schemerlamp voor ze aanlaat. Zucht, waarom is kiezen soms zo lastig? Ergens wil je bij ze zijn om ze in de gaten te houden omdat dit hun eerste oud en nieuw is en ik niet weet of ze bang zullen reageren. Als ze nu een knal horen die echt hard is kijken ze wel op maar niet echt met angstig gefladder door de kooi. Toch wil je als gezin gezellig samen de glaasjes heffen om elkaar een goed nieuwjaar te wensen. Toch is mijn keuze om ze thuis te laten, want om ze 1 voor een in de auto mee te nemen (kleine auto en moet van mijn huis tot dichtstbijzijde parkeerplek zo'n 150 meter lopen door het bizarre herfstweer) en dan in logeerhuis 'ouders' te zetten waar ze elkaar misschien alleen nog maar gaan opjutten (voor allemaal eerste jaarwisseling, op Lucky na???) en waar ze dan direct na 00.00 uur toch ook alleen zijn omdat wij buiten staan te kijken naar het vuurwerk en iedereen gelukkig nieuwjaar zoenen en bovendien op de tocht zitten (buitendeur open en tussendeur vaak opengeslingerd door buren) is voor mij geen optie. Maar nogmaals, ik zal pas helemaal gerust zijn als oud en nieuw weer voorbij is en dat ze nog geen hartkwalen hebben als ik terug ben!

Dan blijft alleen de vraag over: waar moeten ze staan? Op hun vertrouwde plekje in de huiskamer waar het wel luidruchtiger zal zijn dan in mijn slaapkamer? Of toch liever in de rustigere slaapkamer waar een verduisteringsgordijn de lichtflitsen tegenhoudt en een lampje aanblijft voor de orientatie?

Ben benieuwd waar jullie voor zouden kiezen...

karin v h

Hallo Smartie,
Ja, waarschijnlijk ga je allemaal verschillende verhalen krijgen.
Ik zou ze persoonlijk in de slaapkamer zetten gezellig met de radio aan en een aantal lampen aan. Geef ze desnoods een stengel Trosgierst of iets dergelijks.
Als je de lampen aan laat en de muziek zijn zowel het vuurwerk en het flitsen niet zo opvallend. Je kunt altijd nog aan de raamkant een stukje blindering hangen of het verduisteringsgordijn.
Maar ik zou ze zeer zeker een paar lampen en muziek geven op deze 'oudjaarsavond'... ;)
Succes met je beslissing - we horen het wel.
Groetjes karin

Ingrid

Hoe reageren jouw parkietjes eigenlijk op onweer? Mijn vogels geven zelfs om een mega-donderklap niets, ze kijken wel even op en zitten eventjes kort op hoge pootjes, maar dan herpakken ze zichzelf snel weer.
Het lijkt misschien een vreemde vergelijking toch is het denk ik wel vergelijkbaar. Hier "schrikken" ze eerder van een enkele knal dan van meerdere opeenvolgende knallen.
Het parkietje van mijn moeder is als de dood voor onweer, zij valt letterlijk van haar stokje naar beneden en ook vuurwerk vindt zij doodeng. Haar alleen thuis laten zal een zeer onverstandige beslissing zijn.
Misschien kun je je gevleugelden wel in de kamer laten staan, maar dan gordijnen dicht, radio aan en verlichting laten branden. Ik denk niet dat je je een slecht baasje hoeft te voelen, ik begrijp het wel hoor, ik had dat het eerste jaar ook ;). Parkietjes die bijvoorbeeld in een buitenvoliere zitten, kunnen ook niet naar elders verhuisd worden toch?

Parkieten-Freak

Ik zou de vogels op een rustige plaats zetten, maar wel met muziek en licht aan.  ;)
Hier wordt al flink wat vuurwerk afgestoken tussen de buien door, en daarom laat ik vannacht een klein lampje aan in de huiskamer. Niet dat Croky bang is, maar gewoon voor alle zekerheid.





Caradow

Van Coco en Ukkie weet ik dat het ze niet veel doet, maar Binkie en Moppie is een ander verhaal. Ook speelt nog wel mee dat ze afgelopen jaar verhuist zijn naar een voliere en nu dichter bij het raam staan.

En dan hebben ze ook nog eens de pech dat er niemand thuis is... Ik moet zelf gaan werken, (stief)dochter gaat logeren en manlief is uitgenodigd bij mijn schoonzussie omdat hij anders zo alleen zit.
Om het toch rustig te laten verlopen gaat er hier dus begin van de avond al een grote deken deels langs de kooi aan de raamkant, dan kunnen ze beschutting zoeken mocht het eng worden en de radio gaat aan. Maar ik  denk dat het mee zal vallen, ik woon 7 hoog en daar komt het vuurwerk niet echt dichtbij, tenzij er een verdwaalde vuurpijl mijn balkon op waait.

Chicowen

Van Chico verwacht ik dat ze er niet zo heel veel last van heeft, maar Pucky is een ander verhaal. Die is meestal de schijterd van de 2, dus die zal wel de halve avond gestressed achter Chico aan zitten. :P
Ik neem ze, op aanraden van enkele forumleden hier, mee naar mijn ouders, waar wel een vol huis is, aangezien mijn zus gelijk ook haar verjaardag viert (ze is de 30e jarig, dus ja, dan is het soms handig om het de 31e te vieren). Hier hebben ze in de zomer ook al een keer gelogeerd, dus helemaal vreemd is het niet. Ze zullen wel even moeten wennen aan alle mensen in het huis, maar tegen de tijd dat het vuurwerk afgestoken wordt horen ze het vuurwerk volgens mij vrij nauwelijks, hihi.
En wij blijven er ook logeren, dus ze gaan gewoon morgenmiddag weer lekker mee terug naar huis.

Hele fijne jaarwisseling allemaal en hopelijk gaat alles goed met al jullie parkietjes!

Groetjes Marjolein
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Trippy

En nu dus een dringende vraag van mij,
Mijn ouders zijn vandaag 12 1/2 jaar getrouwd en vieren het ook vadaag,
Mijn moeder was vanplan de  parkieten naar de buren te brengen (zei hebben ook 1 parkietje pipo en een voliere vol kanaries) dit omdat beneden het dus druk wordt,en op mijn kamer ook erg veel kinderen komen,
Bij de buurtjes is het rustig,In de straat wordt al ongeveer 1 week vuurwerk afgestoken hoe hard de knallen ook zijn ze reageren er NIET op ook op Bliksem niet,
Maar is het handig ze naar de buurtjes te brengen of kan ik ze beter in mijn slaapkamer ofzo zetten?
Groetjes,Ursula :-\

Mars

Ik zou ze naar de buren brengen. Als ze zien dat de mensen rustig zijn, zullen ze zelf ook minder overstuur raken. Maar breng ze wel zo vroeg mogelijk, zodat ze nog even aan het tijdelijke huis kunnen wennen, voor het  vuurwerk echt losbarst.

Uiteindelijk heb ik er zelf voor gekozen om mijn parkietjes al een paar dagen eerder naar mijn ouders te brengen: ik ben daar rond de feestdagen veel en zo konden ze alvast wat wennen.
Ik merk wel dat er erg gereageerd wordt op knallen, dus ik hoop dat het vanavond goed gaat.

Groeten en goede rustige jaarwisseling allemaal!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sara

Bij mij hier hebben gelukkig alle dieren vuurwerk al een keer meegemaakt,behalve dan Pucky.
Ik ga denk ik gewoon rustig tegen hem praten,aangezien ik toch thuis ben.
Pucky verschrikt zich voor het minste,als er nog maar een kast kraakt s'avonds vliegt ie al bijna omhoog vn z'n stokje(beetje overdreven,maar je ziet aan hem dat hij zich verschrikt).
Maar als de gordijnen toezijn en ik wat tegen hem praat denk ik dat ie amper merkt wat er zich buiten afspeelt.
Aan Trippy:ik sluit me aan bij Mars,ik zou ook de parkiet naar de buren brengen,daar is het veel rustiger en beter voor je parkieten,dan in een huis waar erg veel kabaal is.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

*Z*

Ppfff ik weet ook niet wat ik moet doen,, er is niemand thuis als het vuurwerk los barst,, Dit is de eerste keer dat ik nieuwjaar ga meemaken met SIMARIk, ik weet dus totaal niet hoe hij gaat reageren als er niemand thuis is. Af en toe krijgt hij nu wel knallen te horen maarjah dat wordt natuurlijk veel erger.. Ik laat wel lampen aan staan en tv hopelijk helpt dit.. normaal staat zijn kooi deurtje open ik weet niet of ik dat nu wel moet doen, dalijk schrikt hij erger als hij ziet dat zijn deurtje dicht is  :( Hopelijk gaat het allemaal goed!!

lotte/dorus

he *Z* ik zou het deurtje nu vast dicht doen zodat dat geen verrassing meer is als het kabaal losbarst. Bij ons het zelfde probleem Lotte en Dorus hebben ook nog nooit oud en nieuw meegemaakt, en wij gaan weg ..  Ik heb besloten om een donkere doek over de kooi te doen en de lamp bij de kooi aan te laten evenals de radio. Aan zware knallen zijn ze al redelijk gewend aangezien er al de hele dag met carbit geschoten word in de buurt een ook de rotjes hoor je veelvuldig, daar reageren ze nu nauwelijks meer op. Maar hopen op een goede afloop

Allemaal een goed 2007 gewenst,
Groetjes van Ingeborg, Lotte en Dorus