vitamine druppels

Gestart door Debby, oktober 29, 2006, 20:27:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Debby

Hallo, allemaal. Ik volg al een tijdje de vragen en antwoorden van parkietenhouders. Al verschillende keren heb ik gelezen over roosvicee door het drinkwater  mengen. Zelf gebruik ik al een aatal jaren vitamine druppels van Bogena (multi-vit). Eigenlijk hoor ik hier weinig van bij de parkietenhouders. Mijn vraag is: zijn jullie of enkele hier geen voorstander van? Meestal gebruik ik het voor mijn parkiet om de dag. En als hij in de rui is, elke dag. Als extra hulpmiddel. Vinden jullie de roosvicee beter om te geven? Groetjes, Debby.

Parkieten-Freak

#1
Allereerst: welkom op het forum Debby!
Wat betreft vitaminepreparaten: persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander van, tenzij het echt nodig is en de dierenarts het voorschrijft.
Als een parkiet gevarieerd eet (dus ook wat fruit en groente op het menu heeft staan) dan is het eigenlijk niet nodig om een vitaminepreparaat te verstrekken.
Roosvicee is geen uitgesproken vitaminepreparaat, al zitten er natuurlijk wel wat vitaminen in.
Je mag het gewoon enkele keren per week geven, parkieten vinden het vaak ook nog eens lekker. Als de vogels in de rui zijn kun je het elke dag geven als ondersteuning. (Wel eerst verdunnen met water).
Het allerbelangrijkste blijft echter gezonde voeding. Geen enkel vitaminepreparaat kan dat vervangen.  ;)

Mocht je echter een vogeltje hebben dat uitsluitend leeft op parkietenzaad dan kan een vitaminepreparaat uitkomst bieden.


budgie

Toevallig heb ik het onderwerp vitamines toedienen onlangs ter sprake gebracht bij Sjakie's vogelarts. Bij kieskeurige etertjes mag je heel af en toe een zeer klein druppeltje vitaminepreparaat m.b.v. een spuitje in het snaveltje van je parkietje stoppen. Dat is een betere methode dan de druppels aan het drinkwater toevoegen.
Hoe vaak dit mag, moet ik nog navragen omdat men tegen me zei eerst die pellets van Scenic te proberen omdat daarin alle benodigde vitamines al zitten. Pas op voor een overdosering vitamines want dat is zeer schadelijk!

Debby

Budgie en parkietenfreak, bedankt voor jullie beiden reacties. Mijn vogeltje krijgt sinds ruim een jaar pellets van Harrison's. Fruit en groente lust hij niet. Vandaar de vitamine druppels. Deze druppels moet je verdunnen, vandaar dat ik het door het drinkwater altijd doet. Maar ik lees de laatste tijd ook van: de aanhouder wint. Dus ben ik van plan om Chocho (spreekt uit als tjotjo) groente en fruit te gaan aanbieden :D met de pellets is het ook gelukt, met zeer veel geduld. Dus er is hoop Groetjes, Debby.

budgie

Citaat van: Debby op oktober 30, 2006, 09:16:00Mijn vogeltje krijgt sinds ruim een jaar pellets van Harrison's.
Als hij helemaal op Harrison's pellets 'staat', zou ik de extra vitamines weglaten. Tenzij de vogelarts onder bepaalde omstandigheden anders aanbeveelt. Groente en fruit naast de pellets blijven aanbieden, is het beste.

Debby

Ja, klopt. Hij krijgt alleen maar pellets. Ik zal in het vervolg de vitaminedruppels weglaten en het gaan proberen met groente en fruit. Helaas, is het geen vogelarts, maar gewoon dierenarts. Ik had trouwens twee weken geleden problemen met Chocho. Hij werd ziek, gooide de pellets eruit. Hij was de laatste tijd ook alleen maar bezig met eten. Zijn bakje zit altijd half vol, dus kan hij pakken wanneer hij wilt. Daar heb ik snel verandering in gebracht, hij zat ook al die ene dag zo bol. Ik deed alleen nog maar 1 theelepeltje pellets in zijn bakje. Pas als deze helemaal leeg was en hij om nieuwe vroeg, gaf ik het hem pas weer. Het gevolg was dat hij een stuk zuiniger met zijn voer omging en zich ook weer meer op zijn speeltjes in zijn kooi ging richten. En zo doe ik het nog steeds. Eerst heb ik ik hem de hele dag niks gegeven, zodat zijn darmpjes weer wat meer tot rust konden komen. En toen dus begonnen met gedoseerder pellets te gaan geven. De volgende dag was hij alweer een stuk beterder en de tweede dag weer gelukkig de oude.  ;) Zo krijgt hij alles bij elkaar drie, vier theelepels pellets p.d. en het gaat weer prima. Groetjes.