gevaren?

Gestart door mickael, november 27, 2006, 10:23:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mickael

Hallo allemaal,

Ik las tot mijn schrik over het parkietje die binnen een week dood was door teflon.
Toen ben ik eens goed gaan lezen wanneer de gevaren groot worden.
Van pannen met anti-aanbaklaag wist ik het al, maar toen las ik dat ook een strijkijzer teflon bevat.

Nu vroeg ik me af:
* wat voor verborgen gevaren zijn er nog meer voor vogeltjes?
* En hoe gevaarlijk is het als ik in de kamer waar de vogels ook zijn ga strijken?
* Hoe gevaarlijk is het als ik in de keuken (met de deur naar de huiskamer op een kiertje) eten klaarmaak?


Josephine

ik kan alleen op het laatste punt antwoord geven! Gebruik gewoon geen pannen met een teflon anti-aanbaklaag. Ook als doe je de deur op een kiertje of zelfs dicht je moet je zelf toch een keer uit de keuken bevrijden en dan zullen die dampen ook verder het huis in gaan...

Groetjes Josephine

Mars

De Teflon komt vrij als de laag beschadigd is: dus pas extra op met metalen voorwerpen en gebruik liever hout of plastic lepels als je perse een anti-aanbak pan wilt gebruiken!

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Josephine

Marcia,
Dat wist ik niet! Ik dacht dat teflon zoiezo gevaarlijk was! Maar ik zou alsnog geen teflon pannen gebruiken.

Mars

Het is geen tip hoor! Voor ik zo iedereen over me heen krijg...
Maar beschadigingen en grote (hoge) verhitting (vandaar ook het grote gevaar bij de oven en de gourmet set) zijn de boosdoeners. Kassa (of een ander consumentenprogamma) heeft het ooit eens uitgezocht.

groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

#5
Citaat van: Mars op november 27, 2006, 21:08:18
De Teflon komt vrij als de laag beschadigd is...................
Dat is niet juist, de Teflon dampen komen ook vrij bij een onbeschadigde coating!!!

@Marcia:
Niet alleen kassa heeft het uitgezocht, er is vrij veel onderzoek naar gedaan.
Zelf heb ik me er ook in verdiept, maar het artikel over Teflon op de website heb je vast al gelezen. ;


Mars

#6
Dat is wat er toen gezegd is...

En zoals ik al in de tweede reactie schreef bij grote verhitting.

Maar goed, ik weet het verder ook niet...

Ik heb net even gegoogled en dan verschillen de meningen ook... Hoewel grote verhitting vaak genoemd wordt. Ik citeer: 'Boven de 280 C beginnen (vooral nieuwe) pannen of apparaten een voor vogels dodelijk gas uit te slaan.'

groeten Marcia

Dus, mijn waarschuwing: bij beschadigde pannen/ hoge temperaturen is het risico extra groot...

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Hoe hoger de temperatuur van verhit Teflon, hoe groter het gevaar.
Bij "relatief lage" temperaturen kunnen vogels al sterven: 160 graden! Dat is een normale oven temperatuur!!!
Bij 280 graden sterven vogels bij laboratoriumxperimenten van DuPont (de producent van Teflon).
De werkelijkheid is dat vogels veel eerder sterven dan DuPont aangeeft.
Niet alleen vogels, ook andere kleine huisdieren zijn kwetsbaar. Baby's trouwens ook.
Hoe hoger de temperatuur, hoe toxischer de vrijkomende gassen zijn.
Bij zeer, zeer ernstige oververhitting (ongeveer 475 graden) krijg je een fluor-variant van chemische strijdgassen die men in oorlogen gebruikt. Dit laatste is echter bij lange na NIET te bereiken met huishoudelijk apparatuur!